کد خبر: 1053193
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
حاشیه‌ای بر رسیدن کریستین رونالدو به رکورد ۱۰۹ گل علی دایی به عنوان بهترین گلزن ملی جهان
رونالدو با گلزنی مقابل فرانسه به‌رکورد ۱۰۹ گل‌زده علی دایی به عنوان بهترین گلزن ملی دنیا رسید تا دو اسطوره فوتبال جهان و ایران در کنار هم قرار بگیرند.
سعید احمدیان

رونالدو با گلزنی مقابل فرانسه به‌رکورد ۱۰۹ گل‌زده علی دایی به عنوان بهترین گلزن ملی دنیا رسید تا دو اسطوره فوتبال جهان و ایران در کنار هم قرار بگیرند.
از جمعه هفتم آذر ۱۳۸۳ تا چهارشنبه دوم تیر ۱۴۰۰، ۱۷ سال طول کشید. از روزی که علی دایی با باز کردن دروازه لبنان در انتخابی جام ملت‌های آسیا و به ثمر رساندن گل شماره ۸۵ با عبور از فرانس پوشکاش مجاری تبدیل شد به بهترین گلزن ملی جهان تا روزی که کریس رونالدو با زدن گل دوم و مساوی به فرانسه در یورو ۲۰۲۰ به رکورد دایی رسید و با به ثمر رساندن یک گل دیگر با عبور از اسطوره فوتبال ایران به تنهایی بهترین گلزن ملی تاریخ فوتبال جهان می‌شود.
رکوردی که دایی بعد از ۴۷ سال شکست
سال‌ها بود افتخار می‌کردیم که یک ایرانی رکورددار بهترین گلزن ملی جهان است، رکوردی که علی دایی با ۱۰۹ گل زده آن را ثبت رسانده بود و مایه غرور ما ایرانی‌ها در فوتبال دنیا بود. دایی را با سختکوشی مثال زدنی‌اش می‌شناسیم که برای رساندن توپ به دروازه حریفان ایران سرش را هم جلوی توپ می‌گذاشت، تلاشی که بار‌ها سبب شد عکس‌هایش با سر شکسته شکار شود یا آن روز که برخوردش با دروازه‌بان عمان در جام ملت‌های ۱۹۹۴ هیروشیما باعث شد طحالش پاره شود و از ورزشگاه راهی اتاق عمل بیمارستان شد. اسطوره‌ای که با پوشیدن لباس بایرن‌مونیخ و گلزنی مقابل میلان و چلسی، بار‌ها هوادارانش را از فرط خوشحالی به آسمان‌ها برد.
چهارم تیر ۱۳۷۲ یکی از روز‌های به یادماندنی برای علی دایی است، روزی که در جام اکو توانست در تیمی که علی پروین روی نیمکت آن نشسته بود، اولین گل ملی‌اش را برای ایران ثبت کند، آن هم با توپی که به تور دروازه تایوان چسباند. از آن روز مهاجم سبیلو، ترکه‌ای و بلندقامت ایران که از اردبیل آمده بود، به یکی از کابوس‌های همیشگی حریفان ایران تبدیل شد.
۱۰ سال بعد از روزی که دایی اولین گل ملی‌اش را زد، آذر ۱۳۸۲ بدون شک بزرگ‌ترین دستاورد دوران بازیگری او رقم خورد، زمانی که گلش در انتخابی جام ملت‌های آسیا به لبنان سبب شد رکورد فرانس پوشکاش را بشکند و رکورددار گلزنی در رده ملی شود. آن گل، هشتادوپنجمین گل دایی برای تیم ملی ایران بود و او رکورد ۸۴ گل زده پوشکاش را پس از ۴۷ سال شکست و با ۸۵ گل بهترین گلزن ملی جهان لقب گرفت.
دایی آن روز پس از شکستن رکورد گلزن افسانه‌ای مجاری، احساسش را اینطور روایت کرده بود: «این رکورد برای فوتبال ایران است، نه فقط برای من. اگر این رکورد را ثبت کردم به این دلیل است که ما بازیکنان خوب دیگری هم داشتیم که کنار من در تیم ملی بازی می‌کردند و این هدیه‌ای از سوی خدا بود. من فکر می‌کنم که تمام رکورد‌ها ممکن است شکسته شوند، پس رکورد من هم در آینده شکسته خواهد شد.»
دایی پس از آن رکوردش را ارتقا داد و در نهایت یکصدونهمین و آخرین گل ملی او هم در پیروزی ۳ بر ۲ ایران در بازی دوستانه برابر کاستاریکا در ۱۰ اسفند ۱۳۸۴ به ثبت رسید. پس از آن دایی با ۳۷ سال سن به عنوان کاپیتان ایران راهی جام جهانی ۲۰۰۶ شد به این امید که بتواند صد‌و‌دهمین گل ملی را تجربه کند، اما اتفاقات آلمان برای شهریار چندان خوشایند پیش نرفت تا وداع او با بازی‌های ملی در حسرت گلزنی در جام جهانی رقم بخورد و پرونده دایی با زدن ۱۰۹ گل در ۱۴۹ بازی ملی بسته شود.
وقتی رونالدو به دایی رسید
در حالی رکورد علی دایی سال‌ها بدون رقیب بود که از سال گذشته کریستین رونالدو با عبور از ۱۰۰ گل، شمارش معکوس را برای شکستن رکورد آقای گلی جهان که در اختیار اسطوره فوتبال ایران بود آغاز کرد.
رونالدو شهریور‌ماه گذشته پس از زدن دو گل در بازی با سوئد که سبب شد گل‌های ملی‌اش سه رقمی شود از عزم خود برای شکستن رکورد دایی خبر داده بود: «بسیار خوشحالم که توانستم رکورد ۱۰۰ گل ملی را پشت سر بگذارم و اکنون برای رسیدن به رکورد ۱۰۹ (علی دایی) تلاش می‌کنم. گام به گام باید جلو رفت. البته من شیفته رسیدن به رکورد‌ها نیستم، بلکه این خود رکورد‌ها هستند که به صورت طبیعی برای من رقم می‌خورند.»
سرانجام ۱۷ سال بعد از روزی که علی دایی با ثبت رکورد ۱۰۹ گل و عنوان بهترین گلزن ملی دنیا به کار خودش در فوتبال ملی پایان داد، کریستین رونالدو توانست به رکورد دایی برسد. ستاره پرتغالی فوتبال دنیا چهارشنبه شب در بازی پرتغال - فرانسه در بوداپست در دقیقه ۶۰ از روی نقطه پنالتی برای دومین بار در این بازی دروازه هوگو لوریس را باز کرد، گلی که گل شماره ۱۰۹ گل رونالدو بود تا با رکورد علی دایی برابر شود.
کریستیانو رونالدو موفق شد در صدو‌هفتاد و هشتمین بازی ملی به رکورد دایی برسد. رونالدو پس از اینکه در دیدار افتتاحیه یورو ۲۰۰۴ در شکست ۲ بر یک پرتغال مقابل یونان، اولین گل ملی خود را ثبت کرده بود، پس از ۱۷ سال توانست به رکورد بهترین گلزن ملی جهان هم برسد.
دل و قلوه اسطوره‌ها برای هم
رونالدو در حالی چهارشنبه شب در بوداپست به رکورد دایی رسید که اسطوره فوتبال کشورمان در ماه‌های اخیر با توجه به نزدیک شدن ستاره پرتغالی به رکوردش گفته بود افتخار می‌کند رونالدو رکوردش را بشکند: «به رکورد گل‌های خود افتخار می‌کنم، ولی رکورد‌ها قطعاً یک روزی شکسته می‌شوند. خوشحالم که یک بازیکن عالی رکوردم را می‌شکند، زیرا می‌دانم که رونالدو یکی از سه بازیکنان برتر تاریخ است. تعهد و تمرکز رونالدو را تحسین می‌کنم. بعد از رسیدن به این همه موفقیت، عشق و علاقه‌اش مثل روز اولی است که فوتبال را شروع کرد.»
دایی چهارشنبه شب پس از اینکه رونالدو توانست با گلزنی مقابل فرانسه به رکورد او برسد، در پیامی در اینستاگرام به رونالدو تبریک گفت: «این باعث افتخار من است که این موفقیت قابل توجه به رونالدو اختصاص دارد. قهرمان بزرگ فوتبال و انسان‌دوست دغدغه‌مند که الهام‌بخش افراد زیادی در سراسر دنیا شده و روی زندگی‌شان تأثیر گذاشته است.» او در پست دیگری هم نوشت: «بهت تبریک می‌گم کریس، به چیزی که لیاقتش را داشتی رسیدی، نماد واقعی پشتکار و حرفه‌ای بودن هستی و باز هم به دنیا ثابت کردی بهترینی.»
رونالدو هم در پاسخ به اسطوره فوتبال ایران نوشت: «قهرمانان واقعی برای همیشه در این جایگاه باقی می‌مانند. من عمیقاً از خواندن جملات محبت‌آمیزی که از طرف الگوی بزرگی مثل شما مطرح شده به خودم افتخار می‌کنم. متشکرم، علی دایی.»
حالا رونالدو که با پرتغال به مرحله حذفی یورو ۲۰۲۰ صعود کرده این فرصت را دارد با گلزنی در بازی با بلژیک در یک‌هشتم نهایی یورو که فردا شب برگزار می‌شود با عبور از دایی، به تنهایی بهترین گلزن ملی جهان شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار