کد خبر: 1053510
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که سردرگمی ذهنی دارند، در معرض خطر شدید ابتلا به نوع شدید این بیماری هستند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان در این مطالعه، پرونده الکترونیک سلامت بیش از ۳۶ هزار بیمار کرونایی را در پنج بیمارستان فلوریدا تجزیه و تحلیل کردند. از این تعداد، ۱۲ درصد به کووید ۱۹ شدید مبتلا شده بودند.

براساس نتایج این مطالعه، بیماران دارای گیجی و سردرگمی ذهنی سه برابر بیشتر از بیماران فاقد چنین علایمی به نوع شدید کووید-۱۹ مبتلا شدند.

«دیوید مارا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه فلوریدا، در این باره می‌گوید: یکی از موارد اصلی در درمان کووید ۱۹، یافتن علایمی است که نشان می‌دهد ممکن است دچار بیماری تهاجمی یا شدید شده باشید.

وی ادامه داد: آنچه در این مطالعه دریافتیم این بود که برخی علایم مغزی، به ویژه شرایطی که تحت عنوان آنسفالوپاتی شناخته می‌شود، ممکن است نشانه اولیه بیماری کووید ۱۹ باشد. آنسفالوپاتی با گمراهی و گیجی عمومی مشخص می‌شود و شخص به درستی نمی‌بیند.

این محقق افزود: این بیماران ممکن است ندانند کجا هستند یا در مورد افراد اطراف خود گیج شوند. ممکن است از تاریخ یا وقایع اخیر اطلاع نداشته باشند. اگر سردرگمی زیادی وجود داشته باشد که برای آن فرد غیرمعمول باشد، این نوعی اختلال عملکرد حاد مغزی را نشان می‌دهد.

نتایج این مطالعه نشان داد علاسم آنسفالوپاتی معمولاً چند روز قبل یا هم زمان با پیشرفت کووید- ۱۹ در یک مرحله جدی که نیاز به درمان فشرده مانند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه یا اتصال به دستگاه تنفسی ونتیلاتور (دستگاه کمک تنفسی) دارد، ظاهر می‌شود.

به گفته محققان، توجه به علایم آنسفالوپاتی در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ می‌تواند به پزشکان کمک کند درمان را خیلی زودتر آغاز و به طور بالقوه از بروز بیماری شدید جلوگیری کنند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشور‌های زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. همچنین در حال حاضر در بسیاری از کشور‌ها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.

مشروح این مطالعه به صورت آن لاین در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار