کد خبر: 1056090
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
سخنگوی شورای نگهبان:

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تلاش این نهاد برای صیانت از حقوق مردم در تمامی حوزه‌ها گفت: موضوعاتی را که ما در شورای نگهبان نسبت به آن وظیفه داشته و اقدام می‌کنیم، می‌توانیم به مردم توضیح دهیم و با آن‌ها درباره مصوبات صحبت کنیم.
به گزارش مهر، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته و در گفت و گویی تصریح کرد: هر جایی که قانون اساسی وجود دارد، یک نهاد صیانت کننده از قانون اساسی هم وجود دارد، البته ممکن است که در کشور‌های مختلف، اسامی این نهاد متفاوت باشد، اما از آنجا که ارزش‌های مورد قبول مردم در قانون اساسی کشور‌ها وجود دارد، لذا یک نهاد صیانت کننده از این قانون مهم و مادر هم در تمام کشور‌ها پیش بینی شده است.
سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: در برخی کشور‌ها مثل کشور ما هم، یک مجموعه غیرقضایی و البته تخصصی وظیفه صیانت از قانون اساسی را بر عهده دارد، در کشور‌های اروپایی هم برخی کشور‌ها مثل فرانسه یک نهاد غیرقضایی، اما تخصصی مثل شورای نگهبان وظیفه صیانت از قانون اساسی را عهده‌دار هستند. طحان نظیف تصریح کرد: صلاحیت‌ها و مأموریت‌هایی که برعهده این شوراست، در کشور‌های مختلف، عناوین مختلفی دارد، اما از حیث کارکرد نهاد‌های مشابه در سایر کشورها، در واقع تمام این نهاد‌ها یک کارکرد دارند و آن پاسداری از قانون اساسی است. مهم، عنوان نیست بلکه مهم این است که این وظیفه یعنی پاسداری از قانون اساسی انجام شود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره سابقه عضویتش در شورای نگهبان اظهار کرد: بنده از ۳۷سالگی به عضویت شورای نگهبان درآمدم و در این دو سال تلاش کردم در یک فضای تعاملی با مردم از طریق فضای مجازی و مصاحبه‌ها با اقشار مختلف مردم ارتباط برقرار کنم و فکر می‌کنم موضوعاتی را که ما در شورای نگهبان نسبت به آن وظیفه داشته و اقدام می‌کنیم می‌توانیم به مردم توضیح داده و با آن‌ها درباره مصوبات شورای نگهبان صحبت کنیم، مثلاً در موضوعاتی مانند بررسی تخصصی مصوبات مجلس، اگر شورای نگهبان نظر یا رد یا تأیید می‌دهد، اولاً مردم عزیز بدانند که این نظر در راستای دفاع از حقوق مردم و پاسداری از قانون اساسی و شرع است و دوماً، ما می‌توانیم درباره رأیی که داده‌ایم با مردم راحت صحبت و استدلال خود را مطرح کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تأکید بنده بر حقوق مردم به این دلیل است که شرع و قانون اساسی به دنبال مراعات حقوق مردم است، خاطرنشان کرد: در شورای نگهبان یک جمع تخصصی و حرفه‌ای وجود دارد و بزرگانی از حوزه و دانشگاه در این نهاد حضور دارند، اما این استدلال است که حرف اول و آخر را در شورای نگهبان می‌زند و در واقع آنچه در شورای نگهبان مهم است، استدلال است و سن و سال نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار