کد خبر: 1055513
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

با عملیاتی شدن نخستین گام رئیس‌جمهور منتخب برای تشکیل دولت مردمی با راه‌اندازی سامانه معرفی مدیران دولت سیزدهم، مردم و نخبگان برای معرفی مدیران آینده کشور مشارکت فعالی در این سامانه داشته‌اند.
به گزارش صدا و سیما، «سامانه معرفی مدیران» که یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب برای معرفی مدیران جهت تصدی مسئولیت‌ها در دولت سیزدهم بود، چندی است راه‌اندازی شده و آخرین آمار‌ها حکایت از آن دارد که هم نخبگان در معرفی مدیران مشارکت خوبی داشته‌اند و هم افراد با سابقه و تجارب مناسب برای رده‌های مختلف مدیریتی معرفی شده‌اند.
ارتباط نزدیک و بی‌واسطه با مردم از وعده‌های انتخاباتی آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که وی پس از انتخاب از سوی مردم، به آن جامه عمل پوشاند و با راه‌اندازی «سامانه معرفی مدیران» سعی کرد بستر مناسب برای دسترسی مردم به رئیس‌جمهور منتخب جهت معرفی مدیران متخصص، شایسته و متعهد را فراهم کند.
بر این اساس یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های انتخاب مدیران دولت سیزدهم از مسیر «سامانه معرفی مدیران» می‌گذرد؛ سامانه‌ای که همه مردم، تشکل‌ها و گروه‌ها می‌توانند به آن متصل شوند و مدیر مدنظر خود را معرفی کنند. پس از معرفی مدیران از سوی مردم و تشکل‌ها، اطلاعات اولیه، پایش و ارزیابی‌های ابتدایی بر اساس معیار‌های عمومی مانند تحصیلات، سوابق اجرایی و سن و با در نظر گرفتن شاخص‌های اعلام شده توسط رئیس‌جمهور منتخب که همان کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن است، صورت می‌گیرد و نتیجه به کارگروه‌های تخصصی که از سوی آقای رئیسی تشکیل شده، ارائه می‌شود.
فرآیند کار در این کارگروه‌ها نیز به این شکل است که بر اساس شاخص‌های شایستگی برای احراز هر مسئولیتی در کابینه، با لحاظ نقاط ضعف و قوت و کارنامه مدیریتی فرد معرفی شده، انتخاب و نام آن‌ها پس از تأیید اولیه و انجام استعلامات لازم از مراجع ذی‌صلاح، به مرحله انجام مصاحبه و تطبیق خصوصیات با سیاست‌های کلان دولت سیزدهم و معیار‌های انتخاب کابینه رسیده و در ادامه، پیشنهادات جمع‌بندی شده به رئیس‌جمهور منتخب معرفی می‌شوند.
این کارگروه‌ها برای این منظور فهرست چند برابر ظرفیت را به همراه برنامه‌های افراد مدنظر و نتایج ارزیابی‌های تخصصی، به رئیس‌جمهور منتخب عرضه می‌کنند تا در نهایت با انتخاب ایشان، شایسته‌ترین مدیران برای تصدی مسئولیت‌ها در کابینه سیزدهم، انتخاب و برای کسب رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند.
بر اساس آخرین آمار استخراج شده از این سامانه، ۳۶‌درصد از معرفی‌کنندگان که از این سامانه برای ارائه پیشنهادات خود استفاده کرده‌اند، دارای مدرک دکترا بوده‌اند. ۳۴۰نفر از معرفی‌کنندگان، وزیر، معاون وزیر یا معادل آن و هزارو ۱۳۵ نفر هم از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بوده‌اند.
مشارکت دو گروه از معرفی‌کنندگان نیز در سامانه قابل توجه است؛ ۴ هزارو۲۵۱ نفر از معرفی‌کنندگان از معلمان و ۹۲۵ نفر هم از صنعتگران بوده‌اند.
بررسی روی اطلاعات این سامانه نشان می‌دهد، افرادی که به عضویت این سامانه درآمده‌اند، از همه استان‌ها مشارکت داشته‌اند، اما در عین حال استان‌های تهران، خوزستان، فارس و خراسان رضوی بیشترین مشارکت را داشتند.
بر اساس آخرین آمار‌های اعلام شده، تاکنون ۲ هزارو ۲۵۰ نفر از معرفی‌شدگان و به تعبیری گزینه‌های پیشنهادی به «سامانه معرفی مدیران» را اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و نیز ۲۳۰ نفر را وزرای سابق، معاونان پیشین ریاست جمهوری و معادل آن تشکیل می‌دهند.
در این میان ۷۸۰ نفر نیز با سابقه معاونت وزیر و معادل آن به «سامانه معرفی مدیران» معرفی شده‌اند.
بیش از ۵۵‌درصد از معرفی‌شدگان نیز دارای مدرک دکترای تخصصی بوده‌اند و بیش از ۳۶‌درصد آن‌ها نیز در بازه سنی بین ۴۰ تا ۵۰ سال قرار دارند.
۲ هزارو ۵۲۶ نفر در این میان توسط گروه‌های تخصصی مثل تشکل‌ها و انجمن‌های علمی معرفی شده‌اند.
دو عدد قابل توجه دیگر هم درباره سن و سابقه کار و تجربه گزینه‌های پیشنهادی وجود دارد: جوان‌ترین مدیران پیشنهادی مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و بالاترین سطح سابقه مدیران پیشنهادی نیز مربوط به وزارت امور خارجه می‌باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار