کد خبر: 1052570
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵

کشور ما سالانه ۸۶ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کند در صورتی‌که فقط ۶ میلیارد دلار صادرات میوه داریم.
توسعه کشت فراسرزمینی با توجه به کمبود آب و خشکسالی در سال‌های آتی ضرورت دارد، اما وزارت جهاد کشاورزی در این سال‌ها هیچ برنامه‌ای در این حوزه نداشته‌است. به گفته فعالان بخش کشاورزی ایران با کشت فراسرزمینی می‌تواند محصولات کشاورزی را حداقل ۱۵ درصد زیر قیمت جهانی تأمین کند. در حال حاضر سهم ایران ۱/۰ درصد کشور همسایه تازه وارد به این حوزه نیست. ایران یکی از کشور‌های است که به دلیل آب و هوای خشک و تأثیر زیاد تغییر اقلیم بر آن، برای حفظ امنیت غذایی نیازمند توسعه کشت فراسرزمینی است. کشت فراسرزمینی سابقه طولانی بیش از ۱۷ سال در ایران دارد، اما تا امروز نتوانسته‌ایم آنچنان که باید آن را توسعه دهیم. سطح زیر کشت فراسرزمینی ایران ۵۰۰ هزار هکتار در ۱۸ کشور است و این سطح با سابقه طولانی که ایران دارد قابل‌قبول نیست و در مقایسه با کشور‌های دیگر می‌توان گفت کم کاری شده است. کشور همسایه ما عربستان با سابقه کمتر از شش سال در کشت فراسرزمینی تنها در دو کشور کانادا و استرالیا توانسته یک میلیون هکتار کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی را به راه بیندازد که در حفظ امنیت غذایی آن‌ها مؤثر است. البته فعالیت فراسرزمینی این کشور برای حفظ امنیت غذایی خود در شرایط تغییر اقلیم محدود به کشت نیست و اقدامات لجستیک مانند ایجاد پایانه بزرگ غلات در کشور امریکا را نیز انجام داده‌است. رئیس انجمن کشت فراسرزمینی ایران معتقد است در دو سال اخیر توجه کمتری به حفظ امنیت غذایی کشور شده و نهایت کم دقتی در فعالیت مربوط به این حوزه انجام گرفته‌است. علی رضوانی‌زاده در گفتگو با ایلنا با تأکید بر اهمیت کشت فراسرزمینی برای کشور‌های خشک و کم آب می‌گوید: به‌رغم اهمیت کشت فراسرزمینی در حفظ امنیت غذایی کشور و سابقه طولانی در این زمینه، سهم ما یک دهم کشور همسایه تازه واردمان به این حوزه هم نیست.
وی با اشاره به «آیین‌نامه کشت فراسرزمینی» می‌افزاید: این آیین‌نامه در دوران وزارت آقای حجتی تصویب شد و این امید و باور را ایجاد کرد که می‌توان اقدامات مؤثری در این حوزه انجام داد، اما با استعفای او کار تقریباً متوقف شد. هر چند آقای خاوازی، وزیر کنونی وزارت جهادکشاورزی مطلع و متخصص هستند، اما در دوره او کمتر اقدامی در حوزه دیپلماسی اقتصادی کشاورزی و حفظ امنیت غذایی دیده شده‌است. وی با بیان اینکه در حال حاضر برای مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی کشت فراسرزمینی محدود به کشور برزیل شده‌است، می‌گوید: توجه به کشت فراسرزمینی باید واقعی و به دور از شعار و نمایش باشد تا تأثیر مطلوب بر امنیت غذایی کشور داشته‌باشد. رضوانی‌زاده با تأکید بر اینکه با ۴۰ درصد هزینه‌های تحریم واردات محصولات کشاورزی می‌توان به امنیت غذایی در کشت فراسرزمینی رسید، تأکید می‌کند: کافی است ۸ درصد ارزش واردات بخش کشاورزی (۱/۰ هزینه بانک تحریم) را برای امنیت غذایی سرمایه‌گذاری کنیم تا بعد از پنج سال ضمن تأمین امنیت غذایی کشور، بازارگردان محصولات کشاورزی منطقه شویم. با کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی مورد نیازمان حداقل ۱۵ درصد زیر قیمت جهانی تأمین می‌شود.
مصرف ۶۸ میلیارد متر مکعب آب، صادرات فقط ۶ میلیارد دلار میوه
همچنین رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با اشاره به وضعیت کمبود آب و خشکسالی در آینده معتقد است، کشاورزی ما باید علمی و به‌روز شود و دیگر نباید کود شیمیایی به میوه‌ها بزنیم، باغات را قطره‌ای کنیم و گلخانه تشکیل دهیم، چون برای کشور مهم است، زیرا ارزآوری و صادرات خواهیم داشت. مصطفی دارایی‌نژاد می‌گوید: کشور ما در سال ۸۶ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کند در صورتی که ۶ میلیارد دلار صادرات میوه داریم. این درصورتی است که برزیل ۳۹ میلیارد مترمکعب مصرف آب دارد و در عوض ۵۵ میلیارد صادرات میوه دارد یعنی ۹ برابر بیشتر از ما صادرات دارد. وی می‌افزاید: امریکا ۱۷۶ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کند و ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات میوه دارد. حالا شما توجه کنید تفاوت چند برابر است، به خاطر کمبود آب و خشکسالی ما واقعاً بحران در کار داریم و جهاد کشاورزی به این موضوع اصلاً توجه نمی‌کند. دارایی‌نژاد تأکید می‌کند: می‌دانید به اصطلاح یک کیلو هندوانه چقدر آب مصرف می‌کند، به نظر بنده کشت دیمی باید برداشته شود و به جای آن تمام باغات را قطره‌ای کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار