کد خبر: 1055348
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
نائب رئیس انجمن تغذیه ایران افزایش چربی خون، کبد چرب و بیماری‌های مفاصل و عضلانی را از مهم‌ترین عوارض چاقی برشمرد و گفت: کبدچرب در گذشته در سنین زیر ۲۰ سال دیده نمی‌شد، اما الان خیلی از کودکان و نوجوانان کبدچرب دارند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مجید حسن قمی نائب رئیس انجمن تغذیه ایران در برنامه «گفتگوی علمی» با اشاره به اینکه مبحث چاقی افراد با BMI یا همان نمایه توده بدنی سنجیده می‌شود گفت: این مقدار از طریق تقسیم وزن برحسب کیلوگرم بر مجذور قد برحسب متر به دست می‌آید.

وی افزود: اگر BMI فردی کمتر از ۱۸.۵ باشد یعنی این فرد لاغر است، اگر بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد در وزن مطلوبی قرار دارد، اما اگر BMI فرد از ۲۴.۹ عبور کند و تا ۳۰ برسد اضافه وزن دارد. در صورتیکه BMI فردی از ۳۰ تا ۳۵ باشد اضافه وزن و چاقی با گرید یک دارد و از ۴۰ بالاتر هم به معنای وضعیت چاقی کشنده است.

نائب رئیس انجمن تغذیه ایران دیابت، افزایش چربی خون، کبد چرب و بیماری‌های مفاصل و عضلانی را از مهم‌ترین عوارض چاقی برشمرد و گفت: کبدچرب در گذشته در سنین زیر ۲۰ سال دیده نمی‌شد، اما الان خیلی از کودکان و نوجوانان کبدچرب دارند.

قمی در رادیو گفتگو، با اشاره به شیوع بیماری فشارخون و تنگی عروق در افراد چاق افزود: اضافه وزن در خانم‌ها نیز می‌تواند باعث اختلالات قاعدگی و هورمونی و سندروم تخمدان پلی کیستیک شود.

وی درمورد تفاوت چاقی در مردان و زنان اینطور گفت: چاقی هم یک نوع مردانه و یک نوع زنانه دارد، آقایان مانند سیب یعنی در بالاتنه چاق می‌شوند و خانم‌ها مثل گلابی یعنی در پایین تنه چاق می‌شوند.

همچنین به شیوه‌های غیرعلمی درمان چاقی نیز اشاره و اظهارکرد: ما اول باید به این نکته دقت کنیم که چاقی یک شبه اتفاق نمیفتد که بخواهیم آن را یک شبه و به سرعت درمان کنیم. ما در حال حاضر در رابطه با درمان چاقی شاهد ادعا‌های غیرعلمی و وعده‌های دروغین عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی هستیم.

قمی با بیان اینکه افراد کم تحرک و افرادی که مشکلات اقتصادی و روانی و عاطفی دارند بیشتر در معرض چاقی هستند گفت: معمولاً افرادی که از رژیم‌های غذایی خسته شده اند به دنبال راه‌های معجزه آسا و روش‌های غیرعلمی و دارو‌های غیرمجاز مانند قرص «گلوریا» می‌روند که عوارض آن هم تایید شد.

نائب رئیس انجمن تغذیه ایران به برخی رژیم‌های غیرعلمی و عجیب اشاره و بیان کرد: رژیم‌هایی مانند «سوپ کلم»، «رژیم میوه»، «رژیم زیبای خفته» و «رژیم ارتش آمریکا» از روش‌های غیرعلمی هستند. مثلا ًدر رژیم «زیبای خفته» به فرد دارو‌های خواب آور می‌دهند تا کالری مصرف نکند و لاغر شود.

وی با اظهار اینکه رژیم‌های خاص و کاذب با سلامت و جان مردم بازی می‌کند گفت: سیستم بهداشت و درمان نیز بای مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود.

قمی اظهارکرد: افراد توجه کنند که اگر الگوی روانی و نگاه خود را به نوع تغذیه را اصلاح نکنند مطمئناً موفقیت‌هایی که در اثر جراحی به دست می‌آید نیز ماندگاری زیادی نخواهد داشت.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار