کد خبر: 1053856
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
درنشست کارگروه اشتغال وتوسعه بیان شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: اغلب بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی استان که در برنامه یکشنبه‌های "حمایت از تولید و مانع‌زدایی" مورد بررسی و بازدید قرار می‌گیرند، از نبود نیروی انسانی و کارگر ساده گلایه داشته و تقاضای به‌کارگیری ۲۰ تا ۱۰۰ نیروی کار را دارند.

مرتضی اشرفی  در نشست کارگروه اشتغال و توسعه خراسان رضوی اظهار کرد: درست است که نرخ بیکاری استان پایین است اما نرخ بهره‌وری مطلوب نیست و یا اشتغال پنهان وجود دارد که در مجموع نبود نیروی کار در بنگاه های اقتصادی با حجم بالای متقاضیان کار در استان یک تناقض است.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد اطلاع رسانی مطلوبی در خصوص جذب نیروی کار در واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی انجام نگرفته است و یا کاریابی ها به خوبی عمل نکرده اند، باید روی این موضوع برنامه ریزی شده و ارتباط بین متقاضی و بنگاه برقرار شود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: حمایت بزرگی از اشتغال روستایی در کشور انجام گرفت و خراسان رضوی نیز از آن بی نصیب نماند، استهمال وام و بازپرداخت آن در حوزه اشتغال روستایی اهمیت دارد اما مهمتر از ایجاد یک شغل جدید، تثبیت اشتغال موجود در حوزه روستایی است لذا همان شیوه نامه کشوری در خصوص بازپرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به شهرهای مختلف استان ابلاغ می شود.

اشرفی با بیان اینکه چند سالی است که خراسان رضوی درگیر اشتغالزایی در حوزه روستایی است، افزود: ضروری است که دستگاه های اجرایی عارضه یابی لازم را در خصوص جذب تسهیلات اشتغال روستایی در سطح استان انجام دهند و طرحهای اشتغالی را که انحراف داشته است، شناسایی کنند.

وی اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی طرح مطالعاتی اشتغال روستایی را تهیه کرده و برنامه ریزی آن را انجام داده که لازم است طبق این طرح مطالعاتی و اولویتها، اقدام به ایجاد اشتغال در نقاط مختلف استان کرد و از نقطه نظرات و ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه بهره گرفت، نباید منابع مالی صرف ایجاد شغلهایی شود که اشباع شده و ممکن است مشکلی برای متقاضیان ایجاد کند.

وی عارضه یابی و مکاتبه مستمر دستگاه های اجرایی استان برای تامین سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی از طریق نمایندگان مجلس و وزارتخانه های خود را مورد تاکید قرار داد و گفت: هم اینک ۷۸ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به این استان اختصاص یافته و لازم است برنامه جامعی از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استاتداری و دستگاه های اجرایی تدوین شود و هر دستگاه پیگیر سهم بخش خود باشد تا از این طریق گشایشی انجام گیرد.

وی اظهار داشت: جهاد کشاورزی برای رفع مشکل دامداران و تامین سرمایه در گردش آنها، به پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد از محل منابع داخلی خود رضایت داده است که این موضوع پس از عارضه یابی باید در اختیار نمایندگان، وزارتخانه های تخصصی و استانداری قرار گیرد تا پیگیری لازم در این خصوص انجام شود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: از یک سو اصناف و اتحادیه های استان همیشه تقاضای تسهیلات ارزان قیمت بانکی دارند و از سوی دیگر از حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سهم خراسان رضوی از تسهیلات ویژه مشاغل آسیب دیده از کرونا، تنها ۵۰۰ میلیارد تومان جذب و پرداخت شده که این موضوع تناقض دارد.

اشرفی با بیان اینکه خراسان رضوی رتبه دوم کشور در پرداخت تسهیلات ویژه مشاغل آسیب دیده از کرونا را دارد، افزود: با این حال هنوز تسهیلات به طور کامل جذب نشده و باید مدیران دستگاه های اجرایی در این زمینه رایزنی های اصلی را با وزارتخانه ها در تهران انجام دهند.

وی همچنین عارضه یابی جذب تسهیلات مشاغل روستایی به مدت هر ۲ هفته یکبار و انعکاس مشکلات این بخش از سوی دستگاه های اجرایی خراسان رضوی به تهران را مورد تاکید قرار داد.

اشرفی، اطلاع رسانی گسترده در خصوص جشنواره ملی کارآفرینان برتر و تسهیل فرآیندهای ثبت نام، تدوین برنامه برای جذب حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار کمیته امداد و ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار بهزیستی در حوزه اشتغال، برگزاری نشست کارشناسی در خصوص سامانه رصد و محاسبه اشتغال را ضروری دانست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از مجموع ۷۴۰ میلیارد و ۱۱۹ میلیون تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایر استان برای ۲۱ هزار و ۷۲۶ طرح ارسال شده به بانکها تاکنون به هشت هزار و ۴۰۴ طرح با اشتغال ۱۴ هزار و ۸۹۷ شغل جدید ۶۲۶ میلیارد و ۷۷۶ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

علیرضا پناه افزود: براساس دستورالعمل تسهیلات بازپرداختی روستایی، باید تسهیلات تکمیلی و متمم به طرحهای مصوب سالهای ۹۷ و ۹۸، طرحهایی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد و بالاتر، طرحهای منتظر بررسی، طرحهای توسعه زنجیره تولید و ارزش، طرحهای صرفا سرمایه در گردش، طرحهایی که مجموع دوران مشارکت و تنفس آنها کمتر از ۱۸ ماه و طرحهایی که متقاضی آن دانش آموخته مراکز آموزش عالی باشند در اولویت قرار گیرد.

وی بیان کرد: از مجموع هزار و ۳۸۸ میلیارد تومان سهم خراسان رضوی از تسهیلات ویژه مشاغل آسیب دیده از کرونا نیز تاکنون ۷۰۲ میلیارد و ۷۳۶ میلیون تومان به ۳۲ هزار و ۴۳۰ بنگاه اقتصادی با اشتغال ۶۴ هزار و ۳۷۳ نفر پرداخت شده که نسبت پرداخت به ارسال پرونده به بانکها ۷۳.۸ درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص چهاردهمین جشنواره انتخاب کارآفرینان برتر گفت: انجام فرآیند انتخاب کارآفرینان در استانها از اول تیرماه آغاز شده است و اول آبانماه به پایان می رسد، پس از معرفی کارآفرینان برتر استانی، از منتخبان به عنوان کارآفرین برتر استانی و ملی در آیینی در تهران قدردانی می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار