کد خبر: 1054913
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
در بیست و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان عنوان شد:
دکتر کرمانی، اقتصاددان برجسته کشور در بیست و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تغییر پارادایم موجود را تنها راه خروج اقتصاد ایران از شرایط بحران عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار جوان انلاین اصفهان،به  نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان بیست و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان باحضور  دکتر کرمانی، اقتصاددان برجسته کشور برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این جلسه گفت: تشکیل میزهای گفتمانی با صاحبان اندیشه، صاحبنظران وفعالان اقتصادی درخصوص فرصت ها و تهدیدهای اقتصادی دولت جدید، باتوجه به ایام تغییر دولت و تاکید مقام معظم رهبری بر قرارگرفتن حوزه اقتصاد به عنوان محوربرنامه‌های رئیس‌جمهورمنتخب، بیش از پیش ضروری است.

مسعودگلشیرازی ابراز امیدواری کرد در دولت جدید با اتکاء به نیروهای جوان صاحب دانش و مسلط به علم روزوبر اساس استیلای تجربه دانش آموختگان بین‌المللی درحوزه اقتصاد، می توان این مسیر را به نحو مطلوب طی نمود.

وی در ادامه پرورش دانشجویان مطابق با شرایط روزاقتصاد کشور را در تربیت نیروی جوان نخبه برای کمک به توسعه اقتصاد کشور مهم ارزیابی کرد.

بهنام ابراهیمی، جانشین دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه ضمن تشریح وضعیت اقتصادی ایران در حوزه های کسب و کار، رشد اقتصادی، تجارت خارجی و... مهم ترین شاخص های اولویت داراقتصادی با استفاده از نظرات خبرگان دانشگاهی و فعالان اقتصادی را بی ثباتی اقتصادی، مواجهه باکرونا، حل مساله تورم، رکود، اصلاح روش بودجه نویسی وحل مشکل کسری بودجه، حل مشکل نظام ارزی و نوسانات نرخ ارز، رشد نقدینگی، توجه به تولید ناخالص داخلی، اصلاح نظام مالیاتی کشور، رفع مداخلات قیمتی دولت در بازار و... ذکر کرد.

در ادامه این نشست دکتر کرمانی به  تشریح فرصت های اقتصاد ایران در دهه پیش رو پرداخت و تصریح کرد: به رغم وجود تهدیدهای زیاد، اقتصاد ایران در دهه پیش رو با سه فرصت خیلی مهم روبروست که در صورت بهره مندی از این فرصت ها می توان به توسعه اقتصادی دست یافت.

وی رشد سریع اقتصادی چین و هند و ظرفیت هایی که توسعه همکاری تجاری با این کشورها برای ایران ایجاد خواهد کرد را یکی از فرصت های بزرگ اقتصاد ایران دانست.

کرمانی کاهش هزینه استفاده از تکنولوژی در بخش صنعت را یکی از نتایج توسعه اقتصادی کشور چین دانست. وی توسعه شتابان طبقه متوسط و ثروتمند کشورهای چین و هند را از ظرفیت های بی نظیر کشور برای توسعه گردشگری دانست .

این پژوهشگر ارشد، عبور پروژه جاده ابریشم جدید از ایران و توسعه کیفی و کمی نیروی انسانی متخصص و نخبه ایرانی در داخل و خارج از کشور را از دیگر فرصت های اقتصاد کشور دانست وافزود: درحال حاضرنیروی‌انسانی داخل کشور یکی از کم‌هزینه‌ترین نیروهای انسانی متخصص در سطح جهان است و از طرف دیگر حجم وسیع نیروی متخصص ایرانی در خارج از کشور بهترین دروازه‌ برای ورود نیروی کار متخصص داخل ایران به اقتصاد جهانی است.

 وی پنج سال نخست دهه 1400 را بهترین زمان برای توسعه صنعتی کشور دانست که می توان با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی موجود، به رشد و توسعه قابل توجه در اقتصاد کشور دست یافت.

این اقتصاددان برجسته کشور، افزایش صادرات غیر نفتی کشور به‌خصوص در صنایع پتروشیمی و فولاد طی دو دهه گذشته را از دیگر فرصت های اقتصاد ایران دانست و تصریح کرد: توسعه صادرات غیر نفتی سبب رهایی کشور از آسیب های اقتصاد تک محصولی خواهد شد که این امر تا حدی از تاثیر شوک‌های قیمت جهانی نفت و تحریم‌ها بر اقتصاد ایران خواهد کاست.

وی در ادامه مشکلات ارزی موجود در کشور را ناشی از سیاست گذاری نامناسب این حوزه در دهه های اخیر دانست و گفت: اگر نظام ارزی -تجاری کشور بر اساس توسعه صنعتی بود، با توسعه صادرات غیر نفتی، آسیب پذیری کشور از تحریم ها به شدت کاهش می یافت و تراز پرداخت های کشور به نحو مطلوبی مدیریت می شد.

کرمانی ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای را فرصت مناسبی برای افزایش قدرت ونفوذ اقتصادی ایران در منطقه، توسعه صادرات غیر نفتی و همچنین کاهش آسیب پذیری از تحریم ها دانست و تاکید کرد: درزمان تغییر بازی اقتصادجهانی کشورمان می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفاکند.

وی باتاکید براینکه کشورهای زیادی درجهان با بحران اقتصادی مواجه بوده و با یک نظام فکری جدید، موفق به گذراز این مرحله شده اند، گفت: حرکت به سوی نظام حمایتی برمبنای پرداخت یارانه مستقیم، استفاده ازسود انباشته و توزیع نشده شرکت ها برای تامین نقدینگی بنگاه های اقتصادی و عوض شدن سیاست ارزی -تجاری بهترین راه حل عبور از بحران کنونی است.

کرمانی تاکید کرد لازم است از قیمت ارز نه برای کنترل تورم ،بلکه درجهت رشد تولید استفاده نمود.

 این اقتصاددان برجسته کنترل نرخ رشد تسهیلات و نرخ رشد نقدینگی کلان را موجب ایجاد ثبات اقتصادی و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری دانست.

کرمانی تصریح کرد: بخش خصوصی از طریق ارایه راه حلهای درست به دولت می تواندعلاوه برکمک به افزایش درآمد های دولت زمینه رشد متوازن خود را فراهم کند.

وی تاکید کرد پارلمان بخش خصوصی اصفهان با ارایه بسته های معیشتی، اقتصادکلان و تجاری -ارزی به دولت می تواند درایجاد آرامش دراقتصاد کشور موثرواقع شود.

کرمانی مانع اصلی توسعه را برخی ایده ها و دیدگاه ها  دانست و تصریح کرد: یکصدایی در ارایه ایده های سازنده از سوی بخش خصوصی درتوجه حاکمیت به این موضوعات حایز اهمیت است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار