کد خبر: 1052770
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
خطیب‌زاده در نشست خبری:
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا یکبار در دوران ترامپ نشان داد که می‌تواند گردنکشانه منافع دیگر کشورها را نادیده بگیرد، بنابراین باید از آنها در جریان مذاکرات تضمین بگیریم.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: برای آقای رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم برای تحقق خواست و اراده ملت موفق باشد.

خطیب زاده افزود: بیش از ۴۵ مقام بین‌المللی از جمله ۲۴ رئیس‌جمهور، نخست وزیر و رئیس دولت، ۴ رئیس مجلس و همچنین ۱۸ مقام ارشد سیاسی پیام تبریک ارسال کردند و این روند ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرف‌های مذاکرات وین قرار است توافق خود را در دولت جدید ایران انجام دهند؟ اظهار کرد: گزارشاتی مبنی بر ادامه مذاکرات در تیم جدید دولت، تایید نمی‌شود. افرادی که در مذاکرات هستند، با قوت و بدون فوت وقت در خصوص جزئیات و مسائل مختلف با هم صحبت کردند.

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران، این نبوده است و نخواهد بود که اگر امکان رفع تحریم‌ها باشد، یک ساعت آن را به تأخیر بیاندازد و این سیاست اعلامی مقام معظم رهبری بوده است و وزارت امور خارجه نیز همین مسیر را طی کرده است. هیچ بعید نیست که دور بعدی، دور پایانی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین اعلام نظر ایکائو در ارتباط به پرونده هواپیمای اوکراینی، گفت: شورای فنی ایکائو جلسه‌ای داشت. البته شورای مشورتی، دادگاه محسوب نمی‌شود و فقط موضوعات فنی را مطرح می‌کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز گزارش فنی خود را قبلا داده و ابهامات را پاسخ داده است و در آنجا به اظهارات نماینده کانادا پاسخ‌های دقیق داده شده است.

وی افزود: گزارش فنی ایران، گزارش کاملی بوده که در آنجا مورد توجه قرار گرفته است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: ممکن است دور بعدی مذاکرات وین، دور پایانی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران هیچگاه اصول رسیدن به توافق را منوط به اسم افراد نکرده است، گفت: سیاست اصولی ما رفع تحریم‌ها است که در برجام پیش بینی شده است. ما به تعهداتی خارج از برجام رضایت نمی‌دهیم.

خطیب‌زاده گفت: آقای رئیسی صدای عاقله نظام در بخش‌های مختلف کشور بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا قرار است ما از آمریکایی‌ها در مذاکرات وین قرار است نامه تضمین بگیریم؟ گفت: اصل موضوع اخذ تضمین از آمریکایی‌ها درست است اما اجازه بدهید من در فضای عمومی از جزئیاتی که در مذاکرات در حال جریان است، صحبت نکنم چراکه امر مرسومی نیست.

خطیب زاده گفت: آمریکا یکبار در دوران ترامپ نشان داد که چقدر گردنکشانه می‌تواند منافع کشورهای دیگر را نادیده بگیرد بنابراین تضمینی باید در این رابطه از او گرفته شود.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کمیته‌ای برای تطبیق نهایی توافق وین با منافع ملی ایران تشکیل شده است؟ گفت: چنین کمیته‌ای تشکیل شده است. قبل از سفر آقای عراقچی نیز اولین جلسه آن برگزار شد و پس از بازگشت وی از سفر نیز جلسه دیگری از این کمیته برگزار خواهد شد.

وی گفت: این کمیته یک روال و سازوکار داخلی در ایران بوده و امر فوق العاده‌ای نیست. شورای عالی امنیت ملی با نظر مقامات عالی نظام تصمیم گرفته است که این کمیته را تشکیل دهد. شورای عالی نیز براساس جمع بندی این کمیته که یک کمیته بین بخشی است خواهد گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار