کد خبر: 1053607
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
فصل برداشت محصول و هجوم دلالان و خرابی بازار و ضرر کشاورز این داستان کشاورزان در تمام استان‌هاست. مهم نیست چه چیزی کاشته باشند و قیمت آن در بازار چقدر باشد، مهم این است که هیچ وقت نمی‌توانند حاصل دسترنج و زحماتشان را ببینند
سيداحمد هاشمي اشكا

فصل برداشت محصول و هجوم دلالان و خرابی بازار و ضرر کشاورز این داستان کشاورزان در تمام استان‌هاست. مهم نیست چه چیزی کاشته باشند و قیمت آن در بازار چقدر باشد، مهم این است که هیچ وقت نمی‌توانند حاصل دسترنج و زحماتشان را ببینند. امسال دوباره گلستانی‌ها قصد حمایت از کشاورزانشان را دارند و با بحث خرید حمایتی سیب‌زمینی وارد میدان شده‌اند. هر چند موضوع این نوع خرید‌ها در سال‌های قبل و حتی در مورد گوجه‌کاران هم مطرح شده بود، ولی مسئولان استانی نتوانسته بودند کارشان را درست و کامل به سرانجام برسانند. امسال هم خرید‌ها شروع شده ولی کشاورزان معتقدند به خاطر پایین بودن بودجه، همه سیب‌زمینی‌ها خریداری نخواهد شد و باز هم ضرر خواهند داد.

به گفته مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان، طی سال‌های اخیر، سطح زیر کشت سیب‌زمینی در این استان از ۳۵۰۰ تا ۷ هزار هکتار متغیر بوده و هر هکتار سیب‌زمینی ۳۰ تا ۵۰ تن محصول می‌دهد که این امر نشان می‌دهد هر هکتار اضافه کشت سیب‌زمینی، چقدر محصول را وارد بازار می‌کند.
از طرف دیگر محصول سیب‌زمینی ۳۵۰۰ تا ۴ هزار هکتار از زمین‌ها در داخل استان مصرف تازه خوری و صنعت دارد و مابقی آن مازاد فروشی است. به همین خاطر هر سال به کشاورزان توصیه می‌شود تا علاوه بر کم کردن سطح زیر کشت، تا جای ممکن ارقام صنعتی سیب‌زمینی را کشت کنند تا در زمان فروش با مشکل کمتری روبه‌رو شوند. اما نکته حائز اهمیت این است که چندی پیش مسئول کمیته صنایع در سیب‌زمینی ایران گفته بود: «کارخانه‌های صنایع تبدیلی سیب‌زمینی کشور، به روزانه ۲ هزار تن سیب‌زمینی صنعتی برای فرآوری نیاز دارند که گلستان می‌تواند با اختصاص ۶۰ درصد از سطح زیر کشت هر ساله خود، نیاز یک ماه این صنایع را تأمین و سودآوری کشاورزان خود را تضمین کند.» با در کنار هم قرار دادن این آمار و حرف‌ها می‌توان به یک نتیجه ساده رسید و آن هم اینکه اگر مدیری کار بلد سرجای خودش نشسته باشد، می‌تواند با یک برنامه‌ریزی درست هم از متضرر شدن کشاورزان جلوگیری کند و هم به اقتصاد و صنایع کشور کمک کند.
قول و وعده‌ها بعد از اعتراضات
روز گذشته مدیر تعاون روستایی گلستان از خرید حمایتی سیب‌زمینی در استان خبرداد و گفت: «براساس این ابلاغیه، تعاون روستایی سیب‌زمینی تولیدی گلستان را هر کیلو هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کند.»
نورمحمد کوچکی با تأکید بر اینکه سیب‌زمینی تولیدی کشاورزان استان با هدف جلوگیری از کاهش قیمت به واسطه افزایش عرضه مستقیم در بازار و کوتاه کردن دست واسطه‌ها از آن‌ها خریداری می‌شود، ادامه داد: «کشاورزان می‌توانند به مراکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه کرده و نسبت به دریافت معرفی نامه اقدام و سپس برای تحویل محصول به تعاونی روستایی شهرستان خود مراجعه کنند.» وی همچنین از رایزنی برای فروش این محصول به کارخانه‌های فرآوری هم خبرداد.
مدیر تعاون روستایی گلستان تصریح کرد: «گلستان از قطب‌های مهم کشت سیب‌زمینی کشور به شمار می‌رود که هر ساله حدوداً بین ۵ تا ۶ هزار هکتار از زمین‌های این استان در بهار و پاییز به زیرکشت این محصول می‌رود.» گفتنی است سیب‌زمینی‌کاران گرگانی هفته گذشته در اعتراض به قیمت پایین خرید توافقی سیب‌زمینی در میدان بار گرگان تجمع کرده بودند. آن‌ها بیان کردند که در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان مقرر شد که ۱۰ میلیارد تومان یارانه حمایتی برای سیب‌زمینی کاران لحاظ شود که هنور عملیاتی نشده است.
کشاورزان گفتند که قیمت ۸۰۰ تومان برای خرید سیب‌زمینی عادلانه نیست و از مسئولان خواسته بودند تا جلوی زیان آن‌ها را بگیرند. در کنار اعتراضات کشاورزان که هر سال وجود دارد و کسی تصمیمی برای پایان دادن به آن نمی‌گیرد، سال گذشته مدیریت صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی گلستان اعلام کرده بود برای ایجاد ۱۲ واحد صنایع تبدیلی سیب‌زمینی در استان مجوز صادر شده که فقط سه واحد به بهره‌برداری رسیده است. اگر بدانیم در هر یک از این واحد‌های فعال در صنایع تبدیلی سالانه ۲۳ هزار تن سیب‌زمینی یعنی معادل ۱۶ درصد تولید استان فرآوری می‌شود، آنوقت متوجه می‌شویم با راه‌اندازی هر ۱۲ واحد چقدر از مشکلات کشاورزان حل می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار