کد خبر: 1054245
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
نگاهی به رویکرد فدراسیون فوتبال در زمان شهاب‌الدین عزیزی‌خادم برای تأمین هزینه‌ها و پاداش‌های هنگفت
فدراســیون فوتبال در زمان عزیزی‌خادم به جای درآمدزایی گویا قصد دارد هزینه‌های فوتبال را از جیب مردم و اموال عمومی کشور تأمین کند، یک روز برای چهار بازی، بودجه ۵۰ میلیاردی از سازمان برنامه و بودجه می‌گیرد و روز دیگر هم می‌خواهد ساختمانی از شهرداری را بدون طی کردن تشریفات قانونی مالک شود.
سعید احمدیان

سرویس ورزشی جوان آنلاین: فدراســیون فوتبال در زمان عزیزی‌خادم به جای درآمدزایی گویا قصد دارد هزینه‌های فوتبال را از جیب مردم و اموال عمومی کشور تأمین کند، یک روز برای چهار بازی، بودجه ۵۰ میلیاردی از سازمان برنامه و بودجه می‌گیرد و روز دیگر هم می‌خواهد ساختمانی از شهرداری را بدون طی کردن تشریفات قانونی مالک شود.

فدراسیون فوتبال یکی از عجیب‌ترین دوره‌هایش را سپری می‌کند، فدراسیونی که رئیس آن با وعده درآمد‌های چندصد میلیاردی و چند میلیون یورویی توانست رأی مجمع را بگیرد، اما پس از گذشت چهار ماه، نه تنها یکی از وعده‌های اقتصادی شهاب‌الدین عزیزی‌خادم عملی نشده، بلکه او همواره پشت در اتاق مسئولان دولتی و شهرداری به دنبال دست‌درازی به بیت‌المال و استفاده از بودجه دولتی و اموال عمومی کشور است، آن هم با اسم رمز «نشاط مردم» تا از این طریق روی همه سوءاستفاده‌ها و دست‌درازی‌ها به دور از چشم نهاد‌های نظارتی و بازرسی پرده‌ای کشیده شود.
چشم فوتبال به جیب مردم
«فوتبال مارکتینگ» کلمه‌ای است که در ماه‌های گذشته بار‌ها از زبان عزیزی‌خادم شنیده‌ایم. رئیسی که سعی دارد با استفاده از کلمات خارجی و پرطمطراق خودش را متفاوت از رؤسای سابق نشان دهد، به همین خاطر هم بار‌ها در تریبون‌های یک‌طرفه تلویزیونی که حاضر می‌شود سعی می‌کند با تأکید بر کلماتی مانند مارکتینگ، فدراسیون را در زمینه درآمدزایی پویا نشان دهد.
او همچنین پیش از اینکه در انتخابات ۱۰ اسفند رأی اعضای مجمع فدراسیون فوتبال را بگیرد، وعده داده بود که فوتبال را از بودجه دولتی بی‌نیاز می‌کند و در مصاحبه‌ای پیش از انتخاب شدنش نیز وعده داده بود که فقط از تیم ملی، او می‌تواند ۱۵ تا ۱۶ میلیون دلار درآمد داشته باشد: «حداقل بالای ۱۵ الی ۱۶ میلیون دلار می‌توانیم از تیم ملی بزرگسالان پول‌سازی کنیم که این هدف و مسئولیت ویژه ماست.»
عزیزی‌خادم علاوه بر این پیش از رسیدن به صندلی فوتبال وعده‌های بزرگ اقتصادی کم نداده بود، وعده‌های رنگارنگی مانند درآمد‌های چند میلیون یورویی که در جزوه ۳۶ صفحه‌ای که پیش از انتخابات با عنوان «برنامه‌های راهبردی فدراسیون فوتبال ایران (برفا)» منتشر کرده بود به آن اشاره شده بود. در صفحه ۱۵ این جزوه در بخش «مالی و اقتصادی»، عزیزی‌خادم وعده داده است که فدراسیون فوتبال با «تدوین یک برنامه استراتژیک بازاریابی» حداقل ۱۰ میلیون یورو در سال درآمد خواهد داشت. علاوه بر این در ادامه آمده است که فدراسیون فوتبال از طریق «قانون مالیاتی حمایت از ورزش» هم تا حد ۲ میلیون یورو در سال می‌تواند درآمد داشته باشد.
با گذشت چهار ماه از آمدن عزیزی‌خادم، اما تمام این وعده‌های درآمدزایی گویا بایگانی شده است تا رئیسی که با وعده‌های اقتصادی و خودکفایی پا به فوتبال گذاشته بود راهی دیگر برای پمپاژ پول به حساب خالی فدراسیون فوتبال پیدا کند. بست نشستن پشت در اتاق مسئولان دولتی برای دست‌درازی به بیت‌المال و استفاده از بودجه دولتی راهکاری است که عزیزی‌خادم در ماه‌های گذشته در پیش گرفته است.
رئیس فدراسیون فوتبال گویا تعریف جدیدی از بازاریابی ارائه کرده و به همین خاطر در مدتی که از حضورش در فوتبال می‌گذرد سعی کرده است دستش را برای کندن بیشتر از بیت‌المال و بودجه دولتی پیش مسئولان دراز کند و پشت در اتاق دولتی‌ها خیمه بزند!
ترفندی که البته جواب داده تا فوتبالی‌ها که با توجه به ظرفیت‌های بزرگ درآمدزایی نیازی به بودجه دولتی ندارند با توجه به رویکردی که از سوی عزیزی‌خادم در پیش گرفته همچنان وابسته به منابع مالی باشند.
وابستگی مالی فوتبال به بیت‌المال و جیب مردم حتی در ماه‌های اخیر بیشتر از قبل هم شده است، طوری که سازمان برنامه و بودجه و وزارت ورزش در اقدامی عجیب که باید مورد توجه نهاد‌های نظارتی و بازرسی قرار گیرد، بیش از ۵۰ میلیارد تومان تنها برای چهار بازی در اختیار فدراسیون قرار داده‌اند. رقمی که باید فدراسیون فوتبال درباره چگونه هزینه کردن آن شفاف‌سازی کند و لیست هزینه‌ها را با توجه به استفاده از بیت‌المال برای افکار عمومی منتشر کند.
پس از گرفتن بودجه بیش از ۵۰ میلیاردی برای تنها چهار بازی در انتخابی جام جهانی، بار دیگر عزیزی‌خادم که گویا همه وعده‌های اقتصادی‌اش را برای کسب درآمد فراموش کرده، بار دیگر سعی می‌کند با بزرگنمایی موفقیت‌های کوچک برای مرحله بعدی انتخابی جام جهانی، مسئولان دولتی را به پرداخت بودجه‌های هنگفت‌تر به فوتبال وادار کند!
گویا این بار هم خبری از برنامه‌های فدراسیون فوتبال برای کسب درآمد نیست و همچنان چشم فدراسیون به جیب مردم و استفاده از بودجه دولتی است. چنین رویکردی قطعاً حساسیت نهاد‌های نظارتی را می‌طلبد تا با اعمال نظارت روی هزینه‌های فدراسیون فوتبال با حیف و میل‌های احتمالی برخورد کنند.
چشم فوتبال به اموال مردم
مسئولان فدراسیون فوتبال گویا پس از دست‌درازی به جیب مردم برای تأمین هزینه‌ها و پاداش‌های هنگفت و ارزی‌شان، این بار قصد دارند به اموال مردم نیز دست‌درازی کنند. در همین زمینه گفته می‌شود با لابی‌های سیاسی صورت گرفته توسط عزیزی‌خادم و موافقت شهردار قرار است یک ملک ارزشمند متعلق به شهرداری تهران آن هم در مناطق ویژه شمال شهر بدون انجام تشریفات قانونی واگذاری املاک شهرداری با مجوز ویژه شورای شهر پنجم به صورت ۲۵ درصد نقد و اقساط پنج ساله به فدراسیون فوتبال واگذار شود.
البته این بذل و بخشش شهرداری از املاک عمومی مخالفانی هم در شورا دارد، مانند بهاره آروین عضو شورای شهر که در مخالفت با یک فوریت لایحه مجوز فروش می‌گوید: «کاری که در ماه آخر فعالیت در حال انجام است مصداقی برای بذل و بخشش منابع شهر است.» علی اعطا دیگر عضو شورای شهر هم عنوان می‌کند: «چرا در این جلسات پایانی و با این سرعت همکاران در شهرداری می‌خواهند مجوز‌هایی را که شبهه‌برانگیز است از شورای شهر بگیرند. این موضوع برای دریافت مجوز ترک تشریفات برای فروش است و می‌خواهند مزایده برگزار نشود و با شرایط خاص ملکی را به فدراسیون فوتبال بدهند. با چه منطق و توجیهی می‌خواهیم با فوریت، امتیاز ویژه‌ای از طریق صحن شورای شهر به یک مجموعه بدهیم.»
در این زمینه خبرگزاری تسنیم هم روی مسئله درستی دست گذاشته و نوشته است: «بدون تردید بخش قابل توجهی از شهروندان هم راضی به واگذار املاک ارزشمند تهران به یک فدراسیون خاص و با تسهیلات و مساعدت‌های ویژه نیستند، در حالی که بسیاری از مراکز و نهاد‌های عام‌المنفعه مثل خانه‌های سالمندان، مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست یا حتی معلولان در سطح پایتخت با مشکلات عدیده در زمینه تأمین ملک مناسب مواجه هستند، اما با سفارش ویژه شهردار تهران قادر به ارائه چنین لایحه‌ای برای واگذاری یک ملک ارزشمند با اقساط پنج ساله نبوده و نیستند.»
حالا باید دید عزیزی‌خادم همانطور که توانست با اسم رمز نشاط مردم، بودجه هنگفتی را از بیت‌المال دریافت کند، این بار هم می‌تواند اموال مردم را برای فوتبال غصب کند یا حساسیت شورای جدید که از هفته‌های آینده شروع به کار خواهد کرد، جلوی بذل و بخشش شهرداری به فدراسیون فوتبال را می‌گیرد!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار