کد خبر: 1054532
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
براساس تصمیم ستاد ملی کرونا و با هدف کاهش تردد و پیشگیری از مراجعه و ازدحام جمعیت، فعالیت تمامی ادارات، دستگاه‌های قضایی، نهاد‌ها و بانک‌های سیستان و بلوچستان دوباره تعطیل شد تا برای ششمین روز متوالی، کرونا کرکره‌های این استان را پایین نگه دارد.
محمدرضا هادیلو

سرویس ایران جوان آنلاین: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا و با هدف کاهش تردد و پیشگیری از مراجعه و ازدحام جمعیت، فعالیت تمامی ادارات، دستگاه‌های قضایی، نهاد‌ها و بانک‌های سیستان و بلوچستان دوباره تعطیل شد تا برای ششمین روز متوالی، کرونا کرکره‌های این استان را پایین نگه دارد. سپاه اعلام کرده ۲۷ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در اقصی نقاط سیستان وبلوچستان راه‌اندازی می‌کند. این در حالی است که نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی می‌گوید، اوضاع ‎سیستان و بلوچستان از مرز فاجعه رد شده و دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ هم یکی از مهم‌ترین مشکلاتشان در این استان را همراهی نکردن و اقبال بسیار کم مردم برای انجام واکسیناسیون عنوان می‌کند.

چند روزی می‌شود که موج جدید کرونا استان‌های مختلف کشور را در برگرفته و در این میان سیستان و بلوچستان کاملاً قرمز است تا وضعیت بحرانی برایش اعلام شود. موج پنجم کرونا در سیستان و بلوچستان با شیوع نوع دلتا ویروس مشکلات زیادی به بار آورده و چند روزی است همه جا را به تعطیلی کشانده است. به همین خاطر نمایندگان استان در این مدت نسبت به وقوع فاجعه انسانی و لزوم توجه ویژه به این منطقه برای کنترل این موج درخواست‌ها و تذکرات متعددی داده‌اند. با این حال و برخلاف شایعات مطرح شده در فضای مجازی در این استان همه خدمات درمانی به بیماران کرونایی ارائه می‌شود.
مردم همراهی نمی‌کنند
دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه وضعیت سیستان و بلوچستان از مرز فاجعه گذشته و در همین راستا برخی مسئولان استانی از نیرو‌های مسلح درخواست کمک کرده‌اند تا به یاری مردم بشتابند و یکی از اعضای مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان خواستار راه‌اندازی فوری بیمارستان‌های سیار برای کمک به مردم در سطح استان شد.
اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «اوضاع ‎سیستان و بلوچستان از مرز فاجعه رد شده است. امکانات فعلی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی نیز کافی نیست. از نیرو‌های مسلح درخواست می‌کنم با راه‌اندازی فوری بیمارستان‌های سیار به کمک مردم بشتابند.»
درخواست‌های نماینده خاش برای خدمات‌رسانی‌های اضطراری در شرایطی است که چند روز پیش دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفته بود: «یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در سیستان و بلوچستان این است که مردم اقبال و اشتیاق بسیار کمی نسبت به سایر مناطق کشور برای انجام واکسیناسیون دارند.» عاطفه عابدینی، تأکید کرد: «واریانت دلتا در سیستان و بلوچستان وجود دارد و به نظر می‌رسد که از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه، اولین موارد این نوع ویروس شناسایی شده و به تدریج افزایش یافته است.» وی تصریح کرد: «متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان خیلی پایین است، البته شاید مقداری از این رعایت اندک به دلیل وضعیت اقتصادی باشد، اما مهم‌تر از آن، این است که مردم به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری، باور ندارند.» دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ ادامه داد: «در گروه‌های سنی که واکسیناسیون آن‌ها اعلام شده مانند بالای ۷۰ سال اگر مراقبین و کارشناسان بهداشتی به درب منازل مردم مراجعه نکنند، برخلاف سایر مناطق که مردم به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند، اقبالی از سوی مردم برای تزریق واکسن وجود ندارد و با اینکه مراقبین و کارشناسان بهداشتی برای واکسیناسیون به درب منازل مردم در این استان مراجعه کرده بودند، اما باز هم فقط ۵۰ درصد از افراد واجد شرایط، واکسن تزریق کرده بودند.»
کادر درمان همچنان در حال خدمت‌رسانی
کادر درمان در سیستان و بلوچستان، مثل تمام نقاط ایران همچنان پای کار بوده و از فعالیت و خدمات رسانی‌های این قشر زحمتکش همین بس که رئیس بیمارستان امام علی (ع) زاهدان گفت: «هیچ بیماری روی زمین نمانده و کادر درمان با تمام توان و با جان و دل در حال خدمت‌رسانی به مراجعین هستند.»
دکتر میر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰ تخت دیگر برای جبران کمبود به تخت‌های این بیمارستان اضافه شده است، تصریح کرد: «به هیچ عنوان کمبود‌های دارویی و درمانی در این بیمارستان صحت ندارد، ممکن است گاهی اوقات به دلیل ازدحام ورودی بیماران، دچار برخی تأخیرات در انجام امورات شویم، اما خیلی زود مشکل برطرف می‌شود.» به گفته این مسئول، بر خلاف اخبار منتشر شده، کمبود دستگاه اکسیژن ساز در این بیمارستان وجود ندارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز با بیان اینکه فعالیت‌های پیشگیری، بیماریابی و درمان بیماران مبتلا به کرونا در استان تشدید شده، گفت: «در سه بیمارستان خاتم‌الانبیا (ص)، بوعلی و علی‌بن ابیطالب (ع) زاهدان کلینیک‌های سرپایی تنفسی برای تزریق آمپول رمدسیویر فعال می‌باشد.» دکتر سیدمحمد هاشمی شهری با بیان اینکه بیمارانی که حال عمومی بهتری دارند برای دریافت دارو‌های تزریقی به این کلینیک‌ها ارجاع داده می‌شوند، ادامه داد: «فعال بودن این کلینیک‌ها در بهره‌وری منابع بسیار مؤثر می‌باشد، ضمن اینکه در بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) حدود ۲۰۰ تخت برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فعال است.»
راه‌اندازی ۲۷ مرکز تجمیعی واکسیناسیون
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می‌گوید که ۲۳ درصد مبتلایان به ویروس جهش یافته کرونا در سیستان وبلوچستان را افراد زیر ۳۰ سال و ۶۰ درصد را افراد بین ۳۰ تا ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.
هم اکنون واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال یعنی متولدین ۱۳۴۰ و قبل از آن در سیستان و بلوچستان، در مراکز تجمیعی واکسیناسیون در حال انجام است. در این استان اعلام شده افراد بالای۵۰ سال برای دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند و منتظر اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های معتبر باشند. این در حالی است که ۲۷ مرکز تجمیعی واکسیناسیون نیز به همت سپاه در در اقصی نقاط سیستان وبلوچستان راه‌اندازی می‌شود. معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این ۲۷ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در راستای کمک به کادر درمان کارشان را شروع می‌کنند، گفت: «مجموعه بسیج و سپاه با تمام ظرفیت در اختیار مردم است. این مجموعه مردمی از همان روز‌های نخست همه‌گیری کرونا، همچون گذشته به یاری مردم شتافت و پا به پای مدافعان سلامت در راستای خدمت‌رسانی به جامعه کوشید.» غلامرضا آتون با تأکید بر اینکه مجری این مراکز سپاه‌های شهرستان، بهداری و بسیج جامعه پزشکی هر منطقه است، افزود: «تأمین تمامی امکانات لازم در هر مرکز بر عهده سپاه‌های شهرستانی و تأمین سیستم کامپیوتر و واکسن با شبکه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی است.»
به گفته این مقام مسئول، قطع زنجیره کووید۱۹، جلوگیری از ازدحام جمعیت، تشویق مردم به تزریق واکسن کرونا و کمک به بیماران مناطق محروم و کاهش آلام آنان که برای مداوا از یک شهر به مکان دیگری تردد نکنند از دیگر اهداف راه‌اندازی این مراکز می‌باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار