کد خبر: 1052077
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
دیروز روز دعوت به شرکت در انتخابات بود. از نامزدهای رد صلاحیت‌شده تا برخی اشخاص مردد و بعضی احزاب رادیکال، همه به یک چیز دعوت کردند:«رأی دادن در هر حالتی بهتر از رأی ندادن است». از آن طرف تکلیف رأی‌دهندگان سنتی که رأی دادن را وظیفه و فریضه و واجب عینی برای خود می‌دانند نیز روشن است. هرچند برخی تحلیلگران معتقدند این دوره از انتخابات بر خلاف دوره‌های قبلی ریسمان میان نخبگان و فعالان سیاسی به عنوان دعوت‌کننده با مردم به عنوان دعوت‌شونده پاره شده یا نازک شده است و مردم دیگر راه خود را می‌روند،‌

دیروز روز دعوت به شرکت در انتخابات بود. از نامزدهای رد صلاحیت‌شده تا برخی اشخاص مردد و بعضی احزاب رادیکال، همه به یک چیز دعوت کردند:«رأی دادن در هر حالتی بهتر از رأی ندادن است». از آن طرف تکلیف رأی‌دهندگان سنتی که رأی دادن را وظیفه و فریضه و واجب عینی برای خود می‌دانند نیز روشن است. هرچند برخی تحلیلگران معتقدند این دوره از انتخابات بر خلاف دوره‌های قبلی ریسمان میان نخبگان و فعالان سیاسی به عنوان دعوت‌کننده با مردم به عنوان دعوت‌شونده پاره شده یا نازک شده است و مردم دیگر راه خود را می‌روند،‌ اما واقعیت آن است که در هیچ دوره‌ای مردم یکسره به انتظار دعوت نخبگان ننشسته بودند و با دعوت یا دستور آنان خودشان را تنظیم نمی‌کردند. این یک‌پیش‌فرض غلط بود در همه ادوار که «ما دعوت کردیم و مردم آمدند.» دعوت کننده اصلی مردم به هر انتخاباتی، احساسی است که از جهت «توان ایجاد تغییر در سرنوشت خود» به مردم دست می‌داد. برای همین است که لمپنیسم تبلیغاتچی عمدتاً خارج‌نشین برای زدودن این احساس از دل مردم،‌حرف‌شان این است که «این وضعیت درست‌بشو نیست.» حالا اصولگرا و اصلاح‌طلب و رادیکال و میانه‌رو و رد صلاحیت‌شده و انصرافی‌ها همگی یک حرف می‌زنند،‌هر چند با ملزومات متفاوت خود:«شرکت کنید در این انتخابات برای ایران و ایرانی»به فاصله دو روز تا آغاز برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، «دعوت‌» از مردم برای شرکت در این جشنواره مردم‌سالاری رو به فزونی گرفته و به‌رغم دلخوری‌‌ها و ناکارآمدی‌های اجرایی ، دو جریان سیاسی کشور (اصلاح‌طلبان و اصولگرایان) مشارکت گسترده و پرشور در انتخابات را تنها مسیر اصلاح و تغییر ریل ناکارآمدی به کارآمدی ، صندوق رأی می‌دانند.
شور و شوق انتخاباتی در حال افزایش
علی ربیعی، سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: سومین مناظره از سلسله مناظرات نامزد‌های ریاست جمهوری نیز به پایان رسید. به لطف این مناظره‌‌‌ها در موازات دیگر برنامه‌های تبلیغی نامزدها، امروز تصویر نسبتاً روشن تری از مواضع نامزد‌های محترم و رویکرد‌های آنها در خصوص موضوعات مختلف به دست آمده است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: هرچند هنوز نارضایتی‌های قابل درک از سوی شماری از مردم و جریان‌های سیاسی درباره عدم احراز صلاحیت‌‌‌ها وجود دارد، اما با این حال به نظر می‌رسد شور و شوق انتخاباتی در میان مردم و همه جریان‌‌‌ها و احزاب سیاسی در حال افزایش است. من در این سخنگویی می‌خواهم بنابر بر اعتقادات دولت، مردم را به مشارکت حداکثری در پای صندوق‌های رأی دعوت کنم. ربیعی با بیان اینکه باید به مردم بگوییم چرا باید مشارکت حداکثری داشته باشیم؟ اظهار داشت: امروز باید بدانیم که چه کسانی از این شرایط پیش آمده بیشترین نفع را خواهند برد. نگاه کنید چه کسانی پرچمدار عدم مشارکت شده اند: نخستین گروه مزدبگیران فشار حداکثری به مردم و ایران هستند. سخنگوی دولت ادامه داد: راه مشارکت بالا و غافلگیر‌کننده مردم در پای صندوق‌های رأی می‌تواند همه جریان‌های مخالف ایران را در برابر اراده شکست‌ناپذیر مردم تسلیم کند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: مشارکت حداکثری هیچ معنای دیگری جز این ندارد که مطالبات قانونی مردم مطابق با آرمان‌های انقلاب و حقوق مندرج در قانون اساسی تعطیل پذیر و دور‌زدنی نیست و این قوی‌‌ترین و رسا‌‌ترین پیامی است که مردم ما می‌توانند با حضور در انتخابات و نقش بر آب کردن نقشه بدخواهان مخابره کنند.
دعوت مدافعان سلامت از مردم
۱۰ هزار نفر از مدافعان سلامت و چهر‌ه‌های برجسته و استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با صدور پیامی مردم را به حضور حداکثری در انتخابات ۲۸ خرداد دعوت کردند.
در بخشی از این پیام با اشاره به آیه 11 سوره رعد که می‌فرماید: «خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند»، آمده است: انتخابات یکی از مصادیق بارز مردم‌سالاری دینی است و از طرف دیگر مقبولیت و مشروعیت نظام هم در گرو حضور گسترده آحاد مردم با سلیقه‌های مختلف فکری در این پروسه ملی همراه است. ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب به واقع سرزمین انتخاب و انتخابات متعدد بود و هرسال در آن انتخابات برگزار شد و مردم با حضور در آن شعور سیاسی و اجتماعی خود را نشان دادند و اکنون نیز با شرکت در انتخابات شورا‌‌‌ها و ریاست جمهوری در تعیین سرنوشت خود مشارکت می‌کنند.
مدافعان سلامت در پیام خود خطاب به ملت، تصریح کرده اند: همانگونه که مستحضرید کشور عزیزمان ایران، دشمنان قسم خورده‌ای دارد که از استقلال ملت مسلمان ایران زخم خورده‌اند. استکبار جهانی، به کمتر از نابودی استقلال، یکپارچگی و اقتدار ملی ایران راضی نیست. اما به لطف خدا و هوشمندی رهبر عزیزمان و حمایت‌های امت اسلامی، همواره شکست خورده و برخی از عوامل نفوذی آنها به سزای اعمالشان رسیده‌اند. در این برهه تاریخی حساس که قرار است سرنوشت چهار سال با انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ رقم بخورد، بر خود لازم دیدیم از شما دلسوزان و خادمان سلامت درخواست کنیم تا با همفکری و همراهی یکدیگر و با آگاهی بخشی و ترغیب مردم نجیب مان، از این پیچ تاریخی و خطیر هم گذر کنیم. در این دوره از انتخابات که تحریم‌های دشمن به اوج رسیده و کمر مردم هم زیر بار مشکلات اقتصادی خمیده، نیاز به اهتمام جدی است.
ما جمعی از اعضای جامعه پزشکی سراسر کشور مصمَّم هستیم در پاسخ به دعوت رهبر عظیم‌الشأن انقلاب که در بیانات اخیرشان فرمودند: «مردم بدانند اثر انتخابات تا چند سال باقی خواهد ماند. کسانی که نرفتن به پای صندوق را ترویج می‌کنند دلسوز مردم نیستند. به مردم عزیزمان عرض می‌کنم، ملت عزیز ایران در انتخابات شرکت کنید، انتخابات را متعلق به خودتان بدانید که متعلق به شماست و از خدا کمک و هدایت بخواهید که شما را هدایت کند به آنچه که درست و حق است و به کسی که شایسته است رأی بدهید. » ‌از طریق فضای مجازی و حقیقی، مردم را به حضور حداکثری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دعوت کنیم. دست در دست یکدیگر به خواسته شهیدان‌مان لبیک گفته و ادامه‌دهنده راه سیدالشهدای مقاومت باشیم، تا حراست و صیانت از خون شهیدان را در این آزمون بزرگ به ثبت برسانیم و با همت شایسته، امنیت کشور، اقتدار ملی، استقلال میهن اسلامی مان را تثبیت کنیم. نجات اقتصاد آشفته کشور در گِرو حضور آگاهانه ملت پای صندوق‌های رأی است.
بهزاد نبوی، فعال سیاسی اصلاح طلب و رئیس نهاد اجماع‌ساز اصلاح طلبان دو روز پیش با انتشار ویدئویی از مردم برای مشارکت گسترده در انتخابات دعوت کرد. در بخشی از پیام نبوی آمده است: تقاضای من این است تا جایی که می‌توانیم مردم را پای صندوق بیاوریم. مردم به هر که می‌خواهند رأی بدهند اما پای صندوق بیایند.
۲۸ خرداد را روز ملی سرنوشت کنیم
علی لاریجانی در بیانیه‌ای از مردم خواست تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را به روز ملی سرنوشت بدل کنند.
در بخشی از این بیانیه که خطاب به ملت ایران نوشته شده آمده است: بهتر آن است که در اقدام ملی انتخابات، یکسره با خدا معامله کنیم. یادمان باشد که چه خون‌های پاکی فدای انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی گردید. روح شهدای بزرگوار خود را شاد نماییم. به وصیت امام عظیم الشأن عمل کنیم. به ندای رهبری معظم لبیک گوییم.
گرچه برخی رفتارهای نادرست داخلی و خارجی، مزاحمت‌‌هایی برای حرکت ملت ایجاد کرده؛ اما اراده شما بسیار قوی تر از آنهاست که امید است با مطالبات حق‌طلبانه عموم مردم شریف و قانون مداروعزم مسئولان مربوطه روال‌های ناصحیحی که به اعتماد عمومی ضربه می‌زند اصلاح گردد و درنتیجه اقناع هرچه بیشتر مردم نسبت به عملکرد دستگاه‌‌ها فراهم آید تا بتوانیم با اتحاد و انسجام ملی برتمام دشواری‌های داخلی و خارجی فائق آییم. از فرصت باید بهره جست که امام علی(ع) فرمود: «فرصت‌‌ها مانند ابرزودگذراست؛ پس مغتنم شمارید فرصت‌های نیک را» و آگاهی، آزادگی، دین و مروت را در عزم راسخ خود در پای صندوق‌های رأی نمایان کنید. آرای ملت نظیر آب دریا پشتیبان حرکت کشتی جامعه است وعدم حضور در انتخابات، کندی پیشرفت جامعه وحل مشکلات را باعث می‌گردد. ملت عزیز در مشکلات سخت تحریم، صبوری کردید؛ ان‌شاءالله ظفر در پیش است که «صبرو ظفردوستان قدیمند» روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را به روزملی سرنوشت بدل کنیم که خداوند فرمود: «ان الله لایغیر مابقوم حتى یغیروا ما بانفسهم ».
دعوت از نامزد‌‌ها برای ائتلاف
به موازات این دعوت‌ها‌، درخواست از نامزدهای اصلاح طلب و اصولگرا برای ائتلاف و وحدت به نفع یکی از نامزد‌‌ها یکی از نکاتی است که طی دو روز گذشته موضوعیت بیشتر پیدا کرده است.
یک سو در جبهه انقلاب تقاضا‌‌ها برای انصراف نامزدهای این جبهه به نفع سید ابراهیم رئیسی در حال افزایش است و در سوی دیگر نیز دعوت از دو نامزد اصلاح طلب برای انصراف یکی به نفع دیگری مطرح شده است. گرچه تاکنون موضع صریحی از سوی هیچ یک از نامزدهای در دو سوی این جریان‌‌ها اتخاذ نشده اما امیدواری‌‌هایی برای انصراف و ائتلاف نامزدها به نفع نامزد اصلح ایجاد شده و انتظار می‌رود روزهای پایانی انتخابات شاهد تحولاتی در این زمینه باشیم. به نحوی که دیروز دکتر علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نشستی خبری در پاسخ به این سؤال که مصداق همگرایی در جریان انقلاب چیست، گفت:‌ هر کدام از این پنج نفر خود را به دیگری ترجیح می‌دهند و نشان دادند که برای اداره کشور برنامه دارند. بنده خیلی مشتاقم که ما پنج نفر جلسه‌ای با یکدیگر برگزار کنیم. این پنج نفر جریان انقلاب با یکدیگر صحبت کنند و کاری که سبب ظرفیت برای کشور است آن را فراهم کنند. زاکانی افزود: شاید من احساس کنم که نگاه من ویژه است ولی باید جریان انقلاب را به شخص خود ترجیح دهیم.
مگر اینکه احساس شود برای مشارکت حداکثری باید همه مردم حضور را حفظ کنیم. وی درباره اینکه آیا با برخی درباره این اجماع صحبت کردید و پاسخ آنها چه بوده است، گفت: اجازه بدهید جلو برویم ولی بنده معتقدم بهتر است منطق و دلیل جای خود را به احساس بدهد و ما در پی این هستیم که با دوستان صحبت‌ و منطق را حاکم کنیم و نباید اجازه دهیم جریان انقلاب با انفرادی عمل کردن ما ضربه بخورد.
حجت الاسلام سید هادی خامنه‌ای از فعالان سیاسی اصلاح طلب و عضو مجمع روحانیون مبارز نیز در پیامی خطاب به دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری، خواستار ائتلاف این دو شد. این فعال سیاسی در بخشی از پیام خود به عبد الناصر همتی و محسن مهرعلیزاده ضمن تقدیر از کوشش آنها در دفاع از جمهوریت و اصلاحات و تحول‌خواهی مردم ایران، نوشته است: اکنون در تکمیل این فرآیند، به نمایندگی از سوی اقشار مختلف اجتماعی که همچنان چشم امید خود را به صندوق‌های رأی دوخته‌اند، از شما گرامیان تقاضا می‌کنم، با یکدیگر ائتلاف نموده و با اتحاد ستاد‌های انتخاباتی و حضور یکی از شما دو بزرگوار در صحنه رقابت، بذر امید را در دل هواداران، بیش از پیش شکوفا کنید و بلوغ اصلاح‌طلبی را در ساحت خدمت به ایران و مردم عزیز به نمایش‌گذارید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار