کد خبر: 1052435
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

در حال حاضر، در جمعیت جامعه، اطلاعات بهداشتی به دلیل تکرار شدن، افزایش یافته است و حساسیت عمومی انجام شده است و محتواهای آموزشی همچنان به صورت آگاهی بخشی منتشر و توزیع می شود، ولی مشکل در بیماری کرونا، آگاهی نیست و مطالب آموزشی و بهداشتی، ضمن دارا بودن خلاقیت، جذابیت و اثربخشی، باید از طراحی و جانمایی مناسب نیز برخوردار باشد. در آموزش همگانی و توزیع محتواهای آموزشی، تکرار متنوع، منطبق با وضعیت روانی افراد رعایت نشده است.

دکتر عیسی محمدی زیدی، عضو هیئت علمی و مدیرگروه آموزش دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان این مطالب، از اشاره نشدن این آموزشها به آسیب ها و پیامدهای ناشی از همه گیری کرونا سخن گفت و اظهار کرد: لازم است در متن های آموزشی به میزان سرایت بالای بیماری، قابلیت افزایش موارد مرگ و واقعیتهای این بیماری نیز پرداخته شود. وی ادامه داد که از واژه هایی که هیجان ایجاد میکند استفاده کرده و در این راستا به شدت از سطحی انگاری پیامها خودداری شود.

به گفته این استاد دانشگاه، محتوای آموزشی در آموزش های همگانی، از نظر کیفیت و ارزشیابی دارای معایبی است که بزرگ ترین آن، منطق طراحی آموزشی است. وی اضافه کرد: به بیان دیگر، محتوای آموزشی، باید به بیان خلا موجود بپردازد.

وی، عدم نیازسنجی در آموزش را یکی از موارد مهم در مثمر ثمر نبودن محتواهای آموزشی نام برد و افزود: موارد مطرح شده در مباحث اپیدمیولوژی به ما کمک می کند که اولویت ها را پیدا کنیم، ولی در آموزش همگانی نیازسنجی آموزشی باید انجام شود.

 

ارزیابی آزمایشی، تعیین کننده هدف مورد نظر

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، گفت: در بحران ها باید پیامهای بهداشتی عادی را جدا کرد و کنار گذاشت و فقط دیدن یک محتوای آموزشی، کمک کننده نخواهد بود، به این دلیل که ممکن است مطابق با حالات روحی و روانی افراد، برداشت های مختلفی صورت گیرد که در این صورت لازم است، ارزیابی آزمایشی در جوامع مختلف داشته باشیم و اگر به هدف مورد نظر رسیدیم، نسبت به توزیع محتوای آموزشی اقدام نماییم.

 

تغییر باور، هدف مهم یک مضمون آموزشی باد

دکتر محمدی زیدی، "تغییر باور" را در محتواهای آموزشی بسیار مهم خواند و گفت: بهتر است در متن های آموزشی، آمار و ارقام تعداد مبتلایان، مرگ ناشی از کووید 19، وضعیت امکانات بهداشتی و تجربه افراد بیمار یا افرادی که عضوی از خانواده را به دلیل بیماری از دست داده اند  گنجانده شود، چون تجربه واقعی در درک محتواهای آموزشی بسیار موثر خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر