کد خبر: 1052854
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
به بهانه سالروز شهادت دکتر چمران
زندگی پر از فراز و نشیب‌های دراماتیک شهید چمران به عنوان یکی از چهره‌های اثرگذار انقلابی قابلیت ساخت و تولید چندین اثر سینمایی و تلویزیونی را دارد، اما بنا بر دلایل نامعلومی نادیده گرفته می‌شود.
مصطفی شاه‌کرمی

زندگی پر از فراز و نشیب‌های دراماتیک شهید چمران به عنوان یکی از چهره‌های اثرگذار انقلابی قابلیت ساخت و تولید چندین اثر سینمایی و تلویزیونی را دارد، اما بنا بر دلایل نامعلومی نادیده گرفته می‌شود.
شخصیت جذاب و کنش رفتاری شهید چمران در عرصه‌های مختلف سیاسی، مدیریتی و علمی مثل فیزیک هسته‌ای، شعر، نقاشی و عرفان و نیز تصدی پست وزارت دفاع و ایفای نقش فرماندهی در میدان نبرد و حوادثی که در امریکا، لبنان و ایران از سر گذرانده فرصت مغتنمی برای خلق آثار متنوع هنری است که به دلیل تغافل مسئولان سینمایی و هنری متأسفانه تاکنون به غیر از فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و چند سکانس از برخی سریال‌های تلویزیونی استفاده بهینه و در خور شأنی از این ظرفیت فوق‌العاده نشده است.
یکی از این سریال‌ها که جزو آثار الف ویژه و از محصولات سیمافیلم به حساب می‌آمد، پروژه «شهید چمران» بود که از نیمه دوم سال ۹۲ خبر‌های جدی از آن به گوش می‌رسید. طبق اعلام آن موقع سازمان نگارش فیلمنامه و کارگردانی این سریال را قرار بود جلیل سامان بر عهده بگیرد که پیش از این با پرداخت دقیق و هنری به وقایع انقلاب در آثاری، چون «ارمغان تاریکی» و «پروانه» و همچنین سریال «زیر خاکی» هم اقبال مخاطبان را از آن خود کرده و هم منتقدان به او رأی مثبت داده‌اند، حتی در همان سال ۹۲ برخی عوامل این سریال با همراهی علی دارابی، معاون سیما برای تکمیل تحقیقات نهایی به لبنان سفر کردند و این گروه گفتگو‌هایی با همسر شهید چمران و همرزمانش و همچنین فرزند امام موسی صدر داشتند و در این سفر از مکان‌های مختلفی بازدید شد و برخی از این لوکیشن‌ها برای تصویربرداری انتخاب شدند. جلیل سامان یک سال بعد اعلام کرد متن سریال تلویزیونی شهید چمران را در ۴۰ قسمت نوشته، اما به دلیل تغییرات مدیریتی سازمان صدا و سیما و مشکلات مالی از ادامه راه بازماندند و حالا بعد از گذشت سال‌ها همچنان خبری از ساخت این اثر شنیده نمی‌شود.
قطعاً اگر ظرفیت دراماتیکی مثل زندگی جذاب شهید چمران در هر کشور دیگری که در سینما حرفی برای گفتن دارد وجود داشت تا به حال ده‌ها فیلم و سریال از آن ساخته شده بود. این در حالی است که برخی کشور‌های دنیا از شکست‌های مفتضحانه و تاریخی‌شان آثار سینمایی پیروزمندانه و غرورآفرینی ساخته‌اند. متأسفانه مشی غلط نادیده‌انگاری ظرفیت‌های وطنی مثل شهید چمران در کشور ما زیاد و پرتکرار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار