کد خبر: 1056271
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸

در حالی سه سال از آغاز طرح ملی مسکن می‌گذرد که هنوز قیمت تمام شده واحد‌های این طرح مشخص نیست. برخلاف اظهارات معاون وزیر راه، بی‌نظمی خاصی در قیمت مسکن ملی موج می‌زند.
به گزارش تسنیم، معاون وزیر راه و شهرسازی در اولین نشست خبری خود بعد از تکیه زدن بر صندلی معاونت مسکن و ساختمان با تشریح جزئیات ثبت‌نام طرح ملی مسکن اعلام کرد: قیمت ساخت به‌صورت قیمت تمام‌شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد. قیمت تمام‌شده واحد‌های مسکونی طرح ملی ۶/۱ تا ۵/۲ میلیون تومان و به‌طور متوسط ۲ میلیون تومان است.
این در حالی بود که معاون وزیر راه و شهرسازی اواسط آذر ۹۸ تقریباً یک ماه بعد با اعلام میانگین قیمت ۵/۳ تا ۴ میلیون تومانی یک مترمربع زمین در طرح ملی مسکن گفته بود: متقاضیان باید طی ۱۲ سال ۱۲۰ میلیون تومان برای زمین پرداخت کنند. چند روز بعد یعنی ۲۲ آذر ۹۸ نوبت به مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن رسید تا آب پاکی را روی دست متقاضیان طرح ملی مسکن بریزد. پروانه اصلانی با اشاره به اینکه قیمت ساخت واحد‌های طرح ملی مسکن بر اساس فهرست بهای سازمان بودجه است، گفته بود: براین اساس هرمترمربع ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان است، ولی تعدیل‌هایی هم مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه در جهت افزایش قیمت به آن‌ها اصابت می‌کند. تا حدود ۱۵ ماه بعد دیگر خبر خاصی از معاون وزیر راه و شهرسازی نبود تا اینکه وی در اقدامی دیرهنگام اظهارات سال ۹۸ خود درباره قیمت تمام شده واحد‌های طرح ملی مسکن را به طور اساسی اصلاح کرد.
وی بهمن ۹۹ در این باره گفت: از ابتدای شروع طرح ملی مسکن تمام تلاش این بوده که این طرح با بهای تمام شده پایین و کیفیت مناسب تکمیل شود بنابراین پس از بررسی‌های به‌عمل آمده و تجربیاتی که از طرح‌های پیشین وجود داشت، اقدام یکپارچه‌ای انجام شد و برای قیمت مسکن ملی به یک نظم خاص در کل استان‌ها رسیدیم.
اواخر بهمن سال ۹۹ معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با استناد به نرخ تعدیل سه ماهه چهارم سال ۹۹ سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: قیمت هر مترمربع واحد مسکونی این طرح از ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۹۵۸ هزار تومان افزایش یافته است. یعنی اگر مساحت واحد‌های طرح ملی مسکن را ۱۰۰ مترمربع در نظر بگیریم هزینه تمام شده آن حدود ۵۰۰ میلیون تومان به قیمت اواسط زمستان سال گذشته خواهد بود.
واقعیت آن است که مسئولان وزارت راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی تمایلی به اعلام قیمت تمام شده واحد‌های طرح ملی مسکن نداشتند. تا لحظه تنظیم این گزارش نیز معاون وزیر راه و شهرسازی به جز تکذیب سود ۷۰۰ میلیون تومان وام ۲۵۰ میلیون تومانی کار خاصی انجام نداده است.
قرار بود وام پروژه‌های طرح ملی مسکن ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون باشد، اما افزایش قیمت هزینه‌های ساخت باعث شد تا طبق معمول همیشگی بار تورم بر دوش متقاضیان این طرح گذاشته شود. تا امروز ۷ درصد واحد‌های طرح ملی مسکن به مرحله افتتاح رسیده و مشخص نیست چه تعداد از این واحد‌ها قابلیت سکونت را دارند. دولت حسن روحانی و وزارت راه و شهرسازی ۹۳ درصد طرح مذکور را برای دولت سیزدهم باقی می‌گذارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار