کد خبر: 1052058
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
جواد رهنما *

تبلیغات کاندیدا‌های ریاست جمهوری به مراحل پایانی و نفسگیر خود رسیده است. برگزاری مناظره سوم آخرین تیر و ترکش‌های طرفین را به سوی حریف روانه کرد. یکی از نامزد‌های ریاست جمهوری با اشاره به سخن مولای جوانمردان علی (ع) یادآوری کرد، مسئولیت‌ها در نظام اسلامی امانت است و نه طعمه. آنچه سال‌هاست فکر و ذهن عامه مردم را مغشوش کرده، بی‌اخلاقی و بی‌تقوایی برای به دست آوردن کرسی قدرت و عبور از همه مرز‌های شرعی، اخلاقی، عرفی و قانونی از سوی مدعیان خدمت به مردم است. اتهام‌های ناروا و اثبات نشده، تخریب ناجوانمردانه، فراموشی انصاف و فراموشی یوم‌الحساب از سوی برخی کاندیداها، نشان داد اینگونه افراد، فردای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری، به جای خدمت به مردم گرفتار در مشکلات اقتصادی، با ادامه رویه قبلی، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کنند بلکه بازی با اعصاب مردم را ر‌ها نخواهند کرد.
چگونه راه رفتن مردم، داغ و درفش معتادان، مردم چه می‌پوشند، مردم چه می‌خورند، جیره‌بندی اینترنت، مجوز برای فعالیت در اینستاگرام، نگذارید ۲۸ خرداد بشود ۲۸ مرداد، اقتصاد مثل دادگاه و زندان نیست، ۱۲ سال رأی من کو؟ شد رأی بی‌رأی، پلیس بد، ترامپ و کاسبان تحریم باهم زدن زیر میز برجام، کرونا هست یا نیست؟ سید مرحومان به جای محرومان، بدون دنیا زندگی کردن، رابطه با خارج را می‌خواهیم چه کار؟ اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن، بیایید دوباره باهم یار دبستانی را بخوانیم، بزنید زیر میز، دیوارنوردی و ایجاد مشکل در مذاکرات، با جوانان ما چه کردید؟ صحنه‌آرایی خطرناک، مشت این‌ها را باید باز کنیم و شفاف کنیم تا مردم بدانند، چه خبر است، آزادی اجتماعی، چرا همه جوانان می‌خواهند از کشور مهاجرت کنند؟ تبدیل ایران به کره‌شمالی و...
جملات و کلماتی که آمد، در ادبیات سیاسی مرسوم روز دنیا، بیانگر به کارگیری روش تبلیغاتی مبتنی بر ایجاد ترس است.
هیلاری کلینتون در خاطرات خود از رقابت‌های انتخاباتی امریکا، به قدرت تبلیغات منفی برای عوض کردن نظر رأی‌دهندگان و فریب آن‌ها اشاره می‌کند، می‌نویسد: نمی‌توان قدرت موجود در پیام‌های منفی و سلبی را که در این نوع پیام‌های منفی وجود دارد، نادیده گرفت. (زندگی من، هیلاری کیلنتون. ص ۱۴)
الگوبرداری برخی احزاب و جریان‌های سیاسی از شیوه‌های تبلیغاتی احزاب سیاسی امریکا برای به در بردن حریف از صحنه سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی، زیبنده افرادی که خود را پیرو امام راحل و پایبند به آرمان‌های او می‌دانند و مدعی رعایت حقوق مردم هستند، نیست!
انتخابات می‌گذرد، آنچه در خاطره مردم شریف و نجیب ایران می‌ماند، گذشتن از حد و مرز‌های اخلاقی از سوی مدعیان مردمداری است.
شاید اشکال از طراحان و سیاستگذاران مناظرات باشد و بتوان بر آن‌ها خرده گرفت که چرا پیش از شروع مناظرات رو در رو، منشور اخلاقی برای شیوه مناظرات تدوین نشده است؟! تا زمینه سوءاستفاده بدخواهان ملت ایران در خارج کشور و سیاستمداران کج فهم و ناسپاس متصل به جریان‌های سیاسی داخلی، بسته شود. روش تبلیغاتی مبتنی بر ایجاد ترس، پیش از آنکه آورده‌ای برای کاندیدا‌های محترم ریاست جمهوری داشته باشد، سرمایه اجتماعی خود کاندیدا و سپس بی‌اعتمادی مردم به جریانات و احزاب سیاسی که این شیوه را در پیش گرفته‌اند، درپی خواهد داشت. تاکتیک اتحاد برای به نفس‌نفس انداختن مردم از ترس، شیوه‌ای است که در مناظرات انتخاباتی احزاب و جریانات سیاسی امریکا و کشور‌های غربی به کار می‌رود و متأسفانه توسط مشاوران غیرصادق و فرصت‌طلب برای برخی کاندیداها، انگاره‌سازی شده است که راهی غیر از برخورد ناجوانمردانه برای جلب توجه افکار عمومی وجود ندارد.
چهار مرحله اتحاد، برای نفس‌نفس انداختن مردم از ترس و ایجاد خفگی مصنوعی برای جمع‌آوری آرا شامل موارد ذیل است:
۱- اگر الف رأی بیاورد خیلی وحشتناکه
۲- نه! اگر الف رأی بیاورد، وضع خیلی بدتر می‌شود! خیلی بدتر از وحشتناک
۳- اصلاً اینطوری نیست! اگر الف رأی بیاورد، همه ما خواهیم مرد!
۴- ما اصلاً زنده می‌مانیم؟! که بخواهیم بمیریم؟!
امیرالمومنین علی (ع)، خدمت به مردم را فرصت بندگی دانسته و کسانی که در خود توان، قدرت و ظرفیت مسئولیت اداره امور مردم را ندارند، اما از دست و پا زدن برای کسب صندلی مسئولیت، دست برنمی‌دارند، خائن می‌دانند!
جلب توجه مردم به هر طریق و هر وسیله و روش، زیبنده مدعیان خدمتگزاری به مردم نیست. کسی خادم مردم و کشور است که با فریب، دروغ و خدعه دنبال جلب آرا نباشد. به کاندیدا‌هایی که با شیوه‌های تخریبی و بی‌تقوایی به سرمایه‌سوزی مشغول هستند و بر شاخ نشسته و بن می‌برند، باید توصیه نمود:
شعله باش، اما چنین بر آشیان خود مزن!
راهزن هستی اگر، از کاروان خود مزن!
کارشناس سیاسی*

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
داودرهنما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
0
0
خیلی عالی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار