کد خبر: 1056506
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
گزارش جدید مرکز آمار از افزایش نرخ تورم در کشور
گزارش جدید مرکز آمار ایران حاوی نکات جالبی است؛ از تداوم افزایش نرخ تورم گرفته تا نماندن پولی برای پس‌انداز، اما با وجود این، رئیس‌جمهور به عملکرد خود در قبال معیشت خانواده‌ها افتخار می‌کند.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: گزارش جدید مرکز آمار ایران حاوی نکات جالبی است؛ از تداوم افزایش نرخ تورم گرفته تا نماندن پولی برای پس‌انداز، اما با وجود این، رئیس‌جمهور به عملکرد خود در قبال معیشت خانواده‌ها افتخار می‌کند.

نگاهی به وضعیت معیشتی مردم طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد دولت در کاهش هزینه‌های زندگی آحاد مردم نه تنها موفق نبوده است بلکه در یک حرکت معکوس سفره مردم را کوچک و کوچک‌تر کرد. افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها طی سال‌های گذشته فشار بسیاری بر مردم ایجاد کرده است که متأسفانه بخش مهمی از این اتفاقات مربوط به سوءمدیریت دولت در کنترل قیمت‌ها بود، به طوری که اصناف مختلف بدون هیچ مزاحمتی، بهای کالا‌های خود را افزایش دادند و دولت هم خودش بر سرعت آن افزود.
گزارش جدید مرکز آمار می‌گوید متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری در سال گذشته بیش از ۶۲‌میلیون تومان بوده است. متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری حدود ۴۰‌میلیون تومان بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٣١‌درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار شهری حدود ۱۰‌میلیون تومان با سهم ٢٦‌درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و حدود ۳۰‌میلیون تومان با سهم ٧٤‌درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.
در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن و گوشت هرکدام با سهم ٢١‌درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٥٠‌درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.
همچنین متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری ۷۵‌میلیون تومان بوده است که نسبت به سال قبل، ٣٨‌درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٣٩٩ رشد متوسط درآمد سالانه خانوار‌های شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. منابع تأمین درآمد خانوار‌های شهری نشان می‌دهد ۴/۳۱ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری،
۷/۱۵ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۹/۵۲ درصد از محل درآمد‌های متفرقه خانوار تأمین شده است.
تورم روستانشینان
متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار روستایی ۳۴‌میلیون تومان بوده است که نسبت به سال قبل ۵/۳۰‌درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار روستایی حدود ۱۴‌میلیون تومان مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۲۰‌میلیون تومان مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورد‌های آن بوده است و در هزینه‌های غیرخوراکی، مسکن، سوخت و روشنایی بیشترین بخش از هزینه‌های خانواده‌های روستایی را به خود اختصاص داده است.
بر اساس گزارشی که مرکز آمار منتشر کرده است، متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار روستایی ۴۲‌میلیون تومان بوده است. منابع تأمین درآمد خانوار‌های روستایی نشان می‌دهد ۷/۳۲ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۷/۲۹ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۵/۳۷ درصد از محل درآمد‌های متفرقه خانوار تأمین شده است.
وضعیت استان‌ها
بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد استان تهران با ۹۶‌میلیون تومان بیشترین و استان خراسان شمالی با ۳۵‌میلیون تومان کمترین هزینه را در سال ١٣٩٩ داشته‌اند.
همچنین استان تهران با یک‌میلیارد تومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۴۷۸‌میلیون تومان، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٣٩٩ به خود اختصاص داده است.
تداوم افزایش تورم
این نهاد آماری در ادامه گزارش خود به وضعیت نرخ تورم پرداخته و آورده است که نرخ تورم سالانه تیر ماه ١٤٠٠ برای خانوار‌های کشور به ۲/۴۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۲/۱ واحد‌درصد افزایش نشان می‌دهد.
نرخ تورم نقطه‌ای در تیر ماه ١٤٠٠ نیز به عدد ۶/۴۳ درصد رسیده است، یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۴۳/۶ درصد بیشتر از تیر ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.
نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۴/۵ واحد‌درصدی به ۹/۵۶ درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ۴/۳ واحد‌درصدی به ۴/۳۷ درصد رسیده است.
همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ۷/۴۳ درصد و ۳/۴۷‌درصد می‌باشد که برای خانوار‌های شهری ۲/۱ واحد‌درصد افزایش و برای خانوار‌های روستایی ۷/۱ واحد‌درصد افزایش داشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار