کد خبر: 1053234
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
خطیب‌زاه در جمع خبرنگاران:
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اخبار منتشر شده مبنی بر رأی نیاوردن ایران برای عضویت غیردائم در شورای امنیت گفت: ایران درخواستی برای عضویت غیردائم شورای امنیت نداشته است.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر رأی نیاوردن ایران برای عضویت غیردائم در شورای امنیت، اظهار داشت: چند روز قبل نیز که برای اولین بار این ابهام مطرح گردید، پاسخ داده شد که اصل خبر کاندیدا شدن جمهوری اسلامی ایران نادرست است، ولی با توجه به مطرح شدن دوباره خبر لازم است تاکید شود: جمهوری اسلامی ایران درخواستی برای عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل برای دوره ۲۳-۲۰۲۲ نداشته و کشور امارات از گروه آسیایی، تنها کاندیدای این گروه بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با عنایت به اینکه، انتخاب اعضای غیر دائم شورای امنیت با رأی‌گیری مخفی و فیزیکی (برگه رأی) انجام می‌گیرد، نیت کشوری که مخفیانه به جمهوری اسلامی ایران رأی داده روشن نیست. البته این احتمال منتفی نیست که این امر با هدف شیطنت‌آمیزی صورت گرفته باشد.

خطیب زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در انتخابات تعیین اعضای غیر دائم شورای امنیت، از عضویت امارات حمایت کرده و به آن رأی مثبت داده است که این موضوع در نامه دکتر ظریف به همتای اماراتی خود نیز اعلام شده است و مراتب طی یادداشت رسمی به سفارت امارات در تهران نیز اعلام گردیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان اشاره کرد: البته این موارد مسبوق به سابقه است. مثلاً در گروه کشورهای آمریکای لاتین، نیز برزیل تنها کاندیدای این گروه بوده در حالی که به پرو نیز یک رأی داده شده است. کنگو قبل از رأی‌گیری، انصراف داده است ولی با این حال سه کشور به آن رأی داده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار