کد خبر: 1056138
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
رهبران افغانستان:
گروه طالبان مدعی است بعد از دو ماه جنگ کنترل ۱۹۴ شهرستان یا به قول افغانستانی‌ها «ولسوالی» را در دست گرفته؛ در مقابل دولت اعلام کرد طی روز‌های اخیر، ۱۷ ولسوالی را از طالبان پس گرفته است. چند هفته‌ای است که گفته می‌شود سقوط بسیاری از شهر‌ها به دست طالبان، به خاطر «خیانت» برخی سیاستمداران است

گروه طالبان مدعی است بعد از دو ماه جنگ کنترل ۱۹۴ شهرستان یا به قول افغانستانی‌ها «ولسوالی» را در دست گرفته؛ در مقابل دولت اعلام کرد طی روز‌های اخیر، ۱۷ ولسوالی را از طالبان پس گرفته است. چند هفته‌ای است که گفته می‌شود سقوط بسیاری از شهر‌ها به دست طالبان، به خاطر «خیانت» برخی سیاستمداران است. دیروز والی قندهار، دومین شهر بزرگ افغانستان با زبان صریح‌تری این را بیان کرد: «قندهار از نظر سیاسی سقوط کرد، نه از نظر نظامی». معاون اول رئیس جمهور افغانستان، اهالی قندهار را به مقاومت فراخوانده و گفته حالا که جنگ به اطراف شهر رسیده، باشندگان این ولایت، نباید اجازه دهند که مزدوران راولپندی شهری با این صلابت را تسخیر کنند و چپاول قندهار را در اسلام‌آباد و لاهور (پاکستان) جشن بگیرند.
با سقوط دومینویی ولسوالی‌های افغانستان به دست طالبان، بحث خیانت سیاستمداران بیش از هرموقع دیگری شنیده می‌شود. طالبان روز شنبه گفت که در دو ماه گذشته کنترل ۱۹۴ شهرستان افغانستان را به دست گرفته است و طی این مدت دولت فقط پنج ولسوالی را پس گرفته است. روایت دولت متفاوت است. دولت افغانستان تعداد ولسوالی‌های سقوط کرده را... اعلام کرده و تأکید دارد که تازه از این تعداد، طی روز‌های اخیر، ۱۷ ولسوالی هم از طالبان پس گرفته شده است. چند روزی است که جنگ به قندهار رسیده؛ شهری با جمعیت حدود ۵۰۰ هزار نفر که نام دومین شهر بزرگ را یدک می‌کشد. وزارت کشور افغانستان روز جمعه اعلام کرد که نیرو‌های ارتش و پلیس در یک عملیات مشترک موفق شدند گذرگاه مرزی اسپین بولدک در مرز با پاکستان را پس بگیرند؛ گذرگاهی استراتژیک که حتی برای پاکستان نیز اهمیت دارد. امرالله صالح، معاون رئیس‌جمهور روز جمعه در یادداشتی در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «قوای هوایی و اردوی پاکستان رسماً به طرف افغانستان اخطار داده است که هرگونه تلاش برای تسخیر بندرگاه اسپین بولدک با واکنش قوای هوایی پاکستان مواجه خواهد شد. یعنی اکنون قوای هوایی پاکستان برای حمایت طالبان دست به کار است.»‌اگرچه وزارت خارجه پاکستان موضع‌گیری صالح را رد کرده، ولی بحث‌ها مجدداً درباره نقش پاکستان در جنگ افغانستان بالاگرفته است. امرالله صالح، دیروز گفت که اکنون جنگ در اطراف شهر قندهار رسیده، باشندگان این ولایت، نباید اجازه دهند که مزدوران راولپندی شهری با این صلابت را تسخیر کنند و چپاول قندهار را در اسلام‌آباد و لاهور جشن بگیرند.
خیانت به نفع اسلام‌آباد
یک شنبه هفته قبل بود که اشرف غنی، رئیس‌جمهور گفت آنهایی‌که از داخل نظام را تخریب می‌کنند، باید بدانند که پس از این در برابرشان صبر و تحمل نمی‌کنیم. همان موقع، حسام‌الدین شمس، والی بادغیس گفته بود که دو عضو شورای ولایتی به طالبان پیوسته‌اند. پیش‌تر هم نوار صوتی صحبت تلفنی امرالله صالح منتشر شد که با لحنی تند امیرشاه نایب‌زاده، نماینده بادغیس در مجلس را متهم به «خیانت» کرده بود. همچنین روز شنبه همین هفته منابع در ولایت غور فاش کردند که چندین فرد متهم به همکاری با طالبان در این ولایت بازداشت شده‌اند. حالا هم در کشاکش جنگ برای تسلط بر قندهار، روح‌الله خان‌زاده، والی قندهار برخی شخصیت‌های سیاسی را به دست داشتن در سقوط شهرستان‌های این ولایت متهم کرده است. او گفته که اکثر مناطقی که از ولایت قندهار به طالبان واگذار شده، بدون درگیری بوده است. خان‌زاده افزود: «قندهار از نظر سیاسی سقوط کرده است، نه از نظر نظامی. با یک تماس تلفنی بخش‌ها را ترک کرده‌اند. اگر سقوط نظامی می‌بود کسی در بخش‌ها کشته یا زخمی می‌شد و سپس آنجا را ر‌ها می‌کردند. هزاران سرباز رفته و در خانه‌های‌شان نشسته‌اند.» والی قندهار گفت: «پاسگاه‌هایی وجود دارد که چهار روز پیش ر‌ها شده و حتی طالبان تاکنون آن‌ها را تصرف نکرده است.»‌به گفته خان‌زاده، ۵۰ در صد پاسگاه‌ها با یک تماس تلفنی ر‌ها شده‌اند. دولت افغانستان، خیانت‌هایی را که منجر به سقوط ولسوالی‌ها به دست طالبان شده، به نفوذ پاکستان در دستگاه‌های امنیتی نسبت می‌دهد. امرالله صالح، معاون ریاست جمهوری افغانستان گفته که «یک تعداد از منسوبینی که تن به ذلت داده و به طالب تسلیم شده بودند و با خط‌های راه‌داری امضا شده توسط تروریستان می‌خواستند به پاکستان بگریزند، دستگیر شدند.»‌
رهبر طالبان: دنبال روابط خوب با جهان هستیم
دیروز همزمان با ادامه مذاکرات در قطر، رهبر طالبان در پیامی به مناسبت عید قربان، خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان را به مردم تبریک گفت و مجدداً تأکید کرد که ما به دنبال ایجاد روابط خوب و مستحکم دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی در چارچوب تعامل متقابل و توافقنامه‌های متقابل با همه کشور‌های جهان از جمله ایالات متحده پس از خروج همه نیرو‌های خارجی هستیم. مولوی هبت‌الله آخوندزاده گفته که ما به کشور‌های همسایه، منطقه‌ای و جهانی اطمینان کامل می‌دهیم که افغانستان به هیچ کس اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای تهدید امنیت علیه هر کشور دیگری استفاده کند. آخوندزاده گفته که طالبان انحصار قدرت را نمی‌خواهد چرا که تمام اقوام و اقشار افغانستان به یکدیگر نیاز دارند و طالبان قصد دارد نظام اسلامی را در افغانستان پایه‌گذاری کند و چنین نظامی به اتفاق و اتحاد افغان‌ها وابسته است. هبت‌الله آخوندزاده رهبران حکومت را به تقسیم منافع در افغانستان متهم کرد و اذعان داشت این منافع کوتاه مدت است و بهتر است همه به فکر منافع ملی باشند. رهبر طالبان همچنین از خروج نیرو‌های خارجی از پنج پایگاه نظامی در افغانستان اظهار خشنودی کرد و افزود: این آغاز خوبی است برای اجرای پیمان دوحه و ضمن ابراز امیدواری به خروج باقی نیرو‌های خارجی از افغانستان گفته که طالبان به پیمانی که با امریکا به امضا رسانده، متعهد است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار