کد خبر: 1055417
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
در تاریخ لیگ برتر هر تیمی در این مقطع به اندازه پرسپولیس و سپاهان امتیاز داشته، قهرمان شده، اما رقابت نفسگیر امسال یکی از ۲ تیم را از جام گرفتن محروم می‌کند.
 روزنامه همشهری نوشت: «هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر روز شنبه با ۵ بازی آغاز شد و اگرچه ۳ مسابقه از این هفته باقی مانده، اما تمام تیم‌های بالای جدول بازی خودشان را برگزار کردند و تکلیف مدعیان قهرمانی برای این هفته مشخص شد. هر ۳ تیم پرسپولیس، استقلال و سپاهان رقبای خود را شکست دادند تا اختلاف امتیازات در بالای جدول همانی باشد که در هفته گذشته بود. پرسپولیس ۲ امتیاز از سپاهان پیش است و ۸ امتیاز هم بیشتر از استقلال رده سومی دارد. با این اختلاف، استقلال فقط روی کاغذ شانس ناچیزی برای قهرمانی دارد، اما رقابت شانه‌به‌شانه قرمز‌ها و زرد‌ها احتمالا تا روز آخر ادامه خواهد داشت؛ رقابتی که پرسپولیسی‌ها در ۴ قهرمانی اخیر خود هرگز آن را تجربه نکرده‌اند.

۳ جام از ۴ جام؛ این موقع قهرمان بودند

طی ۴ دوره اخیر لیگ برتر که پرسپولیس به قهرمانی رسیده هرگز رقابت قهرمانی در سه چهار هفته آخر تا این اندازه نزدیک نبوده است. فصل گذشته پرسپولیس در پایان هفته بیست‌وششم قهرمانی خودش را قطعی کرده بود و از هفته ۲۷ به بعد بازی‌ها برای این تیم کاملا تشریفاتی بودند. پرسپولیس که امروز با ۵۸ امتیاز صدرنشین لیگ است سال گذشته در همین مقطع ۵ امتیاز بیشتر داشت و ۶۳ امتیازی بود. تیم‌های دوم و سوم هم در پایان هفته بیست و هفتم بیشتر از ۴۵ امتیاز نداشتند. در لیگ‌های ۱۶ و ۱۷ یعنی در قهرمانی‌های اول و دوم پرسپولیس همراه با برانکو نیز شرایط به همین شکل بود. در لیگ شانزدهم تیم برانکو قهرمانی‌اش را دقیقا در همین هفته بیست‌وهفتم با برتری ۲ بر صفر مقابل ماشین‌سازی قطعی کرد. در پایان آن هفته امتیاز پرسپولیس ۶۲ بود و نزدیک‌ترین رقبای این تیم یعنی استقلالِ منصوریان و تراکتورِ قلعه‌نویی ۵۱ و ۵۰ امتیاز داشتند. یک سال بعد، دومین قهرمانی سرخپوشان با برانکو نیز همین شرایط را داشت. در پایان هفته ۲۶ تیم برانکو ۱۲ امتیاز از نزدیک‌ترین رقیبش یعنی ذوب آهنِ امیر قلعه‌نویی جلو بود و فقط روی کاغذ ممکن بود با ۴ باخت متوالی در ۴ هفته پایانی جام را از دست بدهد. آن تیم در هفته ۲۷ پدیده را در مشهد برد و تکلیف را مشخص کرد. در آن سال تیم برانکو از ۲۷ بازی ۶۰ امتیاز گرفته بود؛ یعنی ۲ امتیاز بیشتر از تیم حال حاضر پرسپولیس.

لیگ هجدهم؛ نزدیک، اما نه مثل امسال.

اما نزدیک‌ترین رقابت پرسپولیس برای قهرمانی در لیگ هجدهم و سومین قهرمانی برانکو بود که تا هفته پایانی ادامه داشت. اما آن رقابت هم هرگز به اندازه کورس امسال حساس نبود و تیم برانکو حاشیه امنیت خوبی نسبت به رقبا داشت. آن تیم اگر چه قهرمانی‌اش را در روز آخر با برد یک بر صفر در زمین پارس جنوبی جم قطعی کرد، اما در سه چهار هفته پایانی اختلاف خوبی با رقبا داشت؛ آن قدر که برانکو می‌توانست تیمش را برای مساوی به زمین بفرستد و لاک‌پشت‌وار به سمت قهرمانی برود. در لیگ هجدهم پرسپولیس از هفته‌های ۲۶ تا ۲۹ فقط مساوی کرد و با ۴ تساوی متوالی صدرنشینی‌اش حفظ شد. اما امسال سرخپوشان حتی اجازه یک مساوی را هم ندارند، چون سپاهان با کمترین فاصله و تفاضل گل بهتر در کمین تیم یحیی است. وقتی لیگ هجدهم در همین مقطع یعنی پایان هفته ۲۷ بود پرسپولیس با ۵۶ امتیاز (مساوی با امتیاز امروز سپاهان) در صدر قرار داشت، سپاهانِ قلعه‌نویی با ۵۱ امتیاز دوم بود و استقلالِ شفر هم ۵۰ امتیاز داشت. البته استقلال می‌توانست با بردن پدیده در هفته ۲۷ به امتیاز ۵۳ برسد، اما در مشهد شکست خورد و تیم شفر از هفته بعد تبدیل به تیم مجیدی شد. در هفته ۲۸ و ۲۹ پرسپولیس ۲ بار مساوی کرد، اما رقبا هم بیشتر از ۴ امتیاز نگرفتند تا تیم برانکو بتواند در هفته آخر با پیروزی بر پارس جنوبی قهرمان شود. درباره آن هفته‌ها و آن رقابت نزدیک، استقلال و فرهاد مجیدی هنوز از گل مردودشده مقابل نفت آبادان حرف می‌زنند و مدعی‌اند آن تصمیم داور قهرمانی را از استقلال گرفته است. در حالی که استقلال در پایان ۴ امتیاز از قهرمان عقب بود و مردودنشدن آن گل فقط می‌توانست آبی‌ها را از رتبه سوم به دوم برساند تا با ۲ امتیاز کمتر از پرسپولیس نایب‌قهرمان شوند.

لیگ پانزدهم؛ آخرین کورس شانه‌به‌شانه

نهایتا باید به این نتیجه رسید که رقابت سخت پرسپولیس و سپاهان در لیگ امسال، رقابتی است که در هیچ‌یک از قهرمانی‌های اخیر سرخپوشان دیده نشده است. آخرین باری که تیم‌ها در ۳هفته پایانی رقابتی به این نزدیکی داشتند لیگ پانزدهم بود که برانکو در نخستین فصل حضورش با استقلال تهران و استقلال خوزستان می‌جنگید و در نهایت هم قهرمانی را از دست داد. در آن فصل بعد از ۲۷ هفته پرسپولیس با ۵۱ امتیاز اول بود و ۳ امتیاز بیشتر از هر دو استقلال داشت. اما شکست معروف مقابل نفت تهران در هفته ۲۸ اتفاق افتاد و به هر دو استقلال فرصت داد که با پرسپولیس هم‌امتیاز شوند. فرصتی که فقط خوزستانی‌ها از آن بهره بردند و در پایان فصل هم‌امتیاز با پرسپولیس قهرمان شدند. امسال هم سپاهان در فاصله ۲ امتیازی قرمز‌ها مترصد فرصتی برای سبقت از پرسپولیس است. سپاهان هم‌اکنون از ۲۷ بازی ۵۶ امتیاز دارد و جالب است که در تاریخ لیگ هر تیمی از ۲۷ بازی به این اندازه امتیاز گرفته قهرمان شده است. رقابت امسال باعث می‌شود برای نخستین بار تیمی با این معدل امتیازگیری از قهرمانی باز بماند.

عیسی و کمال غایبان قطعی داربی

پرسپولیس در حالی موفق به کسب پیروزی ۲ بر صفر مقابل آلومینیوم اراک شد که کمال کامیابی‌نیا و عیسی آل کثیر را در فهرست نفراتش نداشت و این ۲ بازیکن را برای مسابقه حساس بعدی مقابل استقلال هم در لیست بازیکنان خود نمی‌بیند. عیسی آل کثیر که در داربی برگشت موفق شد تک گل پرسپولیس مقابل استقلال را به ثمر برساند و نمایش تأثیرگذاری در آن مسابقه داشته باشد، در دیدار روز پنجشنبه به دلیل آسیب‌دیدگی حضور ندارد و به طور قطعی داربی جام حذفی را از دست می‌دهد. او بعد از حضور در پرسپولیس خیلی زود محبوبیت خاصی نزد هواداران تیمش پیدا کرد و گلی که در بازی برگشت لیگ برتر به استقلال زد، محبوبیتش را چند برابر کرد. بدون شک رسیدن عیسی به این بازی می‌توانست خبر خوبی برای هواداران و کادر فنی پرسپولیس باشد، ولی پرسپولیسی‌ها حالا باید فقط چشم به شهریار مغانلو و مهدی عبدی داشته باشند. این که غیبت عیسی می‌تواند در داربی به پرسپولیس ضرر بزند، موضوعی است که بعد از بازی مشخص خواهد شد، ولی بدون شک حضور آل کثیر در این بازی قدرت خط حمله پرسپولیس را بیشتر می‌کرد.

کمال کامیابی‌نیا، هافبک جنگنده پرسپولیس هم که ششمین فصل حضورش در این تیم را پشت سر می‌گذارد، همانند آل کثیر غایب سرشناس و تأثیرگذار تیمش مقابل استقلال است. کامیابی‌نیا آخرین بار در مقابل ذوب آهن حضور ثابت و کامل در زمین داشت، اما پس از آن مقابل مس رفسنجان، گل‌گهر، فولاد و آلومینیوم اراک در فهرست سرخپوشان نبود که این اتفاق در دیدار جام حذفی برابر استقلال نیز برای او خواهد افتاد و یحیی گل‌محمدی این هافبک تأثیرگذار را در اختیار ندارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار