کد خبر: 1054421
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
وزارت آموزش و پرورش تلاش می‌کند و اصرار دارد که مدارس کشور برای مهر ۱۴۰۰ بازگشایی شود چرا که بر این باور است تعطیلی مدارس موجب شده است آموزش تحت‌الشعاع قرار گیرد و برخی دانش‌آموزان از درس عقب بیفتند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: روزی که خبر رسید کرونا به کشورمان وارد شده است، اولین جایی که درهایش بسته شد تا مبادا بیماری سرایت بیشتری نداشته باشد، مدارس بود.

از آن روز تا امروز، بار‌ها و بار‌ها مقرر شد که در‌های مدارس باز شود و حتی اگر شده، دانش‌آموزان برای رفع اشکال به مدرسه بروند، اما با استقبال آنچنانی از سوی خانواده‌ها مواجه نشده است.

وزارت آموزش و پرورش تلاش می‌کند و اصرار دارد که مدارس کشور برای مهر ۱۴۰۰ بازگشایی شود چرا که بر این باور است تعطیلی مدارس موجب شده است آموزش تحت‌الشعاع قرار گیرد و برخی دانش‌آموزان از درس عقب بیفتند. ضمن اینکه تربیت نیز دچار چالش شده است.

* روز‌های کرونا برای خانواده‌ها

والدین در این مدت پا به پای فرزندان بودند و از در اختیار قرار دادن تلفن همراه‌شان تا کمک در آموزش دروس، از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

خانم صادقی مادر دو فرزند دبیرستانی به خبرنگار فارس گفت: کرونا برای پسر بزرگم که کنکور داشت، باعث شد تا بتواند وقت بیشتری را برای درس خواندن بگذارد. البته کلاس‌های کنکور به صورت حضوری دایر نبود و یک کم سخت بود، اما مشاوران کنکور با فرزندم تماس می‌گرفتند و پیگیر درس خواندنش بودند.

وی ادامه داد: در این مدت معتقدم پسر کوچکترم که پایه دهم است، اذیت شد. چون از مدرسه دور بود و همیشه در خانه است و مدام سرش تو گوشی است. احساس می‌کنم افسرده شده است. امیدارم زودتر کرونا تمام شود تا بتواند به مدرسه برگردد.

خانم صادقی که کارمند یک شرکت خصوصی است، افزود: در این مدت مجبور شدم دو تا گوشی جدید هم برای پسر‌ها بخرم، چون از تلفن‌شان زیاد استفاده می‌کنند، آسیب می‌بیند. تا دلتان بخواهد هم هزینه اینترنت دادم.

وی در پاسخ به این پرسش که «مگر اینترنت شاد رایگان نیست؟»، گفت: بچه‌های من که فقط از شاد استفاده نمی‌کنند. آموزش‌های کلاس‌های کنکور در کانال‌ها و سایت‌های دیگر است. همچنین نکته دیگر این است که نمی‌توانم توقع داشته باشم بچه‌ها فقط درس بخوانند بالاخره بازی هم می‌کنند.

* سناریو‌های بازگشایی مدارس

سال گذشته هم قرار بود مدارس باز شوند و بر همین اساس هم سناریو‌های مختلفی مطرح شد، اما در آستانه بازگشایی مدارس، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد تمام مدارس دایر است و البته بعد از بازگشایی مدارس، این اصرار به اختیار تغییر کرد.

حالا هم وزارت آموزش و پرورش مصر است که مدارس بازگشایی شود البته این اجازه را باید ستاد ملی مقابله با کرونا بدهد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس در مهر ۱۴۰۰ با تأکید بر «آموزش‌های حضوری» به‌عنوان یک اصل، گفت: اگر در مهر ۱۴۰۰ با وضعیتی روبرو شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد، مدارس «حضوری» است، اما اگر محدودیت تعداد حضور در کلاس، داشته باشیم دانش‌آموزان را تقسیم‌بندی می‌کنیم تا در جمع کوچکتری از دانش‌آموزان، مدارس را بازگشایی کنیم.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: «سلامت دانش‌آموزان» اولویت اول ما است؛ هرچند بازگشایی مدارس بر افزایش و شیوع کرونا اثری نداشته و ندارد.

پورتال وزارت آموزش و پرورش روز گذشته مطلبی را منتشر کرد و در آن نوشت که هانس کلوگ مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا، روز جمعه ۱۱ تیر در بیانیه مشترکی با یونیسف و یونسکو اعلام کرد: ماه‌های تابستان فرصتی ارزشمند برای دولت‌ها فراهم می‌کند تا اقدامات صحیحی را برای کاهش میزان ابتلا به کووید ۱۹ انجام دهند و از اثرات مخرب روحی، اجتماعی، رفاهی و آموزشی تعطیلی مدارس بر دانش‌آموزان جلوگیری کنند.

کلوگ تأکید کرد: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم کودکان‌مان از توسعه و آموزش محروم شوند. کلوگ پیش از این بار‌ها از اتحادیه اروپا خواسته بود ترک تحصیل دانش‌آموزان و اثرات مخرب آموزش از راه دور بر سلامت دانش‌آموزان را مورد توجه قرار دهند. مطابق توصیه‌های جدید منتشرشده در روز جمعه، آزمایش کودکانی که علائم حاد تنفسی دارند باید در اولویت قرار گیرند تا مشخص شود آیا آن‌ها جزو گروه آسیب‌پذیر هستند یا خیر؟

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این خصوص گفت: در ارتباط با آغاز سال تحصیلی سه سناریو محتمل است؛ احتمال نخست در این بخش، برگزاری مدارس و آموزش‌ها به‌صورت حضوری و با شرایط عادی است.

وی ادامه داد: سناریوی دوم، آموزش ترکیبی حضوری و مجازی است و شکل سوم یا سناریوی بعدی، برگزاری غیرحضوری مدارس به‌صورت کامل است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار