کد خبر: 1052197
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲

مزایای آندوسکوپی دیسک کمر

رپورتاژ آگهی/ درد در ناحیه کمر می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله بیرون‌زدگی دیسک و تنگی کانال نخاعی ایجاد شود. در صورتی که کمردرد به این دلایل رخ دهد، معمولا با علائمی مانند درد پاها و سوزن سوزن شدن همراه است. یکی از درمان‌های غیرجراحی این عارضه آندوسکوپی دیسک است که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

علل ایجاد کمردرد

کمردرد یکی از شایع‌ترین دردها در بین افراد است. اکثر افراد در طول زندگی خود به دلایل مختلفی این درد را تجربه می‌کنند. بسیاری از کمردردها با گذر زمان نسبتا کوتاهی بهبود خواهند یافت. این دردها به دلیل حرکت کمر در جهت نامناسب شروع می‌شوند. نتیجه این حرکات کشیدگی عضله‌ها در این ناحیه، وارد آمدن فشار بر روی اعصاب و دیسک است. در برخی از انواع کمردردها دردها شدیدتر هستند و نیاز است سریعا به پزشک مراجعه کرد. این دردها ممکن است به علت آسیب به دیسک و بیرون‌زدگی ایجاد شوند. درمان غیرجراحی که بهبودی کامل را به همراه خواهد داشت آندوسکوپی دیسک کمر است.

دیسک کمر

دیسک کمر یک عارضه شایع است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. یکی از دلایل آن میتواند بالا رفتن سن و در پی آن ضعیف شدن عضلات کمر باشد. اما دیسک کمر فقط در افراد مسن رخ نمی‌دهد. متاسفانه این بیماری در جوانان نیز بسیار شایع است. عواملی مانند فشار زیاد این عارضه را به وجود می‌آورد. البته با توجه به پیشرفت‌ها و دستاوردهای پزشکی جای نگرانی نیست. دیسک کمر، بدون جراحی و با روش آندوسکوپی دیسک کمر درمان می‌شود.

مزایای آندوسکوپی دیسک کمر

دیسک کمر در واقع بیماری نیست و این اصلاح در بین عموم رایج است. دیسک کمر به طور طبیعی در بین مهره‌های کمر وجود دارد. آنچه بیماری خوانده می‌شود فتق دیسک کمر است. بیرون‌زدگی دیسک و یا فتق دیسک کمر به دلیل فشار رخ می‌دهد. در پی آن مایع موجود در بین مهره‌ها بیرون می‌زند. این امر باعث فشار بر روی نخاع و رشته‌های عصبی می‌شود. درد ناشی از فتق دیسک کمر نیز به همین دلیل رخ می‌دهد که معمولا در کمر و پاها با شدت زیاد حس می‌شود.

درمان دیسک کمر

 در مرحله اول درمان‌های دارویی تجویز پزشک خواهد بود. در صورتی که شدت عارضه زیاد باشد و به درمان دارویی پاسخ ندهد جراحی دیسک کمر راه درمان بعدی است.

جراحی دیسک کمر

در صورت بروز عارضه فتق دیسک کمر (بیرون‌زدگی دیسک) جراحی به منظور خارج کردن دیسک بیرون زده انجام می‌شود. با خارج کردن دیسک عصب مورد نظر آزاد شده و درد ناشی از بیرون‌زدگی درمان خواهد شد. اما جراحی تهاجمی دیسک کمر عوارض بسیاری به همراه دارد. اصطلاح عمومی سندرم جراحی دیسک کمر در مورد جراحی باز ستون فقرات صدق می‌کند. عوارضی که بیهوشی عمومی میتواند رقم بزند و همچنین ایجاد عفونت و دستکاری در استخوان‌های ستون فقرات برخی از عوارض احتمالی جراحی باز هستند.

آندوسکوپی دیسک کمر

جراحی آندوسکوپی یک تکنیک و روش جدید برای درمان تنگی کانال نخاعی و بیرون‌زدگی دیسک کمر است. در این روش با ایجاد یک برش بسیار کوچک و وارد کردن ابزار تصویربرداری انجام می‌شود. به اینصورت که به کمک این ابزار قسمت‌های بیرون زده دیسک مشاهده و از داخل کانال خارج می‌شوند.

در این روش برخلاف روش جراحی باز دیسک کمر عوارض به حداقل رسیده است. به این دلیل که در روش آندوسکوپی دیسک کمر هیچ آسیبی به بافت‌های اطراف ستون فقرات وارد نمی‌شود. همچنین به دلیل به‌هوش بودن بیمار عوارض بیهوشی عمومی را نخواهیم داشت. علاوه بر موارد ذکر شده اعصاب و کانال نخاعی کاملا دست نخورده خواهند ماند و چسبندگی‌ها به حداقل می‌رسند.

نتیجه این موارد کاهش زمان حضور بیمار در اتاق عمل است. این عمل در نیم ساعت الی یک ساعت قابل انجام بوده و بیمار پس از یک روز استراحت در بیمارستان به منزل خواهد رفت.

مزایای آندوسکوپی دیسک کمر

مزایای آندوسکوپی دیسک کمر

همانطور که در بالا اشاره شد آندوسکوپی دیسک کمر به عنوان یک عمل غیرتهاجمی برای درمان دیسک کمر شناخته می‌شود. لذا انتظار می‌رود مزایای بسیاری نسبت به روش جراحی باز داشته باشد. از جمله مزایای این روش عبارتند از:

کاهش زمان عمل

به حداقل رساندن دردها

آندوسکوپی دیسک بدون نیاز به بیهوشی انجام می‌شود

عدم آسیب به بافت‌های اطراف ستون فقرات

به حداقل رساندن احتمال آسیب به اعصاب و نخاع

کاهش زمان نقاهت و بستری در بیمارستان

کاهش احتمال عفونت در ناحیه جراحی

شانس بالای موفقیت عمل

 

مراقبت‌های بعد از انجام آندوسکوپی دیسک کمر

به مانند هر عمل جراحی دیگری نیاز است بعد از انجام آندوسکوپی دیسک برخی مراقبت‌ها را رعایت کنید. دریافت نتایج مطلوب از عمل و بازگشت به حالت عادی بدون انجام مراقبت‌ها میسر نمی‌باشد.

بیمار یک روز پس از عمل از بیمارستان مرخص خواهد شد. در منزل لازم است به مدت 2هفته از کمربند مخصوص استفاده شود. همچنین در هفته دوم تحت نظر پزشک تمرینات فیزیوتراپی را آغاز کند. شروع تمرینات ورزشی معمول نیز از 6 هفته پس از عمل آندوسکوپی مجاز خواهد بود.

بیمار پس از 2 روز استراحت می‌تواند درصورت داشتن شغل سبک به محل کار بازگردد. در صورت رعایت کردن موارد ذکر شده شانس موفقیت آندوسکوپی دیسک کمر بیش از 95 درصد خواهد بود.

کجا آندوسکوپی دیسک کمر انجام دهیم

تشخیص و درمان به روش جراحی بسته و غیرتهاجمی توسط فوق تخصص درد و در کلینیک درد صورت می‌پذیرد. متخصصین درد با استفاده از دانش و تجهیزات مدرن پزشکی تلاش دارند بیماری های مربوز به ستون فقرات را با کمترین تهاجم درمان کنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی مراوی
|
Italy
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
0
0
دکتر هاشمی کارشون حرف نداره ممنونم از ایشون
همیشه هرجا رفتم تعریفشون رو کردم
منو از درد نجات دادن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار