کد خبر: 1055273
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
گردهمایی سالانه منافقین در حالی از روز شنبه آغاز به کار کرد که وزیر امور خارجه پیشین امریکا، نخست‌وزیر سابق کانادا و نخست‌وزیر اسلوونی در لفاظی علیه ایران سنگ تمام گذاشتند. کارشناسان با لحنی توأم با طعنه، چنین موضع‌گیری‌هایی را که عملاً بازی در زمین امریکاست، به باد انتقاد گرفته‌اند.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: گردهمایی سالانه منافقین در حالی از روز شنبه آغاز به کار کرد که وزیر امور خارجه پیشین امریکا، نخست‌وزیر سابق کانادا و نخست‌وزیر اسلوونی در لفاظی علیه ایران سنگ تمام گذاشتند. کارشناسان با لحنی توأم با طعنه، چنین موضع‌گیری‌هایی را که عملاً بازی در زمین امریکاست، به باد انتقاد گرفته‌اند.

گروهک تروریستی منافقین امسال نیز با گردآوری شماری از حامیان خود و دست و پا کردن شماری حامی اجاره‌ای نشست سالانه خود را کلید زده است. جان‌بولتون یکی از چهره‌های ثابت این نشست است که به دریافت پول در ازای سخنرانی در نشست‌های گروهک تروریستی منافقین اذعانمی‌کند. جلسه امسال به صورت مجازی و با عنوان ایران آزاد ۲۰۲۱، از روز شنبه آغاز شده و در نخستین روز، چهره‌هایی همچون مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا در آن سخنرانی کردند. پمپئو در این نشست همچون زمانی که وزیر بود لفاظی‌های خود را علیه ایران تکرار کرد و خواستار ادامه تحریم‌ها علیه تهران شد. او به این حد هم بسنده نکرد و گفت که تحریم‌ها لازم بود، اما کافی نبود. وی با طرح این ادعا که اعضای گروهک منافقین به دنبال ایرانی آزاد و دموکراتیک هستند، مخالفان ایران را برای ادامه اقدامات غیرقانونی خود تشویق کرد.
انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران دیگر موضوعی بود که پمپئو در هجمه علیه ایران به آن هم متوسل شد. استفان هارپر، نخست‌وزیر پیشین کانادا که کارنامه ضد ایرانی او دست کمی از پمپئو ندارد نیز در این کنفرانس، هرچه توانست علیه ایران صحبت کرد و از کشور‌های جهان خواست از همکاری با دولت جدید ایران خودداری کنند. وی نیز با حمله به ابراهیم رئیسی گفت: «شرم بر هر دولتی در جهان که بنشیند و سعی کند در خصوص هر موضوعی با دولت تحت ریاست ابراهیم رئیسی مذاکره کند.»‌در اجلاس امسال، ۳۰ سناتور امریکایی از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات شرکت دارند. برخی از نمایندگان کنگره از جمله «رابرت منندز»، «تد کروز»، «بن کاردین» و «کوین مک کارتی» و دیگر افراد سخنرانی کردند.
سر باز کردن عقده‌های ضد ایرانی
اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ و دولت امریکا نیز در سال ۲۰۱۲ این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کردند. به دنبال حضور و سخنرانی یانز یانشا، نخست‌وزیر اسلوونی در نشست روز شنبه، دیروز کریستینا رادیا، سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض ایران به وی اعلام شد. سفیر اسلوونی، از پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا می‌توانید از این اقدام غیردیپلماتیک دفاع کنید؟ می‌دانید دست گروه تروریستی منافقین به خون هزاران ایرانی آلوده است؟ گروه تروریستی مجاهدین خلق را می‌شناسید؟» امتناع کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به حضور چهره‌های شناخته شده سیاسی در این کنفرانس گفت: «عطش سیری‌ناپذیر برای پول و عقده‌های ضدایرانی، به ریاکاری شرم‌آور غربی دامن زده است.»
حمایت سیاستمدارانی که پول گرفته‌اند، از آلبانی‌نشینان
دو تحلیلگر امریکایی از حضور مقام‌های کنونی و سابق واشنگتن در نشست سال جاری به شدت انتقاد کردند. مکس آبرامز، استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد امریکایی در زمینه مسائل مربوط به تروریسم با اشاره به اینکه گروهک تروریستی منافقین برای امریکا با ارزش‌تر از آن هستند که تروریست باشند، در توئیت دیگر نوشت: «وقتی موضوع تغییر رژیم مطرح باشد، سیاست ایالات متحده این بوده است که به معنای واقعی کلمه با هر کسی غیر از خود آن رژیم همسویی کند، صرف‌نظر از اینکه آن‌ها از حمایت داخلی کمی برخوردار باشند، زنان را سرکوب کنند و حتی اسم‌شان القاعده باشد.» دنیل دوپتریس یکی دیگر از تحلیلگران امریکایی مستقر در واشنگتن است و ستون‌نویس بخش سیاست خارجی در نیوزویک در توئیتی نوشت: «تصورش را بکنید که یک نفر کارشناس مسائل ایران باشد و فکر کند که سازمان مجاهدین خلق یک جنبش اپوزیسیون مردمی و مشروع است و دولت ایالات متحده باید از آن حمایت کند. اوه خدای من.»
توماس جونو، استادیار دانشگاه اتاوا در واکنش به حضور مقامات پیشین و فعلی امریکایی و برخی دیگر از کشور‌ها در کنفرانس سالانه گروهک تروریستی منافقین در صفحه توئیترش نوشت: «آن موقع از سال است که مجاهدین خلق، فرقه‌ای متخاصم واقع در آلبانی که از هیچ حمایتی در ایران برخوردار نیست، نشست سالانه‌اش را برگزار کرده و در آن سیاستمداران غربی که پول خوبی گرفته‌اند حضور یافته و تظاهر می‌کنند که از دموکراسی در ایران حمایت می‌کنند.» جونو در ادامه نوشت‌: «حمایت از مجاهدین خلق ابتدا از سوی جمهوریخواهان امریکا و سیاستمداران محافظه‌کار در کشور‌های دیگر غربی و البته از سوی تعداد قابل‌توجهی از دموکرات‌ها (و برخی لیبرال‌ها در کانادا) انجام می‌شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار