کد خبر: 1054679
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
سرهنگ رابعه جوانبخت*

ما همه روزه شاهد حجم وسیعی از اتفاقاتی هستیم که برای عابرین پیاده به ویژه کودک و خردسال یا سرنشینان کوچک داخل خودرو، رخ می‌دهد و با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داریم و معمولاً در فصل تابستان کودکان و بچه‌ها تمایل بیشتری به بازی و پر کردن اوقات فراقت دارند و شاهد حضور آن‌ها در سطح خیابان‌ها و معابر اصلی شهر هستیم به تبع آن شاهد اتفاقات و حوادث بیشتری نیز می‌باشیم. یکی از این موارد تردد کودکان و بچه‌ها با اسکیت‌ها و اسکوتر‌ها هست که کودکان دوست دارند در فصل تابستان با آن‌ها بازی یا دوچرخه سواری کنند که در همه این موارد اگر موارد ایمنی رعایت نشود، شاهد اتفاقات ناراحت کننده و فقط و فقط نقش حضور والدین را در این جا شاهد هستیم که چقدر می‌تواند حائز اهمیت باشد و آن‌ها هستند که وظیفه حفظ و حراست از بچه‌های خود را برعهده دارند.
کودکان براساس قانون تا ۱۲‌سالگی اجازه ندارند در صندلی جلوی خودرو بنشینند یا در آغوش پدر و مادرشان گرفته‌شود و جایگاه اصلی آن‌ها در خودرو صندلی عقب خودرو و با استفاده از کمربند مخصوصی است که با توجه به جثه و فیزیک آن‌ها طراحی شده‌است که می‌تواند در حوادث احتمالی که برای آن‌ها پیش می‌آید از این کودکان محافظت کند.
یکی از موارد تازه‌ای که پلیس با آن روبه‌رو هست بحث استفاده از ساندروف است که بچه‌ها دوست دارند که سر خودشان را با هیجان از ساندروف بیرون آورده و و بازی کنند، حال واقعیت ماجرا این است که استفاده از ساندروف بسیار خطرناک است و اصلاً برای کار دیگری طراحی شده که الان به این صورت از آن استفاده می‌شود.
کودکان وقتی داخل ساندروف قرار می‌گیرند و سقف باز می‌شود نیمه تنه بالایی آن‌ها معمولاً به‌خاطر اینکه قد کوتاهی دارند و نقطه ثقل آن‌ها کم است، چه در صندلی عقب و چه در صندلی جلو باشند متأسفانه این نیمه‌ای که بیرون از ماشین است بسیار ناپایدار است و با کوچکترین ترمز ناگهانی ممکن است حوادث تلخی را رقم بزند و ما تصادفی داشتیم که کودک به بیرون و جلوی خودرو پرتاب شده بود یا در مورد دیگر سر کودک از ساندروف بیرون بوده که با حجم هوایی که بوده پشه‌ای با چشم کودک برخورد کرده و منجر به تخلیه چشم کودک شد.
ما در نگاه اول شاهد خوشحالی و خندیدن کودکان هستیم ولی واقعیت ماجرا چیز دیگری است و ما باید حس مسئولیت بیشتری نسبت به کودکان داشته باشیم و هیجان و شادی کودکان را باید والدین گرامی کنترل کنند و اجازه ندهیم که اینگونه اتفاقات روی دهد و هیچ پدرو مادری دوست ندارد که شاهد این گونه حوادث تلخ باشد.
قد کودکان معمولاً کوتاه است و وقتی در کنار خودرو‌ها قرار می‌گیرند قد آن‌ها طوری نیست که کاملاً به آن‌ها اشرافیت داشته باشید و توصیه ما به همه رانندگان این است که در لحظه‌ای که می‌خواهید خودروی خود را از پارکینگ خارج کنند حتماً یک بار دور ماشین را کنترل و چک کنند و از حضور نداشتن کودکان مطمئن شوند که خیلی از اوقات شاهد این بوده‌ایم که کودک در پشت و اطراف خودرو حضور داشته و پدر و مادر از حضور آن‌ها اطلاعی نداشته‌است و شاهد اتفاقات دردناکی بوده‌ایم. اگر کودکان در خودرو قرار می‌گیرند قفل ایمنی و کمربند کودک و صندلی آن‌ها فراموش نشود که می‌تواند در حوادث از بروز سوانح و اتفاقات جلوگیری کنند.
* کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار