کد خبر: 1054847
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره سخنرانی روز پنجشنبه (امروز) جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره افغانستان، دو مقام این کشور به وبگاه آمریکایی گفتند که خروج واشنگتن از افغانستان عملا تکمیل شده است.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: وبگاه «پالتیکو» به نقل از دو مقام آمریکایی خبر داده است که روند خروج نظامی این کشور از افغانستان «عملا تکمیل شده است».

بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) تقریبا همزمان با اطلاع‌رسانی کاخ سفید درباره جلسه رئیس‌جمهور آمریکا با تیم امنیتی خود درباره روند خروج نظامیان این کشور از افغانستان، رسانه آمریکایی خبر داد، خروج نظامی واشنگتن از افغانستان به اتمام رسیده است.

پیشتر سخنگوی کاخ سفید گفته بود: «رئیس‌جمهور با تیم امنیت ملی خود دیدار می‌کند تا گزارش دوره‌ای درباره پیشرفت روند کاهش نظامیان ما در افغانستان را دریافت کند. ظهر فردا (پنجشنبه به وقت محلی واشنگتن) نیز رئیس‌جمهور درباره تداوم تلاش‌های ما برای کاهش [نظامیان در افغانستان]سخنرانی می‌کند».

وبگاه «پالتیکو» تقریبا همزمان با این اظهارنظر جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید گزارشی منتشر کرد و در آن از تکمیل خروج نظامی واشنگتن از افغانستان خبر داد.

در این گزارش با استناد به اظهارات دو مقام آمریکایی به پالتیکو آمده است: «به رغم اظهارات هفته گذشته رئیس‌جمهور جو بایدن مبنی بر اینکه نظامیان آمریکایی تا اواخر آگوست [دهه اول شهریور]از افغانستان خارج خواهند شد، خروج ارتش ایالات متحده از افغانستان، عملا تکمیل شده است».

یکی از این مقام‌های استنادی پالتیکو که از روند خروج آمریکا از افغانستان مطلع است، به این رسانه گفت: «خروج (نظامیان آمریکا از افغانستان) به معنای واقعی کلمه تکمیل شده است».

این مقام آمریکایی مطلع که خواستار عدم افشای نام و هویتش شده، با تاکید بر تکمیل خروج نظامیان واشنگتن از افغانستان به این رسانه تاکید کرد: «این کار به انجام رسید».

به گفته دو منبع پالتیکو، آمریکا در حال حاضر حدود ۶۰۰ نظامی در افغانستان دارد که اغلب آن‌ها تفنگداران دریایی و پرسنل نظامی مسئول امنیت سفارت واشنگتن در کابل هستند. بقیه این ۶۰۰ نظامی در فرودگاه بین‌المللی پایتخت افغانستان مستقر خواهند شد و انتظار می‌رود این نظامیان بعد از تکمیل رسمی خروج واشنگتن از افغانستان، در فرودگاه بمانند.

این دو مقام آمریکایی همچنین خبر دادند، تنها پرسنل نظامی باقی مانده آمریکایی که قرار است تا قبل از موعد ضرب‌الاجل اعلامی جو بایدن افغانستان را ترک کنند، «اسکات میلر» فرمانده نیرو‌های آمریکا در افغانستان و تعدادی از نیرو‌های دفتر او هستند.

روز سه شنبه هفته جاری مقام‌های تروریستی «ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به «سنتکام» اعلام کرده بود که ۹۰ درصد خروج نظامیان واشنگتن از افغانستان تکمیل شده است.

پالتیکو به سراغ «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) رفته و از او درباره صحت و سقم خبر‌ها درباره تکمیل خروج نظامیان این کشور از افغانستان پرس و جو کرده است.

سخنگوی پنتاگون به این رسانه آمریکایی در ایمیلی خبر داد: «در حالی که بیش از ۹۰ درصد خروج تکمیل شده است، این کار هنوز تمام نشده است».

به گفته جان کربی، روند انتقال فرماندهی نیرو‌های آمریکای یدر افغانستان از اسکات میلر به کنت مک کنزی رئیس سنتکام هنوز انجام نشده است و عملیات حمایتی ناتو هم هنوز ادامه دارد.

چندی قبل در خبر‌ها آمده بود که پنتاگون برای تکمیل و سرعت دادن به روند خروج این کشور از افغانستان، مک کنزی را جانشین اسکات میلر فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان صادر کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار