کد خبر: 1053357
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
سرپرست وزارت کشور افغانستان:

همزمان با تشدید حملات طالبان و سقوط شماری از شهرستان‌ها به‌دست این گروه و طرح ادعا‌هایی مبنی بر فتح کابل به دست این گروه تا شش ماه دیگر، سرپرست وزارت کشور افغانستان با بیان اینکه دولت دیگر به این گروه اجازه حضور در نظام آینده را نخواهد داد، مدعی شد طالبان در سه هفته آینده از بین می‌رود. از سوی دیگر رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان گفت که به‌رغم تشدید حملات طالبان مذاکرات تا زمان خروج این گروه از گفتگو‌ها ادامه خواهد یافت. رئیس‌جمهور امریکا هم در دیدار با رئیس‌جمهور افغانستان در کاخ سفید وعده داد که به‌رغم خروج نظامیان این کشور از افغانستان حمایت سیاسی، اقتصادی و نظامی واشنگتن از کابل پایان نخواهد یافت که فعلاً همچنان کلاف جنگ و صلح در افغانستان به غایت درهم پیچیده به نظر برسد. عبدالستار میرزکوال که در جمع دانش‌آموختگان نیرو‌های ویژه پلیس در ولایت بلخ سخنرانی می‌کرد، گفت که یقین دارد این نیرو‌ها طالبان را سرکوب می‌کنند و این گروه در مدت سه هفته آینده، ذلیل، ضعیف و نابود می‌شوند.
به گفته وی، طالبان قابلیت جنگی و قوت جنگی خود را در مقابل نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان از دست داده و به‌دنبال سقوط شهرستان‌ها، جنگجویانش به دنبال غنیمت هستند. سرپرست وزارت کشور افغانستان همچنین افزود که اعضای طالبان در حال اتخاذ وضعیت دفاعی در میدان‌های جنگ هستند. وی تأکید کرد: «طالبان مغرور شده‌اند، خودخواه شده‌اند و بال کشیده‌اند… هر کس که خود را گُم کند، بال می‌کشد. به شما اطمینان می‌دهم که [شما]بال‌های‌شان را قطع می‌کنید.» از سوی دیگر نیز، عبدالستار میرزکوال خطاب به نیرو‌های امنیتی گفت که از سقوط چند شهرستان به‌دست طالبان مأیوس نشوند. به گفته او، این گروه هم‌اکنون کاملاً جنگ را در مقابل نیرو‌های امنیتی و دفاعی باخته است.
میرزکوال همچنین طالبان را «خوارج» خواند و گفت که دولت افغانستان دیگر اجازه شمولیت آنان را در نظام نمی‌دهد و همچنین با این گروه برای تأمین صلح، مذاکره هم نمی‌کند. به گفته سرپرست وزارت کشور افغانستان، این گروه اراده برای آبادی افغانستان ندارد و در هر جایی که شهرستان‌ها را سقوط می‌دهد، تأسیسات آن را تخریب و تجهیزات آن را چپاول می‌کند. وی افزود که طالبان تمامی مهمات و تجهیزاتی را که در ولایت‌های جنوبی، جنوب‌شرقی و غربی افغانستان به‌دست آورده، به پاکستان منتقل کرده است. سرپرست وزارت کشور افغانستان در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که اخیراً طالبان به حملات خود در بیشتر نقاط این کشور شدت بخشید است. حدود دو ماه گذشته، بیش از ۷۰ شهرستان به‌دست طالبان سقوط کرده است. در همین حال «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان گفت: مذاکرات صلح برای یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران چنددهه گذشته به‌رغم تشدید حملات طالبان تا زمان خروج این گروه از گفتگو‌ها ادامه خواهد یافت. وی در گفتگو با رویترز افزود: نباید در‌های مذاکرات تا زمان خروج طالبان از گفتگو‌ها بسته شود. عبدالله ادامه داد: ما نمی‌توانیم مذاکرات را به‌رغم عدم پیشرفت و همچنین تشدید حملات طالبان کنار بگذاریم
وعده ادامه حمایت بایدن به غنی
«اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان بامداد شنبه گفت که کاملاً متقاعد شده‌ام که تصمیم خروج نیرو‌های امریکایی فصل جدیدی را در روابط‌مان با واشنگتن آعاز خواهد کرد و این اقدام به معنای شانه خالی کردن از افغانستان نیست. وی که در کنفرانس خبری پس از دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا صحبت می‌کرد، با اشاره به این موضوع که سفارت امریکا در کابل به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد، افزود: «رئیس‌جمهور بایدن ادامه ارائه کمک‌های انسانی و اقتصادی به افغانستان را مورد تأکید قرار داده است.» رئیس‌جمهور افغانستان از طالبان خواست درگیری‌ها را متوقف کند و وارد روند سیاسی شود. اشرف غنی اضافه کرد: «به تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان احترام می‌گذاریم و این تصمیمی حاکمیتی بوده و ما افغانستانی‌ها باید با پیامد‌های این موضوع به تعامل بپردازیم.» روز جمعه نیز یک مقام امریکایی خبر داد که طی دو هفته آینده بخش عمده‌ای از خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان تکمیل می‌شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مقام امریکایی اضافه کرد که واشنگتن ۶۵۰ نظامی در افغانستان برای حمایت از دیپلمات‌ها باقی خواهد گذاشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار