کد خبر: 1053475
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
در پی پیشروی طالبان در شمال افغانستان، چند شهر دیگر در ولایات قندهار و مزارشریف به دست این نیرو‌ها سقوط کرده و مردم در شهر‌های مختلف در مقابل طالبان مسلح شده‌اند. برق کابل هم به خاطر شدت درگیری‌ها قطع شده و هزاران نفر از افغان‌ها از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: در پی پیشروی طالبان در شمال افغانستان، چند شهر دیگر در ولایات قندهار و مزارشریف به دست این نیرو‌ها سقوط کرده و مردم در شهر‌های مختلف در مقابل طالبان مسلح شده‌اند. برق کابل هم به خاطر شدت درگیری‌ها قطع شده و هزاران نفر از افغان‌ها از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

با خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان، بار دیگر درگیری‌ها بین طالبان و نیرو‌های دولتی شدت گرفته است و نیرو‌های طالبان توانسته‌اند تعدادی از شهر‌ها را اشغال کنند. طالبان با ادامه پیشروی‌ها در مناطق شمالی افغانستان توانست مساحت تحت تصرف را در استان «بلخ» به ۶۰ درصد برساند و یک گام دیگر به شهر راهبردی «مزارشریف» نزدیک‌تر شود. به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، محمدسردار بختیاری، معاون شورای ولایتی وردک روز یک شنبه اعلام کرد که شهرستان‌های چک و سیدآباد این ولایت در حملات طالبان سقوط کرده است. وی افزود که در پی سقوط شهرستان سیدآباد، تمامی بخش‌های بزرگراه شماره یک از دروازه شهر غزنی تا «میدان‌شهر»، به جز منطقه «دشت‌توپ» در کنترل طالبان قرار گرفته است. احمدشاه خان، عضو شورای ولایتی قندهار نیز اعلام کرد: «شهرستان‌های معروف و غورک قندهار به‌دست طالبان افتاده است.» طالبان مدعی است که شهرستان خاکریز ولایت قندهار نیز به دست این گروه سقوط کرده است، اما منابع محلی آن را تأیید نمی‌کنند. صلاح‌الدین برهانی، عضو شورای ولایتی تخار نیز اعلام کرد که شهرستان رستاق این ولایت نیز در حملات طالبان سقوط کرده است. برهانی تصریح کرد که نیرو‌های بسیج مردمی و نظامیان دولتی به دلیل نبود هماهنگی از این شهرستان عقب‌نشینی کرده و در نتیجه مرکز آن به دست طالبان افتاده است. وی افزود: «در حال حاضر شهرستان‌های چال، هزارسموچ، ینگی‌قلعه، دشت قلعه و نمک‌آب این ولایت نیز در کنترل طالبان قرار دارد.»
از سوی دیگر، یک منبع میدانی که تحولات را در شمال افغانستان از نزدیک دنبال می‌کند به جزئیات درگیری در استان بلخ اشاره کرد و گفت: «نیرو‌های دولتی با عناصر طالبان در مناطق هم‌مرز با کشور «ازبکستان» هم درگیر شده‌اند.» به گزارش خبرگزاری جمهور افغانستان، به گفته این منبع میدانی، «نیرو‌های شبه‌نظامی طالبان در جریان درگیری‌ها توانستند شهرستان مهم «کشنده» را از کنترل نیرو‌های دولتی خارج کنند و به تصرف خود دربیاورند.» شهرستان «کشنده» یکی از راه‌های اتصال مزارشریف به استان‌های سرپل و سمنگان است و همین موقعیت راهبردی بر اهمیتش برای شبه‌نظامیان طالبان افزوده است. براساس آخرین اخبار به دست آمده، درگیری‌ها در شهرستان‌های بلخ و چمتال میان نیرو‌های دولتی و شبه‌نظامیان طالبان در جریان است. به گفته منابع میدانی برخی مناطق در این دو شهرستان بین دو طرف دست به دست می‌شود. همچنین درگیری‌های شدید در کابل بین طالبان و نیرو‌های امنیتی افغانستان باعث شده کابل، پایتخت این کشور برای پنجمین روز متوالی برق نداشته باشد. به نوشته روزنامه ینی‌شفق، محمد هاشم، سخنگوی تأسیسات برق افغانستان روز یک شنبه اعلام کرد: «انتقال برق دو تأسیسات برقی در نتیجه درگیری‌های صورت گرفته بین طالبان و نیرو‌های امنیتی افغانستان منهدم شد، البته این تأسیسات تعمیر شدند، اما کابل همچنان برق ندارد.» حملات طالبان در یک ماه اخیر تشدید شده است و ده‌ها شهرستان در مناطق مختلف افغانستان به ویژه در شمال این کشور سقوط کرده‌اند. طالبان با اینکه ادعا می‌کند به دنبال برقراری امنیت در افغانستان است، از فرصت خروج نیرو‌های امریکایی استفاده کرده تا بار دیگر همه خاک این کشور را تحت کنترل خود درآورد، حتی برخی منابع غربی اعلام کرده‌اند که اگر پیشروی‌های طالبان ادامه داشته باشد تا کمتر از شش ماه دیگر کابل نیز به دست طالبان سقوط خواهد کرد.
جنگ مردم با طالبان
در پی تشدید حملات طالبان، هزاران نفر از مردم در شهر‌های مختلف دست به سلاح شده‌اند تا از جان و مال خود در برابر طالبان دفاع کنند و جنگ خیابانی بین دو طرف در جریان است. مقام‌های محلی سمنگان می‌گویند که ۲ هزار تن از ساکنان ولسوالی «دره صوف بالا»‌ی این ولایت سلاح برداشته و علیه طالبان قیام کرده‌اند. عبدالمنیر رحیمی، سخنگوی پلیس سمنگان به خبرگزاری آوا گفت: «ساکنان ولسوالی دره صوف بالا با طالبان درگیر شدند و در این نبرد، ۳۰ طالب مسلح کشته و ۱۰ تن دیگر شان زخمی شده‌اند.» وی افزود: «نیرو‌های امنیتی کافی در ولسوالی دره صوف وجود دارد و در کنار نیرو‌های مردمی به زودی عملیات را آغاز می‌کنند.» تصاویری که در رسانه‌های افغان و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، زنان افغانستان را نشان می‌دهد که سلاح به دست گرفته‌اند تا با حملات طالبان مقابله کنند. در همین راستا، غلام سخی رسولی، مدیر اداره امور پناهندگان و بازگشت، روز یک شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «حدود ۵هزار خانواده آواره شده و حدود ۲ هزار از این خانواده‌ها به کابل و سایر استان‌ها فرار کرده‌اند. بسیاری از خانواده‌ها به مدارس پناه بردند و مسئولان در تهیه مواد غذایی و سایر وسایل ضروری برای کمک‌رسانی به آن‌ها با مشکل روبه‌رو هستند.» رسولی افزود: «۸هزار خانواده دیگر نیز از ماه گذشته و به دنبال درگیری‌های پراکنده بین طالبان مسلح و نیرو‌های دولتی در سراسر استان قندوز آواره شده‌اند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار