کد خبر: 1055545
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
گام نخست رئیس‌جمهور منتخب برای تدوین راهکار‌های اصلاح بستر‌های فسادزا در دولت، روز گذشته با دعوت از رؤسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی کشور برداشته شد. آیت‌الله رئیسی به فاصله کمتر از ۲۰ روز تا استقرار در پاستور مسئولان دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی را فراخواند تا به وعده‌ای که به مردم برای خشکاندن ریشه‌های فساد در دستگاه‌های اجرایی داده است عمل کند جلسه دیروز را می‌توان حمله پیش‌دستانه رئیس‌جمهور منتخب به فساد تعبیر کرد.

گام نخست رئیس‌جمهور منتخب برای تدوین راهکار‌های اصلاح بستر‌های فسادزا در دولت، روز گذشته با دعوت از رؤسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی کشور برداشته شد. آیت‌الله رئیسی به فاصله کمتر از ۲۰ روز تا استقرار در پاستور مسئولان دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی را فراخواند تا به وعده‌ای که به مردم برای خشکاندن ریشه‌های فساد در دستگاه‌های اجرایی داده است عمل کند جلسه دیروز را می‌توان حمله پیش‌دستانه رئیس‌جمهور منتخب به فساد تعبیر کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور منتخب، آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی شخصاً اولین جلسه کمیته‌ای متشکل از رؤسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی کشور را تشکیل داد تا پیش از زمان رسمی استقرار دولت جدید، براساس آسیب‌شناسی‌ها و تجارب پیشین خود در مبارزه با فساد، راهکار‌های اجرایی برای ایجاد تحول در سازوکار‌های فسادزای دولت و اقدامات اولویت‌دار را پیشنهاد نمایند.
تدوین دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های موردنیاز به منظور اصلاح سازوکار‌های اقتصادی فسادآفرین و رانت‌زا، زمینه‌های بروز فساد و نیز پیشگیری از وقوع جرم در نظام بانکی، مالیات، گمرک، مناقصات دولتی، قاچاق سازمان یافته و ارائه نقشه راه عملیاتی برای ایجاد شفافیت در نظامات اقتصادی کشور و تحقق سامانه جامع اطلاعات اقتصادی کشور، از جمله مأموریت‌های محوله به این کمیته است.
آیت‌الله رئیسی در ابتدای این جلسه با اشاره به این نکته که یکی از انتظارات مردم از دولت جدید ریشه کنی فساد است، اظهار داشت: آغاز این کار تا زمان استقرار دولت نباید به تأخیر بیفتد و زمینه‌های آن از الان باید فراهم شود تا در روز نخست تشکیل دولت، اقدامات عینی را آغاز کنیم. وی ادامه داد: آسیب شناسی‌های انجام شده توسط دستگاه‌های نظارتی را ما باید به آسیب زدایی تبدیل کنیم.
رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به حضور رؤسای دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف نظارتی در این جلسه گفت: انتظار بنده از این جلسه با توجه انباشت «تجربه مبارزه با فساد» و داشتن «آسیب شناسی خوب از دستگاه‌های اجرایی» و «شناخت قابل قبول از بستر‌های تولید فساد در دولت» این است که اولاً نتایج حاصل از آسیب شناسی دستگاه‌های اجرایی و اطلاعات خود در خصوص «بسترها»، «ریشه ها» و «گلوگاه‌های تولید فساد» در دولت را جمع بندی و به ما اعلام نمایید. رئیسی در ادامه با تشریح انتظارات دیگر از این کمیته افزود: برای ایجاد تحول در نظام اداری کشور به منظور خشکاندن ریشه‌های فساد، راهکار‌های مؤثر اجرایی پیشنهاد کنید تا از روز اول استقرار دولت، اقدام و عمل را بدون فوت وقت آغاز کنیم.
در این جلسه حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، حجت الاسلام حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، فرزاد مخلص الائمه معاون سازمان بازرسی کل کشور و کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به روحیه و منش ضد فساد آیت‌الله رئیسی و اقدامات مؤثر و امید آفرین وی در قوه قضائیه، دلگرمی و چشم امید مردم به دولت جدید را مورد اشاره قرار دادند و با ارائه گزارشی از حوزه فعالیت و اقدامات نهاد متبوعه خود، پیشنهادات و راهکار‌هایی را برای برخورد جدی با بستر‌های فسادزا در دولت سیزدهم مطرح کردند.
ریشه فساد را باید در دستگاه اجرایی خشکاند
نهم اردیبهشت ماه امسال آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی در مقام رئیس قوه قضائیه، در نشست تخصصی ارزیابی روند مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور که همزمان با سالگرد صدور فرمان ۸ ماده‎ای مقام معظم رهبری برای مبارزه با فساد با حضور مسئولان و کارشناسان دستگاه‎های ذی‌ربط برگزار شد، گفته بود: فرمان حکیمانه رهبر معظم انقلاب برای مبارزه با مفاسد اقتصادی که در سال ۸۰ صادر شده پس از ۲۰ سال همچنان زنده و چراغ راه همه قوای کشور و دستگاه‌ها و گویی امروز صادر شده است.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرده بود:نهاد تقنین باید قوانینی را تصویب کند که منافذ فساد را بر روی سوداگران و سوءاستفاده‌کنندگان ببندد و دستگاه‌های اجرایی نیز باید تلاش کنند با اصلاح برخی روش‌ها، بستر‌های فسادزا را از بین ببرند و دستگاه قضایی نیز مأمور مبارزه جدی با فساد است. «بخش‎های نظارتی هر سه قوه همچون دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات، سازمان حسابرسی و سازمان بازرسی کل کشور باید با تقویت نظارت خود در مبارزه با فساد فعال‌تر از گذشته عمل کنند.»‌رئیسی تأکید کرده بود: «با فساد فساد گفتن مشکل حل نمی‌شود و آنچه اطمینان‌بخش است این است که مفسد و مجرم به کیفر عمل خود برسند و بستر فسادزا نیز اصلاح شود.»
رئیس‌جمهور منتخب همچنین ۱۲ اردیبهشت و در برنامه «بدون تعارف» شبکه دوم سیما گفته بود: «ریشه فساد را باید در دستگاه اجرایی خشکاند و ساز و کار‌های دستگاه اجرایی و بستر‌های فسادزا را باید اصلاح کرد تا از آن پرونده بیرون نیاید والا باید هر روز روی میز قاضی شاهد یک پرونده باشیم. برای همه مشکلات برنامه دارم و با اندیشکده‌های مختلف مشورت کردم و با تجربیات و شناخت خودم برای همه مسائل عمده و کلیدی برنامه دارم.»
اکنون و در حالی که دولت سیزدهم فعالیت رسمی خود را آغاز نکرده است، تشکیل کمیته‌ای متشکل از رؤسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی کشور به ریاست رئیس‌جمهور منتخب، ناشی از عزم و اراده جدی ایشان برای مقابله با مفاسد و خشکاندن بستر‌های فساد زا در دستگاه‌های اجرایی است و این امیدواری ایجاد شده است با همگرایی و همراهی قوای سه گانه طی سالیان آینده شاهد تحولی مؤثر در پیشگیری و مقابله با مفاسد باشیم.
هرکسی می‌تواند در مسیر پیشرفت به میدان بیاید
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه دیدار و ملاقات با علما، شامگاه دو شنبه در دیدار با آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی با تبریک فرارسیدن ماه ذی‌الحجه و تشکر از نقش آفرینی ایشان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه انتخابات اخیر، با اشاره به اینکه در پی انتخابات اخیر مردم امید به تغییر وضعیت پیدا کرده اند، تصریح کرد: یکی از الزامات به فعلیت رساندن ظرفیت‌های کشور برای پیشرفت و آبادانی این است که نگاه‌های شخصی و جناحی را کنار گذاشته و هر کسی می‌تواند در مسیر پیشرفت و تحول کشور اثرگذار باشد، به میدان بیاید.
آیت‌الله العظمی جوادی آملی نیز با اشاره به فراز‌هایی از نهج‌البلاغه مردم را در نظر حضرت علی (ع) دو دسته دانسته و اظهار داشت: حضرت اگر چه رفتار و کردار مردم کوفه را نکوهش می‌کنند، اما در نامه مهمی که به مالک اشتر می‌نویسند، مردم را همچون نماز ستون دین و شایسته خدمت بی‌منت معرفی می‌کنند. این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیاتی از قرآن کریم تصریح کرد: قرآن تأکید دارد که زیر بار هر صلحی نباید رفت. برخی سازش‌ها هست که ظاهرش سازش، اما باطنش سوزش است و لذا به دستور قرآن نباید زیر بار آن‌ها رفت.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مرتضی شهر رودبار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
0
جریان اصلاحات برای ابد از تاریخ سیاسی و سیاست در جمهوری اسلامی ایران و حتی ذهن طرف دار ها به علت تفرط و انفعال و در نتیجه نا کارامدی بیش از حد تحمل ملت حذف و پاک شد. شاید اگر به قول حسن رسولی فقط تمام حزب ها اصلاح طلب غیر از کار گزاران و اعتماد ملی و اعتدال و توسعه و حزب های هم سو ان ها که مشخصا از لاریجانی و همتی و قبل تر روحانی را به عارف ترجیح دادند، در هم ادغام و نیرو ها گلچین و یک فقط یک حزب فرا گیر اصلاح طلب ۱۰۰% به رهبری محمد رضا عارف، تشکیل و با استراتژی و برنامه و اهداف مشخص و متحد و یک صدا ایجاد شود و بتواند در هر سطحی در کل کشور نیرو و برنامه مقتضی معرفی کند، مهم تر کنش و رفتار و سیاست های حکومت و دولت و مجلس و قوه قضاییه و … را به دقت بررسی و به جا نقد کند، احتمال بازگشت متفاوت به قدرت وجود خواهد داشت.
در کل شخص رهبری خواست از طریق ابزار ها قانونی مردم سالار جریان اصلاح طلب را تحت فشار و در دو راهی انفعال و حذف قرار دهد که موفق شد اعتبار و پایگاه جریان اصلاحات را در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ کاملا بد نام و متزلزل و ضعیف کند، شاید به خاطر وجود تیوری توهم یا … أر هر صورت گزینه ی متبوع خود را با لباس روحانیت به صحنه اورد تا اعتبار و ابرو و نقش کاریزماتیک بسیار سست شده و ضعیف شده در حال حذف خود را شاید بتواند مجددا احیا کند! البته بعید به نظر می رسد!
ام لیلا عاطفی سدهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
0
بی صبرانه منتظرنجات هستیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار