کد خبر: 1052826
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷

منابع تجاری می‌گویند در صورت حصول توافق هسته‌ای، ایران به عنوان یک اقدام موقتی می‌تواند به سرعت میلیون‌ها بشکه نفت را که روی آب ذخیره‌سازی کرده است صادر کند تا میزان تولید خود را افزایش دهد.
رویترز به نقل از چهار منبع تجاری و صنعتی مدعی شد، در صورت حصول توافقی میان ایران و امریکا بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، ایران می‌تواند به سرعت میلیون‌ها بشکه نفت را که روی آب ذخیره‌سازی کرده است صادر کند. آن‌ها گفتند، ایران نفتش را به مکان‌هایی انتقال داده تا بعد ازحصول توافق برای از سرگیری احتمالی فروش آن اقدام کند.
چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان در اختیار ایران است و به شدت به درآمد‌های نفتی وابسته است. به گفته مقامات نفتی ایران، اگر و زمانی که دولت ایران و امریکا به توافقی برسند که به رفع تحریم‌ها منجر شود، تهران در نظر دارد تا میزان تولید نفت خود را به ۸/۳ میلیون بشکه در روز برساند که در حال حاضر روزانه ۱/۲ میلیون بشکه است.
در این صورت، میزان تولید ایران به سطح پیش از تحریم‌ها بازمی‌گردد، اما به علت سرمایه‌گذاری پایین در سال‌های گذشته در میادین نفتی و کاهش شدید تولید، این امر زمانبر خواهد بود.
بنا بر اعلام شرکت‌های مشورتی و رصد انرژی، درحالی که ایران روی افزایش تولید خود کار می‌کند، انتظار می‌رود، به عنوان یک اقدام موقتی، شرکت ملی نفت این کشور، از ذخایر ساحلی و فراساحلی‌اش که تا ۲۰۰ میلیون بشکه نفت در خود ذخیره دارد، صادرات انجام دهد.
این اقدام به ایران اجازه می‌دهد تا برای بیش از شش ماه، یک میلیون بشکه در روز (یا یک درصد عرضه نفت در جهان) بیشتر از قبل نفت صادر کند.
ایمان ناصری، مدیرعامل بخش خاورمیانه مؤسسه مشورتی FGE گفت: «ایران از ذخایر نفت حدود ۶۰ میلیون بشکه‌ای خود استفاده خواهد کرد که ۳۰ تا ۳۵ میلیون بشکه از این ذخایر در دو سال گذشته ذخیره‌سازی شده‌اند.»
افزایش یک میلیون بشکه در روز بر میزان صادرات نفت ایران، فشار کاهشی بر قیمت نفت در جهان وارد خواهد کرد، اما بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس ماه گذشته اعلام کرد بازار جهانی نفت قادر است عرضه اضافی نفت را نسبتاً سریع جذب کند.
با توجه به بهبود فعالیت‌های اقتصادی در جهان، تقاضا برای سوخت در حال افزایش است و تولیدکنندگان اوپک و هم‌پیمانانشان در مورد افزایش عرضه به بازار برای جلوگیری از ایجاد شوک ناشی از بازگشت نفت ایران محتاط هستند.
فلورین تالر، مدیر ارشد اجرایی و مؤسس مؤسسه مشورتی OilX گفت: «از منظر کلان، بازگشت نفت ایران به بازار، تا زمانی که تقاضا در اروپا و امریکا در حال بهبود است، برنامه اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولیدشان را از ریل خارج نمی‌کند.»
بر اساس آمار‌های شرکت کپلر، ایران در ماه‌های اخیر، حجم نفت ذخیره‌سازی در نفتکش‌ها را افزایش داده که احتمالا آمادگی برای ازسرگیری مجدد صادرات است. برخی از این نفتکش‌ها هم اکنون در آسیاست که از قدیم، بزرگ‌ترین بازار نفت ایران بوده است.
همایون فلک شاهی، تحلیلگر ارشد شرکت کپلر گفت‌: «ما در حال حاضر تخمین می‌زنیم که ۷۸ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی روی آب ذخیره شده باشد و این رقم در مقایسه با تنها ۴۱ میلیون بشکه در مدت مشابه سال گذشته، بیشتر است.»
وی افزود: «تعداد زیادی از این نفتکش‌ها در نزدیکی بازار‌های آسیای شرقی است که سؤال این روزهاست.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار