کد خبر: 1055605
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
محققان در مطالعه ای، ارتباط بین بیماری کبد چرب و نشانگر‌های اصلی دیابت نوع ۲ را در موش‌ها بررسی کردند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: به نقل از مدیکال نیوز، نتایج نشان می‌دهد که کاهش تولید انتقال دهنده عصبی GABA در کبد می‌تواند سطح گلوکز خون را عادی کرده، اشتها را کاهش دهد و منجر به کاهش وزن شود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که دیابت نوع ۲ به شدت با اضافه وزن و بیماری کبد چرب که شامل ذخیره چربی اضافی در کبد است، ارتباط دارد. به گفته محققان، ۸۹ درصد افراد دیابتی دارای اضافه وزن هستند.

در حالی که مدت‌ها دانشمندان گمان می‌کردند که چربی اضافی در کبد ممکن است باعث دیابت نوع ۲ شود، اما دقیقاً چگونگی این امر همچنان یک معما باقی مانده است.

اخیراً محققان دانشگاه آریزونا و دانشگاه واشنگتن دو تحقیق انجام داده اند تا مکانیسم‌های اساسی ارتباط دهنده بیماری کبد چرب را با هموستاز گلوکز، که تعادل بین انسولین و گلوکز در خون است را مشخص نمایند.

آن‌ها دریافتند که حساسیت به انسولین می‌تواند طی چند روز پس از کاهش تولید بیش از حد انتقال دهنده عصبی GABA در کبد، بازیابی شود و درمان طولانی مدت ممکن است منجر به کاهش اشتها و کاهش وزن شود.

دکتر «بنجامین رنکویست»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «وقتی کبد GABA تولید می‌کند، فعالیت اعصاب کبدی به مغز را کاهش می‌دهد. بنابراین، کبد چرب با تولید GABA، فعالیت به مغز را کاهش می‌دهد. این کاهش در ارسال توسط سیستم عصبی مرکزی احساس می‌شود که سیگنال‌های خروجی را که بر هموستاز گلوکز تأثیر می‌گذارد تغییر می‌دهد.»

محققان نتیجه گرفتند که هدف قرار دادن تولید GABA در کبد ممکن است باعث بهبود هموستاز گلوکز، کاهش مصرف غذا و کاهش توده بدنی، به خصوص در بین مبتلایان به چاقی شود.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار