کد خبر: 1053946
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
مجلس در یک روز، ۲ کارت زرد به وزیر کار دولت دوازدهم هدیه کرد
نمایندگان مردم در مجلس روز گذشته از پاسخ‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص نحوه هزینه‌کرد منابع حاصل از فروش شرکت سرمایه تأمین اجتماعی (شستا) و همچنین علت قطع بیمه قالیبافان، قانع نشدند و به وی دو کارت زرد دادند.

نمایندگان مردم در مجلس روز گذشته از پاسخ‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص نحوه هزینه‌کرد منابع حاصل از فروش شرکت سرمایه تأمین اجتماعی (شستا) و همچنین علت قطع بیمه قالیبافان، قانع نشدند و به وی دو کارت زرد دادند.
در همین راستا در این جلسه به بدهی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی اشاره شد. گفتنی است، سال ۹۲ مجموع بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی تنها حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بود.
نمایندگان در نشست علنی روز (چهارشنبه ۹ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سؤال حسین میرزایی و تعدادی از نمایندگان از محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اینکه منابع حاصل از فروش شرکت سرمایه تأمین اجتماعی (شستا) کجا هزینه شده از توضیحات وزیر با ۶۲ رأی موافق، ۱۲۶ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع، از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.
نمایندگان مجلس پس از استماع توضیحات وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی
از سوی دیگر در نشست علنی روز چهارشنبه (۹ تیرماه) مجلس شورای اسلامی، طرح سؤال محمدحسین فرهنگی از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره «علت تضییع گسترده حقوق قالیبافان و بافندگان فرش و قطع بیمه آنان» مطرح شد که سؤال‌کننده پس از استماع توضیحات شریعتمداری و عدم اقناع از توضیحات وی، سؤال را به رأی گذاشت و نمایندگان مجلس نیز با ۴۵ رأی موافق، ۱۵۸ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.
درآمد حاصل از فروش شستا به حساب تأمین اجتماعی واریز شده است
در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سؤال حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مورد محل هزینه‌کرد منابع حاصل از فروش شرکت سرمایه تأمین اجتماعی (شستا)، در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
محمد شریعتمداری در پاسخ به این سؤال گفت: مدارک روشن و متقن درباره نحوه هزینه‌کرد درآمد حاصل از فروش شستا در سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت و ضبط شده است.
وی بیان کرد: این مدارک نشان می‌دهد که ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از درآمد حاصل از عرضه اولیه شستا، عیناً به حساب‌های سازمان تأمین اجتماعی واریز شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبیعتاً بخشی از درآمد حاصل از فروش شستا در چارچوب مصوبات هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی و برای تأمین بودجه بخش‌های مختلف این سازمان صرف شده است.
شستا هزار میلیارد تومان سهام خرید
وی افزود: براساس مدارک ۵ هزار میلیارد تومان از سهام سازمان تأمین اجتماعی جهت افزایش سرمایه بانک رفاه هزینه شده است. همچنین هزار میلیارد تومان صرف خرید مجدد سهام شستا از بازار بورس شده است تا به کاهش عرضه سهام در بورس کمک کند. علاوه بر این سازمان تأمین اجتماعی از این محل توانست منابع لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را تأمین کند.
شریعتمداری تأکید کرد: هر مجموعه‌ای که مسئولیت نگهداری دارایی‌ها را برعهده دارد باید بتواند سرمایه‌ها را به صورت روزمره اصلاح کند و سازمان تأمین اجتماعی در جهت صیانت از منافع افرادی که سرمایه‌های خود را در اینجا قرار داد‌ه‌اند و برای افزایش بازدهی، سهامش را در بازار بورس عرضه کرده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه برای اداره امور اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی تلاش بسیار زیادی انجام داد و در این راستا کتابچه‌ای را تدوین کرد که در آن روند عرضه سهام شستا به صورت شفاف آمده است. وی افزود: براساس تحقیقات و مدارکی که به دست آورده‌ایم، بسیاری از شرکت‌های داخلی از جمله گسترش نفت و گاز ایران، صندوق بازنشستگی نفت، صندوق بازنشستگی نیرو‌های مسلح، ستاد اجرایی فرمان امام، ستاد دارویی برکت و بسیاری از شرکت‌ها سهام خود را در بورس عرضه کرده‌اند.
سود ۳۴ هزار میلیارد تومانی
وی ادامه داد: حاصل این اقدامات در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باعث صیانت از دارایی‌های شرکت شستا و سازمان تأمین اجتماعی شده است و از زمانی که بنده وارد این وزارتخانه شده‌ام، سود حاصل از آخرین مجمع عمومی شستا، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود، اما امروز سود آن در آخرین مجمع ۳۴ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.
در ادامه جلسه حجت‌الاسلام حسین میرزایی در تشریح سؤال خود از محمد شریعتمداری درباره نحوه هزینه‌کرد منابع حاصل از فروش شستا گفت: بخشی از سهام شرکت شستا در بورس عرضه شده و متأسفانه شاهد بودیم که دولت به این مسئله ورود پیدا کرد و بازی‌های بورسی دولت باعث شد ارزش این مال فروخته شده به نازل‌ترین سطح ممکن برسد و سرمایه مردم نابود شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس تأکید کرد: باید مسئولان ذی‌ربط توضیح دهند که با اجازه چه کسی سهام شستا فروخته شد و هیچ توجهی به درخواست کارگران، بازنشستگان، بیمه‌گذاران و مالکان شستا که مخالف فروش سهام شستا بودند، نشد. از سوی دیگر باید پاسخ داده شود که چه درآمدی از محل فروش شستا به دست آمده و صرف چه اموری شده است.
وی یادآور شد: شریعتمداری سال گذشته در کمیسیون اجتماعی مجلس حاضر شد و درآمد حاصل از واگذاری شستا را ۷ هزار میلیارد تومان عنوان کرد. این در حالی است که امروز می‌گوید درآمد حاصل از واگذاری شستا بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان است و این حرف‌های ضد و نقیض برای ما قابل پذیرش نیست و حاکی از عدم شفافیت در این وزارتخانه است. میرزایی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی! وزیر شما نمی‌داند منابع حاصل از عرضه شستا در بورس چقدر است، حتماً باید در این زمینه شفاف‌سازی شود.
بدهی دولت به تأمین اجتماعی
محمد شریعتمداری در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال محمدحسین فرهنگی درباره علت تضییع گسترده حقوق قالیبافان و بافندگان فرش و قطع بیمه آنان گفت: قانونگذار تصمیم گرفته است پایداری فعالیت اقتصادی صندوق بیمه تأمین اجتماعی با تحت پوشش قرار دادن ۱۰ میلیون کارگر و در مجموع ۴۶ میلیون نفر با پرداخت منابع حفظ شود و خدماتی ارائه می‌کند که در چارچوب منابع مصوب شده باشد. همچنین از ابتدای اجرای این قانون تا پایان سال ۹۹، ۴ هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان مازاد بر مبالغ، تأمین اعتبار شده از محل بودجه‌های سنواتی، سازمان تأمین اجتماعی از محل ذخایر خودش هزینه کرده است. علاوه بر این قانون در موارد متعدد دیگر تکالیف مشابه دیگری به سازمان محول شده است که سازمان برای پرداخت آن‌ها در طول دوران طولانی خودش نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت به دلیل عدم پیش‌بینی بودجه عمومی یا عدم امکان تصویب آن در مجلس شورای اسلامی بدهکار است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در صورت ادامه این وضعیت و عدم پرداخت منابعی که دولت تعهد داده و مجلس محترم در قانون بودجه تصویب کرده، سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بزرگ به شرایط بحرانی‌تری می‌رسد و مجموعه این بدهکاری، صندوق را با ورشکستگی روبه‌رو می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار