کد خبر: 1053216
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
از رئیس جمهور منتخب خواسته شد
اهالی موسیقی معتقدند بخشی از مشکلات معیشتی این صنف از هنرمندان با رفع مشکل رعایت نشدن حق مؤلف و قانون کپی رایت حل خواهد شد.
محمد صادقی

اهالی موسیقی معتقدند بخشی از مشکلات معیشتی این صنف از هنرمندان با رفع مشکل رعایت نشدن حق مؤلف و قانون کپی رایت حل خواهد شد.
در ششمین برنامه «آهنگ» که به همت خانه هنرمندان برگزار شد، چند تن از فعالان حوزه موسیقی درباره مشکلات و چالش‌های پیش روی هنر موسیقی به اظهار نظر پرداختند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این نشست که به صورت «لایو اینستاگرام» برگزار شد، بحث بر سر استفاده غیرقانونی از قطعات موسیقی و زیر پا گذاشتن حق مؤلف بود. نیما جوان، ناشر و پخش کننده موسیقی مهمان دیگر لایو «کپی رایت در حوزه موسیقی» بود. وی در پاسخ به اینکه وقتی صداوسیما خود ناقض حق کپی‌رایت موسیقی و در عین حال مصرف‌کننده آن است، چطور می‌توان به یک نتیجه مشخص رسید، بیان کرد: با اینکه امر فرهنگ‌سازی مهم است، اما به نظرم تا زمانی که قانونی در کار نباشد، نمی‌توان هدفی را پیش برد، البته قانون حمایت از مصنفین و مؤلفین وجود دارد، اما مشکل در عدم رعایت قانون است. وی افزود: به رغم تلاش‌های خانه موسیقی برای حل چالش با صداوسیما، این سازمان هنوز حاضر به مذاکره نشده است. ایران به راحتی نمی‌تواند به قانون کپی رایت بین‌المللی بپیوندد، زیرا در کشور ما سانسور وجود دارد و یکی از قوانین کنوانسیون «برن» منع سانسور است، اما در داخل کشور شاید بتوان این مسئله را عملیاتی کرد. از آقای رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور جدید که شعارشان بر عدالت متکی است، باید مطالبه کرد. متأسفانه حقوق معنوی و مادی هنرمندان موسیقی رعایت نمی‌شود.
جوان رعایت قانون کپی رایت را در حل بخشی از مشکلات معیشتی و اقتصادی هنرمندان موسیقی مؤثر دانست و گفت: اگر در مدینه فاضله‌ای قرار داشتیم که قانون کپی رایت در آن رعایت می‌شد، شاید مشکلات معیشتی نیز برای بسیاری از اهالی موسیقی وجود نداشت. متأسفانه شرکت‌هایی نظیر «هرمس» که در دوره‌ای توانستند بر نشر و عرضه موسیقی تأثیرگذار باشند، در حال حاضر تولیدات چندانی ندارند و شاید دو سال یک بار یک محصول را پروموت کنند. ما نیز مدت‌هاست نتوانسته‌ایم قرارداد پخش ببندیم. وی همچنین درباره وضع فروش و حمایت دولت از محصولات موسیقایی، گفت: در شرایطی که اوضاع اقتصادی مردم خوب نیست، نمی‌توانیم از آن‌ها انتظار داشته باشیم به خرید محصولات فرهنگی بپردازند، اما از دولت این انتظار می‌رود و محصولات موسیقی می‌تواند به عنوان هدایای فرهنگی برای برگزاری رویداد‌ها و جشن‌های سازمانی و دولتی خریداری و به این طریق از هنر موسیقی حمایت شود. طرح برگزاری نمایشگاه موسیقی نظیر نمایشگاه کتاب قرار بود اجرایی شود که نمی‌دانم به چه دلیلی جلویش گرفته شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار