کد خبر: 1055797
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول سازمان بسیج سازندگی اردبیل
اردبیل از جمله استان‌هایی است که از ظرفیت‌های منحصر‌به‌فردی برخوردار است. از منابع طبیعی و آب و هوایش گرفته تا تولیدات صنعتی و محصولات کشاورزی و صنایع دستی که هر کدام وزنه‌ای در جهت ایجاد اشتغال برای جوانان این منطقه به شمار می‌آیند. با این حال و به خاطر برخی بی‌توجهی‌ها هنوز نتوانسته از تمام توانمندی‌هایش استفاده کند.
سجاد مرسلی

سرویس ایران جوان آنلاین: اردبیل از جمله استان‌هایی است که از ظرفیت‌های منحصر‌به‌فردی برخوردار است. از منابع طبیعی و آب و هوایش گرفته تا تولیدات صنعتی و محصولات کشاورزی و صنایع دستی که هر کدام وزنه‌ای در جهت ایجاد اشتغال برای جوانان این منطقه به شمار می‌آیند. با این حال و به خاطر برخی بی‌توجهی‌ها هنوز نتوانسته از تمام توانمندی‌هایش استفاده کند. حالا بسیج سازندگی در نظر دارد با ورود به عرصه‌های مختلف و حمایت از کارآفرینان و در دستور قرار دادن بحث اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی تحولی در این استان ایجاد کند. به همین بهانه به سراغ سرهنگ پاسدار علی پیرجاهد مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) رفتیم تا در گفت‌وگویی از اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های این سازمان آگاه شویم.


بسیج سازندگی چه برنامه‌هایی در جهت حمایت از کارآفرینان و تولید کنندگان اردبیل دارد؟
این یکی از مسئولیت‌های بسیج سازندگی است که با تمام توان برای حل مشکلات تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل خانگی وارد میدان شده و در کنار آنان باشد. کمک به بالا بردن سطح تولید و تحقق جهش تولید نیاز به برنامه و برداشتن گام‌های مناسبی دارد که بسیج برای آن‌ها فکر‌های بزرگی دارد.
تحقق شعار سال با همت همگانی و حمایت واقعی از تولیدکنندکان امکانپذیر است. تأکید ما این است که کادرسازی و تربیت نسل جهادی برای آینده کشور مهم است و بدون تردید مهم‌ترین اصل در اقدامات جهادی، تلاش برای پرورش و تربیت این نیروهاست.
در این میان باید به خواهران و بانوان جهادگر توجه ویژه‌ای داشت. مثلاً در عرصه تولید فرش، در اردبیل بانوان زیادی مشغول به فعالیت هستند. پیشتازی زنان در این صنعت حرکتی مؤثر برای اشتغالزایی در حوزه زنان است. در یک کلام وقتی در مورد تولیدکنندگانی که به حرکت‌های جهادی ایمان دارند صحبت می‌شود، در مورد جوانان و تربیت نسلی جهادی برای نقش‌آفرینی در چالش‌ها صحبت می‌شود که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
ناگفته نماند این سازمان در عرصه توانمندسازی و توسعه آموزش از آمادگی لازم برخوردار است و در راستای اشتغالزایی و رونق تولید از طرح‌های زودبازده و مشاغل خانگی حمایت می‌کند.
برای مناطق محروم و روستاییان چه برنامه‌هایی دارید؟
توجه به هموطنان کم‌برخوردار و ضعیف و رسیدگی به وضع آن‌ها اولویت بسیج سازندگی در مناطق مختلف کشور است. در اردبیل خدمات‌رسانی به مردم در مناطق محروم و روستایی در دستور کار این سازمان قرار گرفته و این مهم با محوریت گروه‌های جهادی در حال انجام است. بر همین اساس چندی قبل ۲۱ روستا در اردبیل به همت اکیپ دامپزشکی بسیج سازندگی از خدمات رایگان دامپزشکی بهره‌مند شدند. سونوگرافی دام‌ها با دستگاه سونوگرافی پیشرفته جهت تشخیص آبستنی یا مشکلات تولید مثلی، ویزیت دام‌های بیمار، نسخه پیچی، درمان دارویی رایگان و ارائه خدمات مشاوره‌ای در جهت افزایش سوددهی و کاهش هزینه‌های روستایی از جمله خدمات ارائه شده است.
در زمینه ارائه خدمات پزشکی به شهروندان نیز حرکتی داشته‌اید؟
اجرای طرح شهید رهنمون در سطح استان اردبیل مدت‌هاست که در دستور کار قرار دارد. هم اکنون ارائه خدمات رایگان پزشکی به مردم در مناطق محروم در قالب این طرح ادامه دارد که با همکاری بسیج جامعه پزشکی و گروه‌های جهادی خدمات خوبی به مردم ارائه شده است.
در بحث عمرانی چه اقداماتی داشته‌اید؟
طی سال‌های اخیر بیش از ۸۵۴ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۷ میلیارد تومان در سطح استان آغاز و بخش اعظمی از آن به اتمام رسیده که غالباً در حوزه کارآفرینی، انتقال آب کشاورزی، جاده‌سازی و ساخت خانه محروم است که این پروژه‌ها را در کنار مردم تکمیل کردیم.
همچنین ۴۵۳ پروژه با اعتبار ۲۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی با رویکرد اشتغالزایی در دستور کار است که ۱۴۲ پروژه آغاز به کار کرده است. کمک به اشتغالزایی از جمله فعالیت‌های است که بسیج سازندگی ورود جدی به آن داشته، اما چون در بحث مشاغل خانگی متولی خاصی برای پیگیر‌ها و رفع مشکلات وجود ندارد شاهد ریزش هستیم که باید مسئولان امر توجه کافی به این زمینه داشته باشند.
در انجام کار‌ها و پیشبرد برنامه‌ها با سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر همکاری دارید؟
بله، با تفاهمنامه‌هایی که با ادارات مختلف داریم حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مجوز صادر و به ۲۰۰ نفر با اعتبار ۲ میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده‌ایم که با هم افزایی کمیته امداد استان به ۱۸۰ نفر دیگر با اعتبار ۷ میلیارد تومان وام‌های اشتغالزایی ارائه شده است. در مجموع بیش از ۲ هزار نفر در زمینه‌های مختلف آموزش دیده و وارد بازار کار و تولید شده‌اند.
در جهت توجه و فعال کردن اقتصاد مقاومتی در استان چه کار‌هایی در اردبیل صورت گرفته است؟
اگر قرار است وارد مباحث اقتصادی و بخصوص اقتصاد مقاومتی شویم باید حتماً از امکانات موجود به شکل بهینه استفاده شود. بخصوص استفاده از فضا‌های موجود بلااستفاده برای ایجاد کارگاه‌های تولیدی و اشتغالزا.
همچنین نسبت به موضوع بازاریابی و فروش بهینه فرهنگ‌سازی کنیم. باید به تولیدات داخلی اطمینان و اعتماد داشته باشیم و این اعتماد را در همه بخش‌ها ساری و جاری کنیم. متأسفانه باید بگویم این موضوع که بسیار هم مهم است نادیده گرفته شده و در اردبیل اعتماد به تولید داخل مشاهده نمی‌شود. مثلاً پنیر لیقوان و عسل سهند در استان بسته‌بندی شده و به اسم استانی دیگر به فروش می‌رسد و این در حالی است که باید به توان داخل باور داشته باشیم. الان در شرایطی هستیم که برای هر تغییر یا پیشرفتی به یک عزم ملی نیاز است و اگر همه سازمان‌ها و نهاد‌ها و ادارات وارد میدان نشوند کاری پیش نمی‌رود.
بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) اردبیل برای حمایت از جوانانی که در خانواده‌های کم‌برخوردار حضور دارند کاری انجام داده است؟
در راستای فرهنگ‌سازی اعتماد به تولیدات داخلی و کمک به نوعروسان نیازمند، در عرض دو سال اخیر نزدیک به ۲ هزار سری جهیزیه آماده و به جوانانی که قصد تشکیل زندگی داشتند، اهدا شد. هر سری شامل ۱۵ قلم اجناس ایرانی بود که سعی شده تمام اقلام اولیه و اضطراری در این مجموعه قرار داشته باشد. برای سال‌جاری نیز برنامه‌هایی در همین راستا داریم که امیدواریم با حضور و حمایت خیرین بتوانیم جوانان بیشتری تحت پوشش قرار دهیم تا به تشکیل زندگی بپردازند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار