کد خبر: 1056224
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
یک داروساز گفت: آیین‌نامه قبلی تأسیس داروخانه را برای داروساز با قراردادن حدنصاب جمعیتی و دیگر محدودیت‌ها به بن‌بست رسانده بود. آیین‌نامه جدید در راستای نظارت بیشتر، بحث دوربین داروخانه‌ها و ثبت اثر انگشت داروساز حین تحویل نسخ را مد‌نظر قرار داده است. نسخه اولیه ضوابط اجرایی نیز آماده شده است و احتمالا در چند روز آینده نیز ضوابط اجرایی اعلام عمومی شوند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: با تغییراتی که در آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها توسط وزارت بهداشت در ابلاغیه ۸ خردادماه ۱۴۰۰ صورت گرفت، حدنصاب جمعیتی و حدفاصله از داروخانه دو مانع جدی بر سر راه اخذ مجوز‌های داروخانه‌ها که به بازار سیاه مجوز‌ها و انتظار طولانی داروسازان برای اخذ مجوز داروخانه انجامیده بود برداشته شد، دیگر اینکه در آیین نامه جدید به دو مطلب مهم یعنی خدمات مشاوره‌ای و اثر انگشت الکترونیک که به حضور فعال داروساز منجر می‌شود، می‌توان اشاره داشت، پیرامون این موضوع با دکتر ربیعیان مسئول فنی داروخانه‌ها و کارشناس سلامت پرداختیم.

ربیعیان مسؤول فنی داروخانه و کارشناس حوزه سلامت در گفتگو با خبرگزاری فارس، در خصوص آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها گفت: آیین‌نامه قبلی تأسیس داروخانه را برای داروساز با قراردادن حدنصاب جمعیتی و دیگر محدودیت‌ها به بن‌بست رسانده بود و قطره‌چکانی مجوز داده می‌شد و داروساز با جمع آوری امتیاز وارد صفی می‌شد که بعضا انتظار آن بیش از ۱۵ سال به طول می‌انجامید. این حدنصاب جمعیتی و برخی دیگر از محدودیت‌ها در آیین‌نامه جدید برداشته شده است و داروساز می‌تواند با کسب امتیازی که بستگی به فعالیت آن در مناطق محروم یا کمتر برخوردار دارد، داروخانه‌اش را تأسیس کند و دیگر صف کاذبی برای دریافت مجوز داروخانه وجود نداشته باشد.

وی در ادامه افزود: صف کاذب و طویلی که ناشی از آیین‌نامه‌ی قبلی بود، سبب ایجاد انحصار و ناامیدی داروسازان در تأسیس داروخانه شده بود و قیمت جواز تاسیس داروخانه‌ها را بدون اینکه ارزش فروشی و ریالی داروخانه افزایش پیدا کند هر سال افزایش می‌داد و مجوز خام داروخانه با قیمت‌های بسیار بالا خرید و فروش می‌شد و داروخانه‌ای که هنوز تأسیس نشده بود و بیمه و درآمد مشخصی نداشت، صرفاً به خاطر انحصار در تأسیس و انتظار طولانی داروساز در نوبت، جواز را با قیمت بالایی می‌فروخت که این آیین‌نامه‌ی جدید می‌تواند این موضوع را تاحدودی حل کند.

این کارشناس سلامت با اشاره به نقاط قوت آیین نامه جدید داروخانه‌ها، تصریح کرد: مهمترین نقطه‌قوتی که آیین‌نامه جدید دارد، تاکید بر زیرساخت مشاوره دارویی و حضور داروساز در داروخانه است، که شامل اتاق مشاوره و ثبت اثر انگشت الکترونیک داروساز حین تحویل نسخ و دادن امتیاز به این مسائل است که باعث می‌شود حضور فعال و پررنگ داروساز در داروخانه فراهم شود.

وی در ادامه در پاسخ به انتقاد برخی به آیین نامه جدید، توضیح داد: برخی دغدغه‌ای دارند که اگر تعداد داروخانه‌ها افزایش پیدا کند و حاشیه سود داروخانه‌ها کمتر می‌شود، اولا خدمت‌رسانی به مردم با افزایش تعداد داروخانه‌ها بیشتر خواهد شد، دیگر اینکه حق هر داروساز است که بعد از فارغ‌التحصیل شدن از این رشته و طی کردن یک پروسه و کسب امتیاز بتواند وارد بازار شده و رقابت کند. اینکه شاید سود داروخانه‌ای کم شود دلیلی منطقی و منصفانه نیست که این حق از یک داروساز گرفته شود و باید از روش‌های دیگر مثل اصلاح مارژین دارو، تعیین تعرفه برای خدمات داروساز، توزیع مناسب و عادلانه‌ی دارو، تأمین مناسب دارو و کاهش سهم دولتی‌ها، کاهش سهم داروخانه‌های دولتی و هلال‌احمر، این نقیصه جبران شود.

ربیعیان با اشاره به موضوع نظارت داروخانه‌ها، گفت: وظایف نظارتی بر عهده وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، از جمله اینکه شفافیت را در حوزه دارویی ایجاد کنند، سامانه تی تک را تقویت نمایند. آیین‌نامه جدید نیز در راستای نظارت بیشتر، بحث دوربین داروخانه‌ها و ثبت اثر انگشت داروساز حین تحویل نسخ را مدنظر قرارداده است که حضور فعال داروساز در داروخانه را بدنبال دارد.

ربیعیان در ادامه افزود: نکته دیگری که منتقدین آیین مطرح می‌کنند این است که افزایش تعداد داروخانه‌ها رقابت ناسالم را زیاد می‌کند، در پاسخ به این انتقاد باید گفت که اولا، این وظیفه‌ی حاکمیت و وزارت بهداشت است که با تعیین سیستم‌های نظارتی و دقت بالا در بازرسی‌های خود این موضوع را کنترل کند. دوما، در آیین‌نامه‌ی قبلی به خاطر کمبود داروخانه‌های شبانه‌روزی در مناطق خاص، درصورت تخلف داروخانه نهاد‌های مربوط قدرت برخوردی نداشتند، چون داروخانه‌ی دیگری که بتواند خدمت ارائه دهد وجود نداشت، ولی اگر تعداد داروخانه افزایش پیدا کند و فضا رقابتی‌تر شود، دست وزارت برای محکوم کردن داروخانه در فروش داروی قاچاق و عدم حضور مسئولین داروخانه و دیگر تخلفات بازتر است.

این داروساز و مسؤول فنی داروخانه در مورد کم رنگ شدن سرمایه داری در تاسیس داروخانه، اظهار داشت: داروخانه دو بعد خدماتی و اقتصادی دارد که بعد اقتصادی در آیین‌نامه‌ی قبلی و فعلی پابرجاست و ورود سرمایه قطعاً می‌تواند به اقتصاد داروخانه کمک کند، اما در آیین‌نامه‌ی جدید، تصویب شده که خود داروساز می‌تواند داروخانه‌اش را تأسیس کند که در آیین‌نامه‌ی قبلی این عدم تسهیل صدور مجوز و ناامیدی داروساز از تأسیس داروخانه باعث شده بود که داروساز‌ها خیلی راحت تن به همکاری با سرمایه‌داران داده یا خیلی از همکاران داروساز از نظر برگشت چک و ... تهدید می‌شدند، که آیین‌نامه‌ی جدید انگیزه‌ی داروسازان برای همکاری با سرمایه‌داران را کمتر می‌کند.

وی در خاتمه با گزارشی از جلسه کمیسیون بهداشت مورخ ۱۴ تیر ۱۴۰۰، تاکید کرد: در جلسه‌ی چند نفر از همکاران مسئول فنی، همکاران مؤسس داروخانه و تعدادی هم به عنوان نمایندگی از انجمن داروسازان بودند، همچنین مسئولانی هم از دانشگاه علوم پزشکی، معاونت غذا و دارو حضور داشتند. موافقین و منتقدین صحبت‌هایشان را ارائه کردند. در پایان جلسه نیز قرار بر این شد که به زودی ضوابط اجرایی آیین‌نامه منتشر شود و کمترین وقفه‌ای در اجرای آیین نامه ایجاد نشود. نسخه اولیه ضوابط اجرایی نیز آماده شده است و احتمالا در چند روز آینده نیز ضوابط اجرایی اعلام عمومی شوند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار