کد خبر: 1054451
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
به همت شرکت رضوی انجام شد
به همت شرکت کشاورزی رضوی، تا پایان تابستان امسال ۲۰۰ هکتار دیگر از مزارع گناباد تحت پوشش سامانه های نوین آبیاری قرار خواهد گرفت تا گام دیگری برای حفاظت و استفاده بهینه از منابع آبی برداشته شود.

خشکسالی های پی در پی و افت سطح آب های زیرزمینی به ویژه در چند سال اخیر، لزوم مدیریت مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری را چندین برابر کرده است؛ اهمیت این موضوع باعث شده شرکت کشاورزی رضوی هر ساله نسبت به اجرای طرح متعدد آبیاری نوین اقدام کند.

با توجه به این که بیشتر مصرف منابع آبی به بخش کشاورزی اختصاص دارد، کارشناسان می گویند مجموعه های کشت و صنعت ها و کشاورزان باید توسعه بیش از پیش سامانه های نوین آبیاری را در دستور کار خود قرار دهند. در همین راستا شرکت کشاورزی رضوی تلاش کرده با در اولویت قرار دادن مقوله بهینه سازی مصرف آب در صنعت کشاورزی، به رسالت اجتماعی خود که همان حفظ منابع آبی است نیز کمک کند.

 

 افزایش راندمان آبیاری تا ۸۵ درصد

 

سازمان موقوفات و کشاورزی جنوب خراسان یکی از واحدهای زیرمجموعه شرکت کشاورزی رضوی است که قرار است در سال جاری، طرح آبیاری تحت فشار در سطح ۲۰۰ هکتار از باغات مجتمع پسته بیمرغ در گناباد اجرا شود. نوع سیستمی که برای این باغات طراحی شده، آبیاری تحت فشار از نوع قطره ای است که راندمان آبیاری را تا حدود ۸۵ درصد افزایش می دهد. نکته مهم اینکه راندمان آبیاری در روش کم فشار نزدیک به ۶۵ درصد و در روش سنتی حدود ۴۰ درصد است که در مناطقی مانند گناباد، این راندمان گاهی پایین تر از حد انتظار است.

 

 توسعه سامانه نوین آبیاری در باغات پسته جنوب خراسان

 

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی می گوید: سازمان موقوفات و کشاورزی جنوب خراسان ۷۷۳ هکتار باغ پسته دارد که در حال حاضر ۲۳۳ هکتار آن به روش تحت فشار قطره‌ای و ۳۴۰ به روش کم فشار آبیاری می شود. در عین‌حال ۲۰۰ هکتار به روش سنتی است که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، در سال جاری به سیستم آبیاری تحت فشار قطره ای مجهز خواهد شد.

 

محمود صادقی می افزاید: با توجه به عملکرد رضایت بخش استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار قطره ای که پیش از این در برخی مزارع مورد استفاده قرار گرفته بود، تصمیم بر آن شد تا در مزارع گناباد نیز از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنیم، در این روش به ازای هر نهال پسته دو عدد قطره چکان با دبی آب ۲۴ لیتر در ساعت نصب خواهد شد.

 

 

 

تخصیص ۷۱ میلیارد اعتبار

 

محمود صادقی درباره مراحل اجرای این پروژه تصریح می کند: پس از انجام عملیات نقشه برداری و آزمایش های لازم از منابع آب و خاک باغ مورد نظر، سیستم مربوطه با نظر کارشناسان شرکت کشاورزی رضوی و شرکت مشاور طراحی شد و در ادامه با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و عقد قرارداد با صندوق حمایت از توسعه کشاورزی، اعتبار آن نیز تخصیص یافته است. او مجموع اعتبار این پروژه را ۷۱ میلیارد ریال اعلام می کند و می گوید: سهم مشارکت دولتی ۳۵ میلیارد ریال و سهم شرکت کشاورزی رضوی ۳۶ میلیارد ریال می باشد.

بهره برداری در شهریور

 

صادقی می گوید: پیش بینی می شود طرح ۲۰۰ هکتاری تجهیز باغ پسته به سیستم آبیاری قطره ای در شهریور ماه امسال به بهره برداری برسد. او ادامه می دهد: با توجه به تطابق مناسب سیستم آبیاری قطره‌ای با شرایط آب و خاک در شهرستان گناباد، در صدد هستیم در سال آینده ۳۴۰ هکتاری که به روش کم فشار آبیاری می شود را نیز به سیستم تحت فشار قطره ای ارتقاء دهیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار