کد خبر: 1052084
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹
تغییر روابط دو سوی آتلانتیک برای دوره پرتنش ترامپ
اروپایی‌ها به ویژه آلمان، همچنان دنبال تعامل با مسکو هستند، ولی امریکا که دو روز قبل موفق شد گروه ۷ را به بلوک اقتصادی ضد چینی تبدیل کند، توانست ناتو را هم مقابل روسیه و البته بعد چین، بسیج کند.
آزاده‌سادات عطار

اروپایی‌ها به ویژه آلمان، همچنان دنبال تعامل با مسکو هستند، ولی امریکا که دو روز قبل موفق شد گروه ۷ را به بلوک اقتصادی ضد چینی تبدیل کند، توانست ناتو را هم مقابل روسیه و البته بعد چین، بسیج کند.
با روی کار آمدن دولت جو بایدن در کاخ سفید مناسبات واشنگتن با گروه‌هایی همچون گروه ۷ و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) چرخش قابل توجهی را در مقایسه با دوران پرتنش دونالد ترامپ تجربه می‌کند. بایدن پیش از نشست ناتو در بروکسل گفت: «فکر می‌کنم ما فرصتی مغتنم برای همکاری با ناتو و اتحادیه اروپا داریم. احساس خیلی خوبی در این باره دارم. به نفع امریکا است که روابط خوبی با ناتو و اتحادیه اروپا داشته باشد. دیدگاه من با دونالد ترامپ، در این باره بسیار متفاوت است.»‌قرار است بایدن امروز (چهارشنبه) با همتای روس خود ولادیمیر پوتین در ژنو دیدار کند، اما بیانیه پایانی ناتو که روز دو شنبه ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) منتشر شد نشان داد، بایدن در بدو بازگشت به ناتو، توانسته آن را به‌رغم تمایل اروپاییان، به تقابل امنیتی با روس‌ها و بعد هم با چین بکشاند. در بیانیه پایانی ناتو آمده که روسیه همچنان ارزش‌ها و اصولی را که ناتو به آن پایبند است و نیز تعهدات بین‌المللی خود را نقض می‌کند. تا زمانی که روسیه ثابت نکرده که به حقوق ملل و تعهدات بین‌المللی خود پایبند است، نمی‌توان رابطه عادی با مسکو داشت. در بیانیه ناتو درباره چین هم آمده که پکن با رفتار خود چالشی سیستماتیک برای نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد محسوب می‌شود. به گفته ناتو، پکن زرادخانه اتمی خود را به سرعت تمام گسترش می‌دهد و «در حوزه نظامی با روسیه، از جمله مشارکت در رزمایش‌های روسیه در محدوده یورو-آتلانتیک» همکاری دارد. با وجود لحن تند بیانیه ناتو علیه پکن، روسیه در مرکز توجه قرار گرفته است. به نوشته دویچه‌وله، در مقایسه با روسیه، که به طور مفصل در متن ۴۰ صفحه‌ای بیانیه سران کشور‌ها به آن پرداخته شده، در مورد چین تنها دو بند وجود دارد.
زاویه دیدگاه‌های اروپا
بایدن مصرانه برای تبدیل نشست‌های اخیر به باشگاه‌های ضد چینی و ضد روسی تلاش کرد، اما روشن است که اروپایی‌ها کاملاً با او هم نظر نیستند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که همواره به دلیل خط لوله نورداستریم و ارتباط با روسیه هدف نقد امریکا قرار داشته، در رابطه با مصوبات ناتو در مورد چین نیز نشان داد که با امریکا هم‌عقیده نیست: «ما باید به یک توازن برسیم، زیرا چین در بسیاری مسائل یک رقیب است، اما چین همزمان در بسیاری مسائل یک شریک است.»‌امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت: «نباید هدف‌ها را اشتباهی بگیریم.» مکرون خاطرنشان کرد که ناتو یک سازمان نظامی است. محتوای مناسبات با چین تنها نظامی نیست. پکن که پیش از این به بیانیه ضد چینی نشست سران گروه ۷، واکنش نشان داده بود، روز سه شنبه موضع ناتو را نیز بی پاسخ نگذاشت. نمایندگان پکن در اتحادیه اروپا در یک بیانیه تند از ناتو خواست تا با نگرش منطقی به توسعه چین، از اشکال مختلف اغراق درباره تئوری تهدید چین دست بردارد و از منافع مشروع و حقوق قانونی چین به بهانه دستکاری در سیاست‌های گروهی استفاده نکند.. پکن تأکید دارد، اتهامات ناتو ادامه ذهنیت جنگ سرد است.
پیش‌تر سخنگوی سفارت چین در انگلیس در واکنش به طرح ۴۰ تریلیون دلاری گروه ۷ برای مقابله با پکن گفت، خیلی وقت است زمان‌هایی که تصمیمات جهانی توسط گروه کوچکی از کشور‌های جهان دیکته می‌شد گذشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار