کد خبر: 1053060
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
رئیس کمیسیون صنایع مجلس:
بدهی‌های هنگفت برجای مانده از دولت به بخش‌هایی، چون بانک مرکزی، نظام بانکی، صندوق توسعه ملی، سازمان تأمین اجتماعی، بازار سرمایه و پیمانکاران از جمله موانع کاهش تورم در اقتصاد است، از این‌رو در صورت آزاد‌سازی ارز‌های بلوکه‌شده دولت در بانک‌های خارجی باید بدهی‌های داخلی و خارجی پرداخت شود

بدهی‌های هنگفت برجای مانده از دولت به بخش‌هایی، چون بانک مرکزی، نظام بانکی، صندوق توسعه ملی، سازمان تأمین اجتماعی، بازار سرمایه و پیمانکاران از جمله موانع کاهش تورم در اقتصاد است، از این‌رو در صورت آزاد‌سازی ارز‌های بلوکه‌شده دولت در بانک‌های خارجی باید بدهی‌های داخلی و خارجی پرداخت شود. گفتنی است تنها کسری بودجه سال‌جاری ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، بدهی‌های خارجی ایران حدود ۱۰ میلیارد دلار و بدهی دولت به بخش بانکی حدود ۵۳۰ هزار میلیارد تومان است، در همین راستا به گفته یک نماینده مجلس دولت روحانی صندوق توسعه ملی را خالی کرده است و بدهی‌های این صندوق باید تا سال ۱۴۰۳ پرداخت شود.
وضعیت دخل و خرج دولت در سال‌های اخیر مشکلات زیادی را برای اقتصاد رقم زد؛ افزایش قیمت ارز، چاپ پول، انتشار اوراق بدهی و استقراض از سیستم بانکی تورمی را در اقتصاد ایجاد کرده‌است که از مصرف‌کننده تا تولید‌کننده با مشکل مواجه شده‌اند و امروز بدهی‌های برجای مانده از دولت به عنوان یکی از موانع بهبود وضعیت اقتصادی در کوتاه‌مدت می‌باشد.
هر چند مقامات دولتی مدعی هستند که سال‌های تحریم را بدون استقراض از بانک مرکزی پشت سر گذاشته‌اند، اما عبدالناصر همتی با اشاره به اینکه واگذاری ارز‌های بلوکه‌شده به بانک مرکزی و دریافت ریال تفاوتی با استقراض از بانک مرکزی ندارد، بر این باور بود که باید روابط بین دولت و بانک مرکزی باز‌تعریف شود، در غیر این صورت در شرایط تحریم و غیر‌تحریم اقتصاد ایران با تورم مواجه خواهد بود.
دولت در سال‌های اخیر به واسطه فروش ارز‌های بلوکه شده به بانک مرکزی ریال این ارز‌ها را دریافت و صرف هزینه‌های جاری خود کرد، از این‌رو کارشناسان می‌گویند دارایی‌های بلوکه‌شده در بانک‌های خارجی در صورت آزاد‌سازی باید به پشتوانه پول ملی تبدیل شوند. در عین حال روابط مالی دولت با بانک مرکزی، سیستم بانکی، صندوق توسعه ملی، پیمانکاران، سازمان تأمین اجتماعی و بورس به پشتوانه ارز‌های بلوکه‌شده دولت باید تصحیح شود، به عبارت دیگر دولت باید بدهی خود را به این بخش‌ها پرداخت کند.
عزت‌الله اکبری تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس در همایش روز ملی اصناف که با حضور رؤسای اتحادیه‌های صنفی و جمعی از فعالان صنفی برگزار شد، گفت: نهاد‌هایی که زیر نظر مقام معظم رهبری هستند، قله‌ها را فتح کرده‌اند، اما جا‌هایی که زیر نظر دولت و رئیس‌جمهور بوده‌اند، این طور نیست.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کار را باید به مردم سپرد، گفت: هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد و دولت فقط می‌تواند پول پارو کند و از مشاغلی که بدون هزینه ایجاد می‌شود، مالیات دریافت و تمام درآمد‌های خود را کسب کند.
لابی‌ها اجازه دهند رئیس‌جمهور منتخب کار خود را انجام دهد
وی با بیان اینکه امیدواریم لابی‌ها اجازه دهند رئیس‌جمهور منتخب مردم اقدامات خود را انجام دهد، گفت: طرح مجلس برای حمایت از واحد‌های تولیدی که به اطلاع رئیس‌جمهور منتخب مردم رسیده‌است، یکی از بندهایش این است هیچ واحد صنعتی، تولیدی و خدمات وابسته تحت هیچ عنوان پلمب نشود.
وی بیان داشت: هیچ فعال اقتصادی به علت مسائل اقتصادی زندانی نشود و خط مجازات فعالان اقتصادی در راستای جذب تولید و اشتغال باشد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مجلس پنجم تشکیل صندوق ذخیره ارزی مصوب شد تا دولت امکان برداشت از آن را نداشته‌باشد، در مجلس هشتم نیز صندوق توسعه ملی با نظر مقام معظم رهبری تشکیل شد، بنابراین اگر این یک مورد مراقبت شود، بزرگ‌ترین پشتوانه امنیت کشور خواهد بود.
وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی از سوی روحانی خالی شد، گفت: با بروز هر حادثه طبیعی رئیس‌جمهور طی نامه‌ای از مقام معظم رهبری خواستار برداشت از این صندوق می‌شوند و حضرت آقا نیز در مقابل عواطف مردم قرار می‌گیرند و اجازه برداشت می‌دهند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: این در حالی است که دولت باید هزینه‌های جاری را از محل‌های دیگری مانند مالیات دریافت کند.
در پایان باید گفت بودجه سال ۱۴۰۰ به شیوه‌ای نوشته شده‌است که کسری آن بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، از این‌رو دولت در کنار پرداخت سایر بدهی‌ها باید هزینه‌های جاری سال جاری و کسری آن را نیز از محل‌های غیر‌تورمی تأمین کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
0
0
وقتی روحانی و یا جهانگیری و اطرافیانشان براحتی نان سر سفره مردم را تورم نجومی که بوجود آورده ان و خالی کرده اند، برایشان سهل است که هر صندوقی که در اختیار دارد را براحتی خالی کند و لابد روز بعد هم می گوید من خبر نداشتم...!!!
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
0
0
مجلس شورای اسلامی در این مواقع بیشتر دقت کند و تا جایی که امکان دارد جلوی این تصمیمات نابخردانه دولت روحانی را بخصوص در این چند صباح باقیمانده بگیرد.
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
2
تنها روحانی دروغگو نبود خیلی های دیگر در این جرم سهیم هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
0
خب بیچاره وقتی بدلیل کارشکنی کاسبان تحریم و تندروها فروش نفت و درآمدی نداشت باید چکار میکرد ؟؟؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
بدیهی ترین راه حل به نظر شماها : دزدی از جیب مردم
که البته این موضوع از طرف شماها نیازی به بهانه نداشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
0
0
درجواب ناشناس ساعت ١١:٣٣مورخه ١٦/٤
باید بگویم ما شاء الله رو که رو نیست
اولا اینکه دولت عرضه نداشت نفت را بفروشه ربطی به انسانهایی که شما آنها را تندرو می خواندید ؛ندارد.
ثانیا ؛اگر بالفرض سخن شما درست باشد؛شما دردوره دوم؛صندوق را خالی کردید ؛شما از گرانی ارز؛ کلی سودبردید؛از حاملهای انرژی که نصیب شما می شد ؛می توانستید مملکت را خیلی بهتر اداره کنید؛نیازی نبود که دیگر صندوق توسعه را خالی کنید.این تندروها دردولتهای قبل ؛هم بودند چرا اینهمه شما درکار خودصدبرابر آنها افتضاح به بار آوردید؟بی خودی ؛اگر نمی توانید مملکت را اداره کنید ؛لطفا بهانه گیری نکنید.از مردم ؛به خاطر این سوء مدیریت خود درزمینه های داخلی وخارجی ؛به خاطر این گندی که به مملکت زدید عذرخواهی هم نمی خواهید انجام دهید؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار