کد خبر: 1054388
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹
حملات جدید صهیونیست‌ها به نوار غزه که مقاومت فلسطینی‌ها را به دنبال داشت، بار دیگر موج انتفاضه مردمی را در کرانه باختری شعله‌ور کرده است. با این حال، نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی به‌رغم تهاجم به غزه و کرانه باختری که شماری شهید بر جای گذاشته است، می‌گوید این رژیم، خواهان آرامش است.

حملات جدید صهیونیست‌ها به نوار غزه که مقاومت فلسطینی‌ها را به دنبال داشت، بار دیگر موج انتفاضه مردمی را در کرانه باختری شعله‌ور کرده است. با این حال، نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی به‌رغم تهاجم به غزه و کرانه باختری که شماری شهید بر جای گذاشته است، می‌گوید این رژیم، خواهان آرامش است.

هواپیما‌های جنگی صهیونیست‌ها بامداد یک‌شنبه، پایگاه مقاومت بدر در منطقه نتزاریم واقع در جنوب شهر غزه را بمباران کردند و در پی بمباران، یک فروند موشک نیز به شمال نوار غزه شلیک شد. شهادت یک نفر در پی حملات هوایی تأیید شد. رزمندگان مقاومت فلسطین در واکنش به تهاجم صهیونیست‌ها با سامانه‌های ضد هوایی، هواپیما‌ها را هدف قرار دادند. صهیونیست‌ها با صدور بیانیه‌ای در عین حال که حمله به غزه را تأیید کردند، آن را در قالب اقدامی در واکنش به پرواز بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه، توجیه کردند.
کمک به مردم غزه در سایه شهرک‌سازی
نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی که به تازگی تأکید کرده بود، پاسخ ارتش اسرائیل به ارسال بالن‌های آتش‌زا باید مانند پاسخ به حمله موشکی باشد، در جلسه کابینه در اظهاراتی عوام‌فریبانه از حمایت از تحقق راهکاری سخن گفت که امکان کمک به مردم غزه را بدهد. وی آنچه در غزه رخ داد را اینطور تشریح کرد: «ارتش ما شب گذشته در واکنش به بالن‌های آتش‌زا حمله‌ای را علیه نوار غزه انجام داد. شرایط تغییر کرده است. ما خواهان آرامش هستیم و نمی‌خواهیم به ساکنان غزه آسیب برسانیم، اما خشونت و بالن‌های آتش‌زا و راهپیمایی‌ها با پاسخ قوی روبه‌رو خواهد شد.»
این رویکرد تهاجمی بنت، تکمیل‌کننده وعده کابینه رژیم صهیونیستی به شهرک‌نشینان مبنی بر این است که هر سه ماه یک بار مجوز جدیدی برای شهرک‌سازی صادر خواهد شد. این مجوز‌ها در ادامه توافق شهرک‌نشینان با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین است و برای ساخت و ساز در مناطق کرانه باختری، قدس شرقی و دره اردن صادر خواهد شد؛ شهرک‌هایی که از دید جامعه جهانی و قوانین بین‌المللی ساخت آن‌ها غیرقانونی و مصداق بارز اشغالگری است. با این همه، به نظر نمی‌رسد که برنامه‌های بنت توانسته باشد نظر ساکنان اراضی اشغالی را جلب کند، به طوری که نظرسنجی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز حاکی از این است که۴۳درصد پاسخ دهندگان در این نظرسنجی گفتند که کابینه موسوم به «تغییر» در مدت کوتاهی منحل می‌شود.
تکرار تلاشی شکست خورده
حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس با اعلام اینکه صهیونیست‌ها مسئول پیامد‌های تنش‌آفرین هستند، تأکید کرد: «حمله صهیونیست‌ها به غزه تلاشی شکست خورده برای توقف سعی و تلاش ملت ما برای بازپس‌گیری حقوقش است و رژیم صهیونیستی در تلاشی عاجزانه سعی دارد چهره خود را که در نبرد سیف القدس مخدوش شده است، ترمیم کند.»‌سخنگوی حماس همچنین بر استمرار مقاومت مشروع ملت فلسطین تأکید کرد. یوسف الحساینه، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی نیز در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» با تأکید بر اینکه نباید به سازش با صهیونیست‌ها امیدوار بود، گفت: «همه تجربیات و داده‌ها نشان می‌دهد که شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین چالشی است که آرمان ملی فلسطین را در حال و آینده تهدید می‌کند، زیرا این رژیم به دنبال تسلط بر همه فلسطین و آواره کردن صاحبان آن است.»
در جنوب نابلس هم حمله نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست به یک شهرک، منجر به شهادت محمد فرید علی الحسن، نوجوان فلسطینی شد. وی در حالی که بر بام ساختمانی ایستاده بود، هدف قرار گرفت. علاوه بر علی الحسن، دو جوان دیگر نیز زخمی شدند. جوانان فلسطینی شهرک قصره، جوانان شهرک‌های بیتا و جبل صبیح نابلس شامگاه شنبه با انجام عملیات خشم شبانه تلاش کردند، شهرک‌نشینانی را که به قصره هجوم آورده بودند، تحت فشار قرار دهند. آن‌ها با به آتش کشیدن لاستیک، پخش صدای بلند از بلندگوها، نور و لیزر‌های قوی، بشکه‌های انفجار، تمرکز سربازان صهیونیست را که از شهرک‌نشینان حمایت می‌کنند، بر هم می‌زنند.
شعله‌ور شدن سومین انتفاضه
آلون بن داوید، کارشناس حوزه نظامی روزنامه معاریو، معتقد است که مشارکت مردمی در تظاهرات اخیر کرانه باختری، فرضیه‌هایی را که می‌گفتند مردم فلسطین دیگر خسته شده‌اند، نقض کرده است. برخی سران نظامی رژیم صهیونیستی مانند روعی تسیفع، فرمانده نیرو‌های ارتش اشغالگر در شمال کرانه باختری بر این باور است که انتفاضه سوم عملاً شعله‌ور شده است. او یادآور شده است که نیرو‌های رژیم صهیونیستی، پیش‌تر هر هفته با یک یا دو تظاهرات مردم فلسطین مواجه بودند، اما اکنون هر روز، چهار تظاهرات رخ می‌دهد و بیشتر آن‌ها هم در اطراف شهرک «آویتار» متمرکز شده است؛ شهرکی که شهرک‌نشینان آن را در دامنه کوه «صبیح» در جنوب نابلس احداث کرده‌اند. خبرنگار نظامی روزنامه معاریو در ادامه تحلیل خود از کابینه جدید رژیم صهیونیستی خواست هر چه زودتر برای جلوگیری از متشنج شدن اوضاع کرانه باختری اقدامات لازم را صورت دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار