کد خبر: 1055128
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
کبری فرشچی

کاهش ۴۰ درصدی ازدواج طی دو دهه اخیر یکی از چالش‌های مهم در حوزه خانواده و جوانان است که پیامد‌های متعددی همچون افزایش آسیب‌های اجتماعی و کاهش رشد جمعیت را در پی خواهد داشت. حالا و به دنبال بحران کرونا بر خلاف پیش‌بینی‌ها از اثرگذاری منفی کرونا بر مقوله ازدواج جوانان، آنطور که معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر می‌دهد امسال پس از ۱۷ سال روند کاهش ازدواج، با افزایش ۵ درصدی در این آمار مواجهیم.
رشد ۵ درصدی آمار ازدواج در سال کرونایی بیانگر آن است که موانع ازدواج جوانان از جنس اقتصادی و فرهنگی است و حالا که به دلیلی اپیدمی این ویروس برخی سنت‌ها همچون مراسم‌های پر زرق و برق عروسی محدود و ممنوع شده آمار ازدواج جوانان هم رشد یافته‌است.
رشد ۱۰ برابری وام و رشد ۵ درصدی ازدواج
محمدمهدی تندگویان در آستانه «هفته ازدواج» درباره عوامل مؤثر بر ازدواج جوانان می‌گوید: «امروز موضوع ازدواج جوانان از دو عامل اساسی اقتصاد و فرهنگ تأثیر می‌پذیرد. عامل اقتصاد متشکل از اشتغال و درآمد است که به طور مستقیم بر ازدواج و تشکیل زندگی مشترک اثر خواهد داشت.»
از نگاه وی مؤلفه فرهنگ نیز به نگرش نسل جوان جامعه اشاره می‌کند و آموزش و فرهنگ‌سازی در این خصوص نیز با هدف آگاهی‌بخشی به جوانان برای تشکیل زندگی مشترک بدون تشریفات امروز، رسالت جامعه ورزش و جوانان و در حقیقت جزو شرح وظایف این سازمان است. به گفته تندگویان، برخی از مباحث اقتصاد در ازدواج جوانان از جمله اشتغال و درآمدزایی نیز توسط این سازمان در قالب ستاد ملی ساماندهی امور جوانان سازمان ملی جوانان دنبال می‌شود.
وی همچنین با بیان اینکه این وام از سال ۹۶، ۱۰ برابر شد، می‌افزاید: «معضل عدم دریافت وام ازدواج و صف انتظار برای دریافت این اعتبار نیز در این دولت برطرف شد و شاخص نزولی ازدواج در کشور پس از ۱۷ سال، به رغم شیوع کرونا و تبعات اقتصادی آن، صعودی شده و ایران رشد ۵ درصدی ازدواج را تجربه کرد.»
۱۰۰ زن آماده ازدواج به ازای ۱۲۲ مرد
از نگاه تندگویان اقدامات فرهنگی رسانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه در خصوص ازدواج جوانان تأثیرگذار بوده‌است، اما بحران کرونا نیز در این دوران، ازدواج بدون تشریفات را به جوان نسل امروز تحمیل کرد.
وی با اشاره به معضل کاهش جمعیت در ایران می‌افزاید: «امروز شیوع کرونا و تلفات ناشی از این بیماری، کاهش ازدواج و همچنین فرزندآوری نیز بحران کاهش جمعیت را به یک بحران اساسی در کشور تبدیل کرده است.»
به گفته معاون وزیر ورزش و جوانان در حال حاضر از هر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج، ۱۰۰ زن متقاضی تشکیل زندگی مشترک بوده و این نسبت هم نگران‌کننده است.
تندگویان با اشاره به تأثیرات منفی مهاجرت می‌افزاید: «مهاجرت جوانان هم به عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر این کاهش جمعیت، در صورت افزایش (به ویژه در دختران) با توجه به نسبت متقاضیان ازدواج زن و مرد باید مورد توجه جامعه قرار گیرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار