کد خبر: 1052410
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
رسانه‌های جهان در گزارش از سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، حضور مقام معظم رهبری در نخستین دقایق و فراخوان برای حضور گسترده مردم در انتخابات را مورد توجه قرار دادند. سی‌ان‌ان علاوه بر این موارد، به خیل افرادی اشاره کرد که با تصاویر سپهبد شهید قاسم سلیمانی پای صندوق‌های رأی آمده بودند.

رسانه‌های جهان در گزارش از سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، حضور مقام معظم رهبری در نخستین دقایق و فراخوان برای حضور گسترده مردم در انتخابات را مورد توجه قرار دادند. سی‌ان‌ان علاوه بر این موارد، به خیل افرادی اشاره کرد که با تصاویر سپهبد شهید قاسم سلیمانی پای صندوق‌های رأی آمده بودند.
بنابر اعلام معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی۵۰۰ خبرنگار خارجی از ۲۲۶ رسانه بین‌المللی از پنج قاره جهان، انتخابات ۱۴۰۰ را پوشش داده‌اند. همچون ادوار گذشته، رسانه‌های خارجی از دقایق نخست آغاز سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران، به پوشش گسترده این رویداد پرداختند. رسانه‌های عرب زبان، سی‌ان‌بی‌سی امریکا، رسانه‌های ترکیه‌ای تی‌‎آرتی و آناتولی و روزنامه هندی ایندین‌اکسپرس از جمله رسانه‌های خارجی بودند که به پوشش گسترده انتخابات در ایران پرداختند. فصل مشترک بیشتر این گزارش‌ها حضور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی پای صندوق رأی و سخنان ایشان در فراخواندن آحاد مردم برای شرکت گسترده در انتخابات ۲۸ خرداد بود. خبرگزاری انگلیسی رویترز در این مورد نوشت: «رهبر ایران بعد از انداختن رأی خود در صندوق اعلام کرد، هر یک رأی اهمیت دارد. بیایید و رأی بدهید و رئیس‌جمهور خود را انتخاب کنید. این برای آینده کشور مهم است.»
تصاویر فرمانده‌ای که امریکا ترورش کرد
خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس به مشارکت رهبر معظم انقلاب در انتخابات اشاره کرد. شبکه خبری سی ان ان نیز بیانات رهبر انقلاب را مورد توجه قرار داد و به نقل از ایشان افزود: «دشمنان ایران به دنبال کم اهمیت شمردن مشارکت مردم در انتخابات هستند تا ایران را تضعیف کنند.»‌این شبکه خبری امریکایی همچنین در انعکاس حضور مردمی در انتخابات هم به جمعیت قابل توجه حاضران در صف‌های اخذ رأی اشاره کرد که با در دست داشتن تصاویر قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه که در عراق و به فرمان امریکا ترور شد، در انتظار انداختن رأی خود در صندوق بودند. شبکه خبری ار‌تی‌ال آلمان هم با انتشار تصاویری از لحظه رأی دادن رهبر معظم انقلاب، حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی یکی از نامزد‌های انتخابات در حوزه رأی‌گیری و صف‌های مردم برای حاضر شدن پای صندوق‌های رأی انتخابات دیروز را مورد توجه قرار داد.
هزاران حوزه برای شرکت در انتخابات
خبرگزاری روسی تاس به طور خاص، به گستردگی حوزه‌های رأی اشاره و اعلام کرد در مجموع ۵۲ میلیون و ۳۱۰ هزار ایرانی واجد شرایط رأی دادن هستند. ایرانی‌ها از ساعت هفت صبح در پایگاه‌های رأی‌گیری حضور دارند. حدود ۶۶ هزار و ۸۰۰ پایگاه رأی‌گیری در سراسر کشور ایجاد شده است. ایرانی‌ها همچنین می‌توانند در ۱۳۳ کشور در سراسر جهان که بیش از ۲۳۴ پایگاه رأی‌گیری در آن‌ها در نظر گرفته شده، رأی دهند. دیگر شبکه خبری برجسته روسی یعنی اسپوتنیک هم آغاز انتخابات در ایران را اعلام کرد و به حضور گسترده مردم و مقامات از جمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پرداخت.
مشارکت بالا در دقایق آغازین
شبکه خبری الجزیره هم نوشت که رأی‌گیری در ایران از ساعت هفت صبح شروع شده و ساعت ۱۲ شب به پایان خواهد رسید، اما امکان دارد به مدت دو ساعت دیگر تمدید شود. شرکت رهبر معظم انقلاب در نخستین دقایق نیز مورد توجه این رسانه قرار گرفت. دیگر رسانه قطری یعنی روزنامه العربی‌الجدید هم از مشارکت بالا آن‌هم در ساعات اولیه یاد کرد. خبرنگار شبکه لبنانی المیادین حین گزارش از برگزاری انتخابات گفت که برخلاف آنچه گفته می‌شد که مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بالا نخواهد بود، حضور مردم خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. یورونیوز، خبرگزاری فرانسه و فرانس ۲۴ نیز حضور رهبر انقلاب اسلامی ایران در نخستین دقایق آغاز رأی‌گیری را مورد توجه قرار دادند. شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین، حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی را آغازگر انتخابات در ایران اعلام کرد. روزنامه گلوبال‌تایمز چین، حضور ایرانی‌ها در شعب اخذ رأی در این کشور را مورد توجه قرار داد و به نقل از سفارت تهران در پکن نوشت که اتباع ایرانی در چین می‌توانند در پکن، گوانگ‌ژو، شانگ‌های و هنگ‌کنگ رأی خود را به صندوق بیندازند. شبکه «رووداو» عراق نیز همچون گلوبال‌تایمز به حضور برون مرزی ایرانی‌ها در انتخابات پرداخت و اعلام کرد ایرانی‌ها در نجف اشرف آرای خود را به صندوق‌های رأی انداختند. شبکه خبری انگلیسی زبان برون مرزی پرس‌تی‌وی نیز حضور رهبر معظم انقلاب در انتخابات و توصیه ایشان به مردم برای مشارکت گسترده در انتخابات و اهمیت این مسئله برای منافع ایران را مد نظر قرار داد. شبکه امریکایی «سی‌ان‌بی‌سی»، شبکه دولتی «تی‌‎آرتی» ترکیه و خبرگزاری «آناتولی» این کشور، وبگاه خبری ژاپنی «نیکی ایژیا»، روزنامه هندی «ایندین اکسپرس» و همچنین رسانه‌های عرب‌زبان، از دیگر رسانه‌های خارجی بودند که به پوشش گسترده انتخابات در ایران پرداختند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار