کد خبر: 1054819
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹
بودجه جاری دولت آنقدر جهش یافته است که دیگر پولی برای سرمایه‌گذاری در حوزه عمرانی، چون نوسازی و توسعه بخش‌های خدماتی آب و برق نمی‌ماند. از آنجا که اختیاردار تعیین قیمت کالاهایی، چون آب و برق نیز دولت است، به نوعی قیمت‌گذاری شده که بخش خصوصی نیز به توسعه حوزه برق ورود نکرده است، نتیجه این رویداد آن می‌شود که امروز به جای عرضه ۷۰ تا ۸۰‌هزار مگاوات برق، برای پاسخگویی به پیک ۵۷ تا ۶۰‌هزار مگاواتی نیز با مشکل مواجه هستیم.

بودجه جاری دولت آنقدر جهش یافته است که دیگر پولی برای سرمایه‌گذاری در حوزه عمرانی، چون نوسازی و توسعه بخش‌های خدماتی آب و برق نمی‌ماند. از آنجا که اختیاردار تعیین قیمت کالاهایی، چون آب و برق نیز دولت است، به نوعی قیمت‌گذاری شده که بخش خصوصی نیز به توسعه حوزه برق ورود نکرده است، نتیجه این رویداد آن می‌شود که امروز به جای عرضه ۷۰ تا ۸۰‌هزار مگاوات برق، برای پاسخگویی به پیک ۵۷ تا ۶۰‌هزار مگاواتی نیز با مشکل مواجه هستیم. در همین راستا نایب رئیس مجلس می‌گوید: برخلاف برنامه ششم، وزارت نیرو ۲۵‌هزار مگاوات صنعت برق را توسعه نداده و دولت در این زمینه از وزارت نیرو حمایت مالی نکرده است.
از سوی دیگر وزیر نیرو می‌گوید: تحریم مانع ۹‌میلیارد یورو تسهیلات فاینانس ساخت نیروگاه شد. در این میان نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اینکه بگویند در سال‌های گذشته هیچ سرمایه‌گذاری انجام نشده و نیروگاه جدیدی به بهره‌برداری نرسیده است، درست نیست. ظاهراً در روز‌های پایانی دولت، دیوار حاشا در بیان دلایل کاستی‌ها و کمبود‌های صنعت برق بلند است!
بررسی روند رشد هزینه‌های جاری دولت و عمرانی و پرداخت‌های انتقالی و یارانه‌ای نشان از آن دارد که دولت از حوزه عمرانی تقریباً خارج شده است و دیگر حتی برای جبران استهلاک زیرساخت‌های مختلف کشور نیز سرمایه‌گذاری نمی‌تواند بکند، حال بماند که بخش زیادی از بودجه جاری‌اش را نیز با استقراض و چاپ پول و انتشار اوراق بدهی و آینده‌فروشی تأمین می‌کند که‌ای کاهش بودجه عمرانی دولت حداقل نصف بودجه جاری بود، از این رو امروز به صراحت باید گفت ریشه مشکلاتی، چون آب، برق، مسکن، زمین، راه و جاده و مترو خروج دولت از حوزه عمرانی و ممانعت از ورود بخش خصوصی و تعاونی به این بخش‌ها ست.
مشکلات به‌وجود آمده از قطعی مکرر برق و آب خانگی در هفته‌های اخیر به قدری بالا گرفته که دیگر عذرخواهی رئیس‌جمهور و وزیر نیرو نیز نمی‌تواند از میزان عصبانیت مردم نسبت به ضعف مدیریت دولت در این دو بخش بکاهد. بعد از هفته‌ها، بی‌نظمی در قطعی آب و برق، سرانجام روز گذشته وزیر نیرو دستور داد، اعمال خاموشی بدون برنامه در بخش خانگی متوقف شود. مجلس نیز با محکوم کردن دولت در عدم سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها در هشت سال گذشته، خط و نشان‌هایی برای وزیر نیرو کشید.
با اوج‌گیری قطعی آب و برق در هفته گذشته موجی از انتقادات از سوی رسانه‌ها، مردم، رئیس قوه قضائیه و برخی نمایندگان مجلس به راه افتاد. وزارت نیرو که در سال‌های اخیر تلاش می‌کرد از تیررس خبرنگاران و نقد در رسانه‌ها در امان باشد و پویش آب و برق رایگان را به راه انداخت، در روز‌های پایانی دولت دوازدهم با مدیریت ضعیف تولید و مصرف آب و برق به دام افتاد و موجب رسوایی دولت شد.
اردکانیان عذرخواهی کرد
این روز‌ها عصبانیت مردم از مشکلات به وجود آمده در پی قطعی آب و برق به حدی بالا گرفته است که دولت تصور می‌کند با عذرخواهی رئیس‌جمهور و وزیر نیرو اوضاع آرام می‌گیرد. روز گذشته وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیئت دولت از مردم عذرخواهی کرد و گفت: «از تک‌تک مردم به خاطر تحمل سختی ناشی از قطعی برق عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم با همه حمایتی که از ناحیه مجموعه دستگاه‌های کشوری و لشکری و خود مردم انجام می‌شود، ان‌شاءالله این دو‌سه هفته سخت را به خوبی مدیریت کنیم.»
رضا اردکانیان اظهار داشت: سه‌شنبه شب ۶‌هزار مگاوات کمبود برق داشتیم که تحت هیچ شرایطی نمی‌توانستیم آن را چاره کنیم، اما حداکثر خاموشی‌ای که داشتیم بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار مگاوات بود. همین مقدار را هم سعی خواهیم کرد تدبیر کنیم. اردکانیان با اشاره به مصوبه هیئت دولت برای تسریع در تصمیم‌گیری نسبت به مدیریت خاموشی‌های اخیر گفت: طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی، هیئت وزیران اختیارات خود را به چهار وزیر نیرو، کشور، صنعت و نفت واگذار کردند که البته هماهنگی‌ها را با همکاران خواهیم کرد. اولین تصمیمی که توسط این هیئت چهار نفره گرفته شد این بود که تا پایان مرداد، پنج‌شنبه‌ها برای سازمان‌های دولتی تعطیل شود. نسبت به ساعات کار ادارات هم اختیاراتی به استانداران تفویض شده است.
وزیر نیرو گفت: از این پس به جز موارد اضطراری، اعمال خاموشی به مردم، بدون برنامه پذیرفتنی نیست و مدیران عامل شرکت‌های توزیع باید به صورت دقیق و منظم برای اجرای آن نظارت کامل داشته باشند. همچنین در جلسه روز گذشته کمیسیون انرژی مجلس نیز وزیر نیرو برای توجیه عملکرد ضعیفش در این وزارتخانه از تحریم‌ها سخن گفت و باز هم تقصیر‌ها را بر گردن فعالیت ماینر‌ها انداخت، در حالی که دولت با اعطای مجوز به فعالان بیت کوین پول‌های بسیاری در دو سال اخیر به جیب زده است.
نیکزاد: دولت منابع هدفمندی یارانه‌ها را به وزارت نیرو نداد
علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست فوق‌العاده کمیسیون انرژی مجلس با وزیر نیرو با موضوع بررسی قطعی برق، اظهار داشت: جمع‌بندی این نشست آن شد که کار‌های اساسی که توسط وزارت نیرو در مورد تولید برق انجام نشده است، شناسایی شود و همچنین مقرر شد کمیته‌ای تشکیل شود و پیشنهاداتی در موضوع اطلاع‌رسانی قطع کردن برق‌های ادارات و نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی که می‌توانند صرفه‌جویی لازم را داشته باشند و همچنین درباره امکان تعطیلات ادارات در استان‌های گرمسیر و جمع کردن صنایعی که در داخل آن‌ها رمزارز‌ها فعال است، اقدامات لازم صورت گیرد.
سازمان برنامه مقصر است
وی افزود: متأسفانه سازمان برنامه و بودجه منابع هدفمندی یارانه‌ها را از وزارت نیرو گرفته است و حتی به موقع این اعتبارات را به این وزارتخانه برای احداث نیروگاه‌ها انجام نداده و حتی طلب بخش خصوصی که با وزارت نیرو در احداث پروژه‌های مختلف همکاری داشتند، ندادند و باید انتظار چنین روزی را داشت.
نایب رئیس مجلس افزود: برخلاف برنامه ششم، وزارت نیرو ۲۵‌هزار مگاوات صنعت برق را توسعه نداده و دولت در این زمینه از وزارت نیرو حمایت نکرده است. وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی حاضر است ۱۰‌هزار و ۶۰۰ مگاوات برق را برای کاهش فشار بر وزارت نیرو در اختیار این صنعت بگذارد، چه دستی در کار است که اجازه ورود بخش خصوصی را نداده است؟
اردکانیان: تحریم مانع ۹‌میلیارد یورو تسهیلات فاینانس ساخت نیروگاه شد
رضا اردکانیان در جلسه فوق‌العاده کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با کمک دستگاه‌های مسئول و نیروی انتظامی در هفته‌های اخیر ۳ هزارو۶۴۶ مرکز غیرمجاز که در آن‌ها ۱۹۶‌هزار و ۲۳۳ دستگاه ماینر وجود داشت، جمع‌آوری شد. برق مصرفی این مراکز غیرمجاز ۵۷۰ مگاوات بوده و برق مراکز مجاز ۵۲۱ مگاوات است.
وی گفت: بعد از اعلام رئیس‌جمهور تا آخر تابستان ماینر‌ها قرار است خاموش شوند. سه‌شنبه شب جلسه مفصلی در این زمینه برگزار شد و دادستان کل کشور به همه مراکز اعلام کرد دستگاه‌های جمع‌آوری شده تا پایان تابستان نگهداری شده و تحویل داده نشود.
وزیر نیرو تصریح کرد: بر اساس مصوبات جلسه مقرر شد برخی از صنایع دو هفته تعطیل شوند تا از فرصت تابستان و با توجه به شرایط حاد کرونایی کشور برای کاهش فشار بر شبکه استفاده شود تا بتوانیم از دو هفته آتی که با افزایش دما و افزایش مصرف مواجه هستیم، عبور کنیم.
وی ادامه داد: در زمان تحریم‌ها دشمن تمام سعی خود را کرد تا بیشترین فشار را بر ما وارد کند؛ بیش از ۹‌میلیارد یورو تسهیلات فاینانس متوقف شد و تکمیل نیروگاه‌های ما نیز نیمه‌کاره بود، اما روی عزم ما در برابر دشمن تأثیری نداشته است.
اظهارات نادرستی برای وضعیت قطعی برق مطرح می‌شود
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان جلسه هیئت دولت گفت: عده‌ای اظهار نظر‌های نادرستی برای وضعیت قطعی برق مطرح می‌کنند. در برنامه ششم ۲۴هزار و۳۳۷مگاوات ظرفیت‌سازی آغاز شد، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بالغ بر۱۹هزار و ۷۳۲مگابات به ظرفیت برق کشور اضافه شد. نوبخت تصریح کرد: از سال۹۷ تا ۹۹ دولت ۲۱‌هزار‌میلیارد بدهی صنعت برق را تقبل کرد، طی این سه سال ۱۰هزار‌میلیارد سازمان هدفمندی، یارانه به صنعت برق بازگرداند تا صنعت برق سرمایه‌گذاری لازم را داشته باشد.
وی افزود: همچنین در بین سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ دولت به دلیل اینکه هزینه تمام شده تولید برق بیشتر از قیمتی است که به مصرف‌کننده عرضه می‌شود، ۲۱‌هزار‌میلیارد تومان از بدهی‌های این صنعت را تقبل کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، هر آنچه از افزایش قیمت‌ها حاصل می‌شود باید به صورت یارانه مستقیم به مردم و بخش تولید کمک شود. لازم به ذکر است در سه سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ سازمان هدفمندی یارانه‌ها ۱۰‌هزار‌میلیارد تومان از آنچه از افزایش قیمت برق دریافت کرده بود را به صنعت برق برگرداند تا این صنعت بتواند سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد.
نوبخت تأکید کرد: اکنون بین عرضه و تقاضا توازنی وجود ندارد و به همین خاطر مردم با قطعی برق مواجه می‌شوند، این موضوع باعث تأسف و نگرانی است، اما اینکه بگویند در سال‌های گذشته هیچ نوع سرمایه‌گذاری انجام نشده و نیروگاه جدیدی به بهره‌برداری نرسیده است، درست نیست.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
0
0
زن و بچه او در ایران زندگی نمی‌کنند تا رنج مشکل بی برقی و گرما را بچشند؟؟؟؟
سید فروزان
|
Switzerland
|
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
0
0
از اصول مافیای بانک جهانی ، تقلیل بودجه های عمرانی ، بهداشتی و آموزشی کشورها است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار