کد خبر: 1053820
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
رئیس شورای سیاست‌گذاری سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده:
مهدی تمیزی، گفت: همه ما به‌عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری و شهروندان اصفهان امیدوار هستیم دوره آخر برگزاری این جایزه نباشد و در سال‌های آینده نیز برگزار شود واین دوره جایزه جمالزاده مخصوص تمام فارسی‌زبانان است.

  

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار پایگاه خبری سین  اصفهان،  در ابتدای این نشست رئیس شورای سیاست‌گذاری سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده ظهار داشت: از آن‌جایی که «فارسی شکر است» این افتخار را داریم که جایزه ملی جمالزاده را در شهر اصفهان به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و به کمک شورای علمی، هیئت‌داوران و نویسندگان برنامه ریزی و اجرا کردیم.

    وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان با ارسال آثار خود این رویداد ملی را پر رونق کردند، افزود: رویدادهای ملی معمولاً در پایتخت برگزار می‌شود و سایر استان‌ها یا از برگزاری رویدادهای ملی هراس دارند یا برگزاری آن را در قامت خود نمی‌بینند، اما این ظرفیت در اصفهان به‌واسطه شهروندان، پژوهشگران، نویسندگان و اهالی علم ارجمند و خودباور این شهر فراهم است و اصفهانی‌ها می‌توانند رویدادی برگزار کنند که در سطح علمی واجد ارزش باشد.

    معاون فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: تأکید کرد شهر اصفهان مبدأ جایزه جمالزاده در حوزه ادبیات داستانی به‌خصوص داستان کوتاه قرار گرفت چون محمدعلی جمالزاده شخصی اصفهانی و از سابقون داستان‌نویسی کوتاه ایران است که آثار ارزشمند او را همه می‌شناسیم‌‌.

    رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان جایزه جمالزاده را جایزه‌ای مخصوص فارسی‌زبانان دنیا دانست و بیان کرد: فارسی‌زبانان زیادی از ایران و سایر کشورهای جهان آثاری را در هر سه دوره برای ما ارسال کرده‌اند. امیدوارم آثار خلق‌شده در تاریخ به آثاری ماندگار تبدیل شوند چون معتقدیم داستان یکی از آثار ماندگار هنری است و می‌تواند فارغ از زمان و مکان، حاصل دوران زندگی ما را به آیندگان منتقل کند؛ همان‌طور که وقتی داستان‌های گذشتگان را می‌خوانیم علاوه بر اینکه با سبک زندگی آنها در دوران خودشان آشنا می‌شویم به زیر و بم ادبی و سبک نوشتن آنها نیز پی می‌بریم.

 سپس علی عطریان، عضو شورای سیاست‌گذاری سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده نیز گفت: پس از طی فراز و نشیب‌ها سومین دوره برگزاری جایزه ملی جمالزاده را نیز پشت سر گذاشتیم و این جایزه امروز در ایستگاه سوم قصد دارد نتایج خود را حاصل کند.  

وی  اضافه کرد: تولید آثار جانبی را یکی از ویژگی‌های مثبت برگزاری جایزه ادبی جمالزاده دانست و تصریح کرد: یکی از این آثار، کتاب طرح مطالعاتی ادبیات داستانی اصفهان است که به جریان‌های ادبی داستان اصفهان از سال 1300 تا 1400 می‌پردازد و عملاً به شناخت جریان‌های مهم و تأثیرگذار و افراد شاخص آن می‌انجامد.

  همچنین سعید محسنی، داستان‌نویس اصفهانی و دبیر ادبی سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده در این نشست همراهی قابل‌توجه رسانه‌ها در معرفی و اعتباربخشی بیشتر جایزه ادبی جمالزاده را یاری‌گر برگزارکنندگان آن دانست و اظهار داشت: امیدوارم همت کنیم تا برگزاری این جشنواره ادامه داشته باشد، چون ثمربخشی جایزه ملی جمالزاده در گروی امتداد آن است.

   وی افزود: اولین نشست شورای سیاست‌گذاری سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده اسفندماه سال گذشته برگزار و فراخوان این دوره در همان اسفندماه ۹۹ منتشر شد. ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴00 آخرین مهلت دریافت آثار بود که چند روز هم تمدید شد.

 به گفته محسنی، در مجموع ۱۴۶۸ اثر به دبیرخانه جایزه جایزه ادبی جمالزاده رسید که ۱۲۸۸ اثر با اصول فراخوان هم‌خوانی داشت. از این میان، ۸۵۲ اثر در بخش داستان آزاد، ۱۶۸ اثر در بخش داستان اصفهان، ۱۹۵ اثر در بخش زندگی‌نگاره کرونا و ۷۳ اثر در بخش زندگی‌نگاره مدارس بود.

    دبیر ادبی سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده اضافه کرد: مهدی باتقوا، سیاوش قربانی‌پور و مرضیه گلاب‌گیر در بخش داستان آزاد، سارا خسروی، هادی منوچهری و نسترن مکارمی در بخش داستان اصفهان، مهسا صامتی، حامد علی‌بیگی و سمیه یوسفی در بخش زندگی‌نگاره کرونا و مهرانگیز بیدمشکی، ندا تسلیمیان و شبنم غفاری در بخش زندگی‌نگاره مدارس اعضای هیئت انتخاب را تشکیل می‌دادند. در هرکدام از این بخش‌ها به ترتیب ۲۸، ۲۷، ۲۰ و ۱۹ اثر به مرحله نهایی داوری راه یافتند که این مرحله در جریان است. البته در بخش داستان اصفهان ۲ اثر به دلیل اینکه در جشنواره دیگر ما برنده جایزه شده بودند، کنار گذاشته شد.

   در ادامه محمدعلی ایزدخواستی، عضو شورای سیاست‌گذاری سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده گفت: پس از گذشت بیش از 10 سال از توقف جایزه ادبی اصفهان، این شهر صاحب جایزه ادبی جدی نبود و تلاش‌ها برای جایگزین کردن جایزه دیگر به سرانجام نرسید تا اینکه از سه سال پیش جایزه ادبی جمالزاده شکل گرفت.

 وی افزود: اصفهان شهر قصه و داستان است و جایزه ملی جمالزاده می‌تواند اصفهان را به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی داستان کشور معرفی کند. برای داشتن شهری بالنده نیاز به معرفی و تکثیر اصفهان داریم و حوزه داستان می‌تواند یکی از مولفه‌های این امر باشد.

    همچنین الهه رضایی، دبیر اجرایی سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده نیز بیان کرد: کتاب آثار منتخب نخستین دوره جایزه ملی جمالزاده چاپ و توزیع شد و به تعداد شرکت‌کنندگان نیز به دست آنها رسید. خوشبختانه کتاب دومین دوره هم چاپ شده است و در تلاش هستیم کتاب آثار منتخب سومین دوره نیز چاپ شود.

  وی خاطرنشان کرد: یکی از امتیازهای دوره سوم جایزه جمالزاده این بود که در مدت زمانی فشرده‌تر نسبت به دوره گذشته برگزار شد، اما همان تعداد آثار و کمی بیشتر از دوره دوم را دریافت کردیم.

  گفتنی است؛ مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده 14 تیرماه و همزمان با روز قلم به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

    

 

    

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار