کد خبر: 1055673
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
معاون توسعه و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی:
معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌گوید: جشنواره کتابخوانی رضوی با شرکت بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و مشارکت قریب هزار و ۱۰۰ دستگاه در پنج دوره قبل توانسته است به یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های کتابخوانی در کشور مبدل گردد.
سیدمرتضی ذاکر

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌گوید: جشنواره کتابخوانی رضوی با شرکت بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و مشارکت قریب هزار و ۱۰۰ دستگاه در پنج دوره قبل توانسته است به یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های کتابخوانی در کشور مبدل گردد.
مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در رابطه با کیفیت برگزاری یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: مزین بودن سال۱۴۰۰ به دو نیمه شعبان موجب شد یازدهمین جشنواره در بخش ویژه خود به موضوع امام زمان (عج) اختصاص یابد. بر این اساس محور جشنواره یازدهم با معرفی شش کتاب به عنوان منبع مسابقه ترویج فرهنگ مهدوی و رضوی تعیین شده است. علاقه‌مندان می‌توانند بر اساس شرایط سنی (کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال) به دو شیوه مکتوب و الکترونیکی و به صورت فردی یا خانوادگی در قالب‌های متنوع حسب رده سنی، همزمان با دهه کرامت از ۲۲ خرداد تا یکم آبان ۱۴۰۰ در این جشنواره شرکت کنند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: با تصویب قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور در مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان در ۱۷ اسفند ۱۳۸۲ نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان چهاردهمین نهاد عمومی غیردولتی آغاز به کار کرده و طی این مدت و تاکنون با قریب ۳ هزار و ۵۰۰ باب کتابخانه، محرومیت‌زدایی فرهنگی و رفع فقر فرهنگی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.
در همین رابطه روز گذشته نشست برنامه‌ریزی و تبیین راهکار‌های اجرایی جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد. مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تفاوت‌ها و نوآوری‌های جشنواره یازدهم گفت: در این دوره از جشنواره قالب‌های جدیدی همچون داستان‌نویسی، شعر، داستانک و تولیدات هنری قرار داده‌ایم که این قالب‌ها خود نوآوری و خلاقیت به همراه خواهد داشت و امیدواریم استان‌های مختلف با توجه به بستر‌ها و پتانسیل استانی و شهرستانی در یک حوزه و قالب متمرکز شود تا شاهد فعالیت‌های متنوع‌تر و بهتری در جشنواره باشیم.
وی ارتباط‌گیری مؤثر با سازمان‌ها و نهادها، مراجعه به شهرک‌هایی که تمرکز جمعیتی بالا دارند و بهره بردن از کمک‌های مادی و معنوی خیرین را در اجرای باشکوه جشنواره مؤثر دانست و خواستار اهتمام تمام همکاران و رؤسای شهرستان در اجرای آن شد. مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ایجاد بخش مروّجان فرهنگ رضوی ویژه کتابداران را اقدامی نو عنوان کرد و گفت: با ایجاد این بخش کتابدارانی که خدمت ویژه در جشنواره ارائه می‌دهند، شناسایی و معرفی خواهند شد.
آشتیانی با اشاره به افزوده شدن بخش ویژه حضرت مهدی (عج) به جشنواره، توجه به حوزه کودک و نوجوان و آشنایی این قشر با اهل بیت (ع) را امری ارزشمند عنوان کرد و گفت: کودکان و نوجوانان آینده‌سازان جامعه هستند و برگزاری این گونه جشنواره‌ها تأثیر بسزایی در نهادینه کردن دین و مذهب در آن‌ها دارد، لذا گسترش و اشاعه فرهنگ رضوی امری مهم است.
در ادامه نیز محمدهادی ناصری‌طاهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران نکات راهبردی را در خصوص اجرای دستورالعمل‌های جشنواره رضوی و انجام کار تشکیلاتی و ساختاری برای رسیدن به نتایج بهتر و اثرگذاری بیشتر در میان مخاطبان بیان کرد.
یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین‌المللی امام رضا (ع) و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتابخوانی، شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت (ع)، با اضافه شدن بخش ویژه حضرت مهدی (عج) برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی در کنار رشته‌های نقاشی، پویش کتابخوان، مسابقه چهارگزینه‌ای و داستانک‌نویسی، رشته‌های شعرسرایی، پویش «برای امام زمانم» و قصه‌گویی اضافه شده است و برای جلب مشارکت بیش از پیش ناشران و کتابداران دو بخش حمایت از چاپ و انتشار منابع برتر و نیز مروجان فرهنگ رضوی در نظر گرفته شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار