کد خبر: 1055796
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱

امیرعلی ابوالفتح در کانال تلگرامی خود نوشت: با ادامه ناآرامی‌ها و اعتراضات در کوبا، جریان‌های تندرو ضد هاوانا در امریکا، به‌ویژه در ایالت فلوریدا بسیج شده‌اند تا افکار عمومی را به نفع مداخله نظامی امریکا در کوبا آماده کنند. به‌عنوان مثال، فرانسیس سوارز، شهردار جمهوری‌خواه شهر میامی در فلوریدا در گفتگو با شبکه دست راستی فاکس‌نیوز، از دولت امریکا خواست گزینه حمله نظامی به کوبا یا بمباران هاوانا را برای حمایت از معترضان در کوبا در نظر بگیرد. وی گفت: «به عقیده من واشنگتن باید این روش فشار بر هاوانا را بررسی کند.» همزمان نیز برخی از جمهوری‌خواهان کنگره امریکا دست‌به‌کار شده‌اند تا با تحریک دولت دموکرات جو بایدن، کاخ سفید را به تشدید اقدامات مداخله‌جویانه در کوبا از جمله اقدام نظامی، سوق دهند. این گروه از دشمنان دولت هاوانا، امیدوارند زمینه برای مداخله نظامی امریکا در کوبا فراهم و حکومت کمونیستی در این کشور بعد از ۶۰ سال، سرنگون شود. البته بحث مداخله نظامی امریکا در کوبا، موضوع جدیدی نیست و قدمت ۱۲۰ ساله دارد. در اواخر قرن نوزدهم، مداخلات فزاینده امریکا در امور جزیره کوبا که در آن زمان تحت اداره امپراتوری اسپانیا بود، به جنگ امریکا- اسپانیا انجامید. نتیجه آن جنگ برای مردم کوبا هم رفتن به زیر پرچم امریکا بعد از خروج از زیر پرچم اسپانیا بود. سلطه مستقیم و غیرمستقیم امریکا بر کوبایی که در ۸۰ مایلی جنوب این کشور قرار دارد، با انقلاب کمونیستی به رهبری فیدل کاسترو در اول ژانویه سال ۱۹۵۹ به پایان رسید. با این حال، ایده دخالت مجدد سیاسی و نظامی امریکا در کوبا هیچ‌گاه کنار گذاشته نشد.
امریکایی‌ها یک‌بار شانس خود را با عملیات خلیج خوک‌ها آزمایش کردند که به شکست و رسوایی بزرگ برای دولت وقت امریکا انجامید. چند سال بعد هم دخالت امریکا در موضوع استقرار موشک‌های اتمی اتحاد شوروی در خاک کوبا، جهان را تا یک‌قدمی جنگ جهانی سوم پیش برد.
از آن پس با مسجل شدن ناتوانی امریکا برای دخالت نظامی مستقیم در کوبا، تشدید تحریم‌های گسترده علیه این کشور جزیره‌ای در دریای کارائیب، در دستور کار قرار گرفت. این تحریم‌ها دو هدف اولیه و ثانویه را دنبال می‌کردند. اول اینکه دولت کمونیستی کوبا را تحت فشار قرار دهد تا به خواسته‌های واشنگتن تمکین کند و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، با تحت فشار قراردادن مردم کوبا، آنان را به سمت قیام و شورش علیه زمامداران خود ترغیب نماید. البته هیچ‌کدام از این دو هدف محقق نشده است؛ نه دولتمردان کوبایی در برابر واشنگتن تمکین کردند و نه اینکه مردم کوبا، شورش‌هایی را به راه انداخته‌اند که به سرنگونی حکومت کمونیستی در این کشور بینجامد. همین موضوع هم موجب شده است یک‌بار دیگر، گزینه اقدام نظامی امریکا در کوبا و این بار، به بهانه حمایت از اعتراضات اخیر برخی از کوبایی‌ها، در ذهن تندرو‌ترین جریان‌های سیاسی ضد کوبایی در امریکا مطرح شود. موضوعی که با توجه به سوابق ایالات‌متحده در منطقه امریکای لاتین، منتفی نیست، اما اگر رخ دهد، پیامد‌های وخیم سیاسی - امنیتی هم برای منطقه و هم برای جهان برجای خواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار