کد خبر: 1052078
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵

اصلاح‌طلبان می‌گویند عبدالناصر همتی را به عنوان کاندیدای خود در انتخابات 28 خرداد قبول ندارند. این نتیجه رأی‌گیری دو‌‌شنبه شب نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان است. این نهاد سرانجام و پس از مناظره‌های تلویزیونی برای بررسی وضعیت دو نامزد اصلاح‌طلب حاضر در انتخابات تشکیل جلسه داد. اما نتیجه جلسه، حمایت آنها از هیچ یک از دو نامزد اصلاح‌طلب نبود.
پیش از این، اصلاح‌طلبان بار‌‌ها اعلام کرده بودند که قصد حمایت از کاندیدایی خاصی را در انتخابات 1400 ندارند. آنها دلیل این امر را رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب از سوی شورای نگهبان خواندند. گرچه آنها در ماه‌های گذشته، و قبل از طرح موضوع رد صلاحیت‌‌‌ها بار‌‌ها در اصل مشارکت خود در انتخابات 1400 تشکیک کرده و حتی تئوری‌های تحریم و مشارکت مشروط به شکل جدی از سوی برخی خواص آنان و به صورت علنی مطرح شده بود. مثلا‌‌ ًعلیرضا علوی‌تبار نوشته بود: «دعوت به شرکت[در انتخابات] در هر شرایطی، معنایی جز اضمحلال هویت سیاسی ندارد. »‌ در واقع آنها خیلی پیش‌ از رسیدن انتخابات به مرحله بررسی صلاحیت افراد ثبت نام کرده، تردید جدی برای مشارکت در انتخابات داشتند، اما ترجیح دادند همه این تردید را که ناشی از پس زدگی آنان توسط افکار عمومی به دلیل ناکارآمدی دولت روحانی بود، به عملکرد شورای نگهبان ربط بدهند.
اصلاح‌طلبان دنبال کاندیدای پیروز
به‌رغم اعلام اصلاح‌طلبان در مورد حمایت نکردن از کاندیدایی خاص، عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده، دو کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری به نهاد جامع اجماع‌ساز نامه نوشتند و درخواست وقت برای حضور در جمع آنان و ارائه گزارش از برنامه‌های خود را کردند؛ درخواستی که با سکوت معنادار اصلاح‌طلبان روبه‌رو شد و مورد موافقت قرار نگرفت.
روشن بود که جریان اصلاحات منتظر آخرین نظرسنجی‌‌‌ها در هفته آخر است تا اگر اقبال عمومی به کاندیدای اصلاح‌طلب به سطحی عادی رسیده بود، از او حمایت کنند. در واقع اصلاحات علاقه نداشت خود را خرج یک کاندیدا کند، بلکه می‌خواست ارزیابی کند که اگر کاندیدای مربوطه رأی دارد، او را برای خود هزینه کند. اتفاقی که به نظر می‌رسد نتوانست بیفتد؛ چون همتی و مهرعلیزاده نتوانستند از مناظرات موفق و پیروز خارج شوند و اقبال عمومی به آنان شکل نگرفت. البته جواد امام یک عضو نهاد اجماع‌ساز گفته که «امکان دارد براساس نظرسنجی‌‌‌ها تا پایان زمان انتخابات برای حمایت از کاندیدا‌‌ها تجدید نظری صورت بگیرد‌»؛ قولی که تحلیل ما مبنی بر موج سواری اصلاح‌طلبان روی رأی نامزد‌‌ها را تأیید می‌کند. در واقع اصلاح‌طلبان به جای رأی‌آوری برای کاندیدا به دنبال مصادره رأی آنان برای خود هستند.
حمایت از همتی رأی لازم را نیاورد
آن طور که رسانه‌های اصلاح‌طلب عنوان کرده‌اند از ۴۶عضو مجمع عمومی جبهه اصلاحات، ۲۳عضو به حمایت از همتی رأی دادند؛ اما حدنصاب، دوسوم آرا یعنی ۳۱رأی بود. آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران گفت که «جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران تا ساعت ۱ بامداد به طول انجامید. »
او افزود: «در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران مورخ ۲۴خرداد ماه موضوع تغییر موضع قبلی جبهه اصلاحات مبنی بر نداشتن نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح و به رأی گذاشته شد و در نتیجه آن تغییر‌ در موضع پیشین جبهه رأی نیاورد. » ‌با این حال بخش دیگری از اصلاح‌طلبان همچون حزب کارگزاران و چهره‌‌‌هایی از خواص دیگر اصلاح‌طلب، از همتی اعلام حمایت کرده‌اند. محسن مهرعلیزاده هم که قصد انصراف ندارد و تا پایان انتخابات می‌خواهد باقی بماند.
کارگزاران منتظر اجازه است؟
حزب کارگزاران سازندگی به دنبال حمایت از عبدالناصر همتی است. صفحه اول روزنامه سازندگی ارگان رسمی این حزب که رسماً تبدیل به ستاد تبلیغاتی همتی شده است و غلامحسین کرباسچی، دبیرکل این حزب هم از همتی حمایت کرده است، اما تبلیغ رسمی در سطح کشور برای او نکرده و موضع رسمی حزب اعلام نشده است.
کارگزاران در انتخابات مجلس سال 98 هم با سایر احزاب اصلاح‌طلب همراه نشد و خود به تنهایی لیست داد و معتقد بود عدم ارائه لیست توسط اصلاح‌طلبان اشتباه است. البته در آن انتخابات جبهه اصلاحات گرچه لیست نداد، اما به احزاب اصلاح‌طلب اجازه ارائه لیست مستقل داد. گویا اکنون هنوز چنین اجازه‌ای صادر نشده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار