کد خبر: 1052227
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
آرتمیا یا همان غذای زنده که به نام میگوی آب شور نیز معروف است یکی از غذا‌های بسیار عالی و غنی از پروتئین محسوب می‌شود. این غذا به صورت زنده در اختیار ماهی‌ها قرار می‌گیرد. با گسترش صنعت آبزی پروری و اهمیت تکنولوژی در دنیا، بخصوص در میزان و توسعه روزافزون پرورش انواع میگو و ماهی در کشور و با توجه به اینکه آرتمیا یکی از فاکتور‌های مهم در امر پرورش و تغذیه میگو به شمار می‌آید، در ایران هم پرورش این آبزی در دستور کار برخی استان‌ها قرار گرفت. حالا و بعد از گذشت هفت سال از راه‌اندازی مرکز تولید مصنوعی آرتمیا در آذربایجان‌غربی، برداشت بیومس از دومین مزرعه بزرگ پرورش آرتمیا در مجتمع شیلاتی فسندوز میاندوآب آغاز شده است. مزرعه‌ای با ۲۵ هکتار مساحت که برای بهره‌برداری اصولی از آرتمیا که خواستگاه این موجود در آذربایجان‌غربی است، طراحی شده است.
سيداحمد هاشمي اشكا

سرویس ایران جوان آنلاین: آرتمیا یا همان غذای زنده که به نام میگوی آب شور نیز معروف است یکی از غذا‌های بسیار عالی و غنی از پروتئین محسوب می‌شود. این غذا به صورت زنده در اختیار ماهی‌ها قرار می‌گیرد. با گسترش صنعت آبزی پروری و اهمیت تکنولوژی در دنیا، بخصوص در میزان و توسعه روزافزون پرورش انواع میگو و ماهی در کشور و با توجه به اینکه آرتمیا یکی از فاکتور‌های مهم در امر پرورش و تغذیه میگو به شمار می‌آید، در ایران هم پرورش این آبزی در دستور کار برخی استان‌ها قرار گرفت. حالا و بعد از گذشت هفت سال از راه‌اندازی مرکز تولید مصنوعی آرتمیا در آذربایجان‌غربی، برداشت بیومس از دومین مزرعه بزرگ پرورش آرتمیا در مجتمع شیلاتی فسندوز میاندوآب آغاز شده است. مزرعه‌ای با ۲۵ هکتار مساحت که برای بهره‌برداری اصولی از آرتمیا که خواستگاه این موجود در آذربایجان‌غربی است، طراحی شده است.

آرتمیا یکی از انواع مهم و نسبتاً گسترده سخت پوستان است که از آب‌های لب شور تا آب‌های شور که میزان املاح آن‌ها ممکن است تا چند برابر آب دریا باشد زندگی می‌کند. اسم علمی این سخت پوستان با توجه به شکل ظاهری آن به معنی گوشواره آبی است. از نیمه دوم قرن ۱۹ به بعد مطالعات و تحقیقات وسیعی در رابطه با این موجود و بسیاری از موضوعات مرتبط با آن آغاز شد و سال به سال گسترش یافت. با گسترش صنعت آبزی‌پروری و اهمیت تکنولوژی در دنیا، بخصوص در میزان و توسعه روزافزون پرورش انواع میگو و ماهی در کشور و با توجه به اینکه آرتمیا یکی از فاکتور‌های مهم در امر پرورش و تغذیه میگو است، در ایران هم پرورش و تولید این موجود مد نظر قرار گرفته است. بخصوص اینکه از نظر اقتصادی ارزش آرتمیا و قیمت آن در بازار‌های جهانی روبه افزایش است و می‌توان با بهره‌برداری اصولی و علمی از این موجود آبزی چه بصورت پرورش مصنوعی و با استفاده از منابع طبیعی دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی و چه طبیعی، علاوه بر تأمین احتیاجات داخلی، با صادرات مقادیر مازاد این محصول برای کشور ارزآوری کرد.
افزایش کشت آرتمیا تا ۲۰۰ هکتار
روز گذشته بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از آغاز برداشت بیومس از دومین مزرعه بزرگ پرورش آرتمیا در مجتمع شیلاتی فسندوز میاندوآب خبرداد. اکبر کرامتی با بیان اینکه مزرعه دشت فسندوز دارای ۲۵ هکتار مساحت کل و ۱۸ هکتار مساحت مفید بوده و طی ماه‌های اخیر یعنی در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شده است، گفت: «برای بهره‌برداری اصولی از آرتمیا که خواستگاه این موجود در آذربایجان‌غربی است، پرورش آن به صورت مصنوعی از سال ۹۳ در استان آغاز شده است.»
وی ادامه داد: «با بهره‌برداری از این مزرعه سطح استخر‌های پرورش آرتمیا در مجتمع فسندوز به ۴۵ هکتار افزایش یافته و هم اکنون با اقدامات به عمل آمده مشکلات این مجتمع مرتفع شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری سطح زیر کشت آرتمیا به ۲۰۰ هکتار افزایش یابد.» رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: «در این راستا با تولید ۲۰ تن سیست آرتمیا و ۲۰۰ تن بیومس آرتمیا در این مزارع حداقل برای ۱۰۰ نفر ایجاد اشتغال می‌شود.»
وی با بیان اینکه ۱۳۰۰ هکتار از این مجتمع آماده واگذاری به متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بخش است، عنوان کرد: «تأمین آب شور مورد نیاز برای پرورش آرتمیا به دلیل نزدیکی این دشت به دریاچه ارومیه دومین منبع آب شور و آرتمیا در دنیا فراهم شده است.»
ارومیه دریاچه‌ای غنی برای پرورش آبزیان
در کنار استخر‌های پرورش آرمیتا، دریاچه ارومیه نیز با حدود ۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، علاوه بر غنی بودن از نظر املاح و مواد معدنی زیستگاه گونه‌ای از آرتمیا بنام آرتمیا اورمیانا است. آرتمیا اورمیانا یکی از هفت گونه آرتمیای شناخته شده در جهان است و در حالت طبیعی ۵۰ درصد پروتئین و ۴ درصد چربی دارد. مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در هر هکتار از مجتمع شیلاتی فسندوز می‌توان ۱۰۰ کیلو سیست آرتمیا تولید کرد، گفت: «آرتمیا در حال حاضر بهترین منبع تغذیه صنعت پرورش میگو و ماهیان خاویاری به همراه ماهیان زینتی در کشور به شمار می‌رود و در بخش صنعت پرورش میگو تنها منبع تغذیه بوده و تاکنون جایگزینی برای آرتمیا پیدا نشده است.»
محمدباقر قریشی ادامه داد: «با آغار هفته جهاد کشاورزی حفاری اولین چاه آب در یکی از مزارع پرورش آرتمیا در مجتمع آبزی پروری دشت فسندوز میاندوآب با مجوز سازمان آب استان نیز انجام شد.»
به گفته این مسئول، پیش‌بینی می‌شود با حفاری حداقل ۱۰ حلقه چاه آب دارای مجوز در سال‌جاری در این مجتمع کار احیا و بهره‌برداری از تعداد ۱۰ مزرعه با مساحت ۲۰۰ هکتار شروع و به تدریج تمامی مزارع تولیدی واگذار شده به مرحله تولید موجود ارزشمند و سودآور آرتمیا رسیده و برای ۱۰۰ نفر زمینه اشتغال پایدار ایجاد شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار