کد خبر: 1052388
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
هشدار رئیس سازمان پدافند غیرعامل:

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه سقوط آبشاری آمار و تغییر ساختار جمعیت تهدیدزاست، بر ضرورت اصلاح سیاست‌های جمعیتی در کشور تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل در مراسمی با حضور سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، پروفسور محمداسماعیل اکبری، پدر پزشکی جامعه‌نگر ایران و معاونین سازمان، آیین معارفه «مشاور عالی ریاست سازمان در امور صیانت از ساختار جمعیت، سلامت عمومی و پدافند زیستی» برگزار شد.
سردار جلالی در این آیین با بیان اینکه رصد و مقابله با تهدیدات انسان ساخت در حوزه اقدامات سازمان پدافند غیرعامل قرار دارد، گفت: در این حوزه شاهد دو مؤلفه اساسی هستیم، نخست آن بخش از تهدیدات انسانی که ماهیتی نرم‌افزاری دارد همچون تفکر، استراتژی، ساختار، مدیریت و مانند آن. مؤلفه دوم، تهدیداتی با ماهیت سخت‌افزاری است مانند تکنولوژی که مبتنی بر دانش و فناوری است و در دنیای امروز شاهد رشد و تغییرات بسیار سریع آن‌ها هستیم، یعنی برخلاف تهدیدات طبیعی که در طول سال‌های عمر بشر تقریباً بدون تغییر است، تهدیدات انسان ساخت سیال و پویاست.
سردار جلالی با بیان اینکه پویایی و سیال بودن تهدیدات انسان ساخت نیازمند یک رصد دائمی و وظیفه ذاتی پدافند غیرعامل است، تصریح کرد: حوزه اقدام پدافند غیرعامل نیز سه سطح کلی راهبردی، عملیاتی و فنی و اجرایی را شامل می‌شود. به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، مقوله جمعیت با توجه به تاثیرات آمایشی، مدیریت توسعه فضایی کشور، پایداری، تاب‌آوری و بازدارندگی جامعه جزو مباحث راهبردی پدافند غیرعامل محسوب می‌شود. وی با اشاره به اهمیت سیاست‌های جمعیتی در کشور تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در رصد تهدیدات انسان ساخت، پیدا کردن منشأتهدیدات است، برای مثال شاهد سقوط آبشاری آمار‌های جمعیتی کشور هستیم.
این در حالی است که ما در دهه ۶۰ از رشد جمعیتی برخوردار بودیم که ثمره آن، منابع انسانی و سرمایه نیروی جوان کنونی است که ظرفیت بسیار مناسبی را برای توسعه کشور فراهم کرده است. وی با اشاره به پیامد‌های جدی کاهش نرخ موالید در کشور تصریح کرد: متأسفانه به علت عدم‌پرداخت درست، علمی و راهبردی به این تهدیدات، عمق واقعی فاجعه تاکنون مشخص نشده است، اما آنچه مشخص است، تغییر ساختار جمعیتی کشور در آینده، منشأ بحران‌های بسیاری از جمله کاهش جمعیت پویا خواهد بود که وابستگی به نیروی کار خارجی را اجتناب‌ناپذیر خواهد کرد که این بحران منابع انسانی کمترین عوارض آن در حوزه اقتصادی، کاهش نرخ رشد اقتصادی و درآمد ملی کشور است. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، تضعیف انسجام، وحدت ملی و اقتدار کشور را از دیگر پیامد‌های تحقق سیاست‌های کاهش جمعیت کشور دانست و ادامه داد: در حوزه امنیت و بازدارندگی نیز باید گفت که اساساً دفاع ما مردم پایه و مبتنی بر نیرو‌های انسانی است و کاهش جمعیت حتماً در بعد دفاع و تأمین امنیت کشور اثرگذار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار