کد خبر: 1055538
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
مروی کوتاه بر روند انجام عملیات رمضان
ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه روز ۲۲ تیر ۱۳۶۱، عملیات رمضان با رمز یا مهدی (عج) ادرکنی آغاز شد. این عملیات پنج مرحله داشت که به اختصار شرح آن‌ها را تقدیم حضورتان می‌کنیم.

ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه روز ۲۲ تیر ۱۳۶۱، عملیات رمضان با رمز یا مهدی (عج) ادرکنی آغاز شد. این عملیات پنج مرحله داشت که به اختصار شرح آن‌ها را تقدیم حضورتان می‌کنیم.

مرحله اول: در این مرحله به دلیل موانع و استحکامات مثلثی‌شکل و میادین مین فراوان دشمن، نیرو‌های ایرانی نتوانستند با سرعت به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند، لذا با روشن شدن هوا از ادامه پیشروی خودداری شد، اما در محور جنوبی- جنوب پاسگاه زید- چهار تیپ از سپاه و دو تیپ از ارتش توانستند با سرعت عمل چشمگیری همه مواضع دشمن را درهم بکوبند و خود را به نهر «کتیبان» در شرق اروند و همین طور کانال ماهیگیری برسانند، اما به‌رغم این موفقیت، جناح راست نیرو‌ها بازمانده بود و با روشن شدن هوا عراقی‌ها با یک لشکر زرهی فشار اصلی را معطوف به این منطقه کردند و از تأمین نیرو‌های پیشروی ایرانی ممانعت به عمل آوردند.
مرحله دوم: این مرحله در روز ۲۵ تیر ۱۳۶۱ آغاز شد. در محور میانی (جنوب پاسگاه زید) با همان یگان‌هایی که توانسته بودند در مرحله اول ضرب شست خوبی به دشمن وارد کنند، عملیات ادامه پیدا کرد. همچنین یگان‌های حاضر تقویت شدند، اما این مرحله از عملیات رمضان چندان موفقیت آمیز نبود و تنها خسارت به دشمن وارد آمد و شماری از آنان کشته و زخمی و اسیر شدند.
مرحله سوم: ۳۰ تیر ۱۳۶۱ احتمال می‌رفت که دشمن قصد پاتک داشته باشد لذا از شرکت نیرو‌های زرهی خودی صرف‌نظر شد تا نیرو‌های پیاده بتوانند به انهدام تانک‌ها و نفربر‌ها بپردازند؛ بنابراین عملیات مرحله سوم از جنوب پاسگاه زید آغاز شد و نیرو‌های ایرانی به طور خیره‌کننده‌ای به درهم شکستن و تصرف مواضع دشمن پرداختند. رزمندگان اسلام توانستند در این مرحله مهم، در زمینی به وسعت ۱۸۰ کیلومتر مربع، نزدیک به ۷۰۰ دستگاه تانک و نفربر را منهدم و ۱۴ دستگاه تانک و نفربر دشمن را که چهار دستگاه آن از نوع پیشرفته «تی ۷۲» بود به غنیمت بگیرند.
مرحله چهارم: این مرحله از عملیات در اول مرداد ۱۳۶۱ از محور جنوبی منطقه عملیاتی شلمچه شروع شد، اما به دلیل هوشیاری و آمادگی عراقی‌ها و استحکامات و مواضعی که تعبیه شده بود، راهی از خط نخست دشمن، به روی رزمندگان اسلام باز نشد.
مرحله پنجم: مرحله پایانی عملیات رمضان تلاش نهایی و اصلی این عملیات بود که ۶ مرداد ۱۳۶۱ از شمال پاسگاه زید در حد فاصل دژ مرزی عراق و خاکریز‌های مثلثی آغاز شد. در بدو درگیری و نبرد، همه چیز طبق طرح فرماندهان ایرانی پیش می‌رفت و نیرو‌های ارتش و سپاه توانستند گذشته از پاکسازی و الحاق، خاکریزی مناسب و دو جداره در جناح شمالی بسازند، ولی از آنجا که دقت کافی در ساخت آن به کار نرفت، دشمن توانست پنج کیلومتر در آن رخنه کند. در این مرحله ۱۳۰ دستگاه تانک و نفربر منهدم و ۱۱ دستگاه نیز به غنیمت گرفته شد و همچنین ۸۰۰ تن از نیرو‌های دشمن کشته و زخمی شدند.
در یک نگاه کلی، ایران توانست در عملیات رمضان خسارات زیادی به نیرو‌ها و تجهیزات دشمن وارد کند. همچنین ۴۰۰ کیلومتر از محدوده پاسگاه زید عراق آزاد شد، اما از آنجایی که هدف اصلی عملیات دستیابی به بصره یا حتی‌الامکان ایجاد خط پدافندی در شط‌العرب بود، چون رزمندگان نتوانستند جای پای محکمی در خاک دشمن ایجاد کنند و ناچار به عقب‌نشینی به مواضع قبلی شدند، رمضان را باید عدم‌الفتح به شمار آوریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار