کد خبر: 1052056
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
نارضایتی‌های عمومی نسبت به عملکرد دولت، می‌تواند نتیجه معکوس هم داشته باشد
مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی ایران با ابزار «زدودن پشتوانه مردمی نظام» از مهم‌ترین راهبرد‌های نظام سلطه در مواجهه با ایران طی چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است که مهم‌ترین وجه آن «کاهش مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود» می‌باشد، کمااینکه در طول این سال‌ها همواره تلاش شده است به مردم اینگونه القا شود که رأی آن‌ها هیچ تغییری در سرنوشت کشور و کاهش مشکلات نخواهد داشت و تنها موجبات تضعیف حقوق مردمی را فراهم می‌کند!
سعید همتی

مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی ایران با ابزار «زدودن پشتوانه مردمی نظام» از مهم‌ترین راهبرد‌های نظام سلطه در مواجهه با ایران طی چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است که مهم‌ترین وجه آن «کاهش مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود» می‌باشد، کمااینکه در طول این سال‌ها همواره تلاش شده است به مردم اینگونه القا شود که رأی آن‌ها هیچ تغییری در سرنوشت کشور و کاهش مشکلات نخواهد داشت و تنها موجبات تضعیف حقوق مردمی را فراهم می‌کند!
در اکثر انتخابات برگزار شده در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مشارکت انتخاباتی چه در سطح ریاست جمهوری و چه در سطح مجلس شورای اسلامی و انتخابات شورای شهر، تراز مقبول و معتبری را داشته است تا آنکه عملکرد نامطلوب دولت کنونی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها و همچنین عملکرد مجلس دهم منجر به آن شد که انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال ۹۸ با مشارکت ۴۲ درصدی به پایان برسد. استمرار وضع موجود به واسطه عملکرد نامطلوب دولت در عرصه سیاست خارجی و داخلی این گمانه را طی روز‌های اخیر مطرح کرده است که میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نیز پایین‌تر از ۵۰ درصد باشد، این در حالی است که نظرسنجی‌های معتبر طی روز‌های اخیر و بعد از مناظره دور سوم نامزد‌های انتخاباتی نشان می‌دهد احتمالاً سطح مشارکت به بالاتر از ۵۰ درصد نیز برسد.
بعد از گذشت هشت سال امروز جامعه به این نتیجه رسیده است که خودکم‌پنداری‌های چندساله اخیر و تزریق روحیه «ما نمی‌توانیم» به جامعه نه تنها نتوانسته مشکلات کشور را کاهش دهد بلکه عامل اصلی تشدید مشکلات کشور نیز شده است و مشارکت حداکثری می‌تواند دولت جدید را در موقعیت بهتری برای جبران خسارت ناشی از چنین رویکردی قرار دهد.
موضوعی اثبات شده است که عملکرد دولت مستقر مهم‌ترین عامل میزان مشارکت انتخابات است و در شرایطی که اکثریت جامعه نارضایتی فراوانی از نحوه کشورداری دولتمردان دارند، در روز‌های منتهی به روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دولت قیمت برخی کالا‌های اساسی و حتی نان را نیز به طور چشمگیری افزایش داده است؛ روندی که از سال ۹۷ آغاز و تا به امروز ادامه دارد و این گمانه را بیش از گذشته مطرح می‌کند که تعمدی در کار است.
بدون تردید ایجاد نارضایتی عمومی با هدف تقابل میان مردم با حاکمیت یکی از کارکرد‌های ویژه‌ای است که در چهار دهه گذشته همواره مورد توجه غرب و معاندین نظام اسلامی بوده و تلاش دشمنان برای کاهش مشارکت مردمی در انتخابات پیش رو از این زاویه قابل تحلیل و ارزیابی است، آن هم در حالی که مشارکت مردمی بدیهی‌ترین وجه انسجام ملی است و معمولاً در تمام الگو‌های سیاسی و حکومتی به آن توجه اساسی شده است. مضاف بر اینکه امروز سیاست مشارکت حداکثری از الگو‌های مؤثر در ممانعت از شکاف‌های اجتماعی به طور عام و تنوع قومی به صورت خاص است، آن هم در شرایطی که در انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۶ برخی نامزد‌های انتخاباتی تلاش کردند با هدف «کسب رأی به هر قیمتی»، گسل‌های قومی، زبانی و مذهبی را تحریک کنند.

فارغ از نتیجه اصل مشارکت موضوعیت دارد
پیامد‌های ناشی از مشارکت کم و دستاورد‌های غیرقابل انکار مشارکت حداکثری باعث شده است رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دوره‌های مختلف و به ویژه در سال‌های اخیر که برخی از اقشار مردم به دلیل عملکرد نامطلوب مسئولان انگیزه کافی برای شرکت در انتخابات را نداشته‌اند، از ضرورت حضور در پای صندوق‌های رأی سخن به میان بیاورند، به طوری که در یکی از موضع‌گیری‌های مشهور معظم‌له که بازتاب فراوانی در سطح داخلی و بین‌المللی نیز داشت، ایشان می‌فرمایند: «من البته به آن‌هایی که حتی نظام را هم قبول ندارند، گفتم ایران را که قبول دارید، [پس]برای عزت ایران بیایید، حالا بعضی گوش می‌کنند و بعضی هم گوش نمی‌کنند.» ایشان در جای دیگری نیز می‌فرمایند: «همچون گذشته، اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند، پای صندوق‌ها بیایند، زیرا انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است.»

جهاد همگانی برای افزایش مشارکت
در همین باره ابراهیم رضایی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: در شرایط فعلی و بر اساس پیمایش‌های معتبر حدود ۳۰درصد از مردم برای مشارکت در انتخابات یا انتخاب نامزد خود تردید دارند که این آمار بالایی است، لذا باید مشارکت و جهاد همگانی از طرف نیرو‌های معتقد به انقلاب برای افزایش مشارکت در انتخابات صورت پذیرد.
وی توضیح داد: کسانی که تردید دارند، با این سؤال و با این پدیده مواجه هستند که آیا حضورشان در انتخابات تغییری می‌تواند ایجاد کند یا اصلاً کسانی که حضور دارند می‌توانند ریل‌گذار تغییرات در شرایط موجود باشند؟ امروز ما وظیفه داریم برای مشارکت حداکثری به مردم بگوییم که بسیاری از مشکلات موجود حاصل نگاه‌های اشرافی، پیر و فرتوت فعلی است و تغییر این نوع نگاه و رویکرد قطعاً موجب بهتر شدن فضا و جامعه می‌شود و ماندگاری این نگاه برای جامعه و برای مردم موجب خسران است.
نماینده دشتستان تأکید کرد: باید همه زمینه‌ساز حضور در انتخابات باشیم. هر کسی که حوزه نفوذی در بین افراد، اصناف یا گروه‌های مختلف اجتماعی دارد، می‌تواند از این محل نفوذ خود برای دعوت مردم به مشارکت حداکثری و آگاهانه استفاده کند.
رضایی ادامه داد: رئیس‌جمهور قوی در حوزه بین‌الملل پشتوانه و مقبولیت بیشتری دارد و می‌تواند ریل نگاه منفعلانه فعلی در حوزه سیاستگذاری خارجی را تغییر دهد و ارتباط بهتری با همسایگان خود برقرار کند، همچنین در تعامل با کشور‌های قدرتمند حوزه شرق و غرب پرستیژ و توان مضاعف داشته باشد.

رفتار‌های کاندیدا‌ها روی مشارکت مردمی تأثیرگذار است
فداحسین مالکی نیز می‌گوید: دولتمردان، همه ارکان نظام و مردم در انتخابات مسئولیت دارند، چون انتخابات ریاست جمهوری به خصوص در این دوره برای جهانیان و داخل کشور اهمیت بسیاری دارد.
وی توضیح داد: در چند سال اخیر به دلیل سوءمدیریت، عملکرد‌های بد و تصمیمات خلق‌الساعه معادلات زندگی مردم به هم ریخت و رفاه و آسایش آن‌ها تحت‌الشعاع این تصمیمات قرار گرفت؛ تصمیماتی که باید در جهت پیشبرد زندگی مردم و جوانان اتخاذ می‌شد که این اتفاق نیفتاد، نمونه آن را می‌توان در افزایش نرخ بنزین دید که معادلات زندگی مردم را به هم زد. کاندیدا‌ها موظف هستند به گونه‌ای رفتار کنند که مشارکت حداکثری را در انتخابات شاهد باشیم، البته متأسفانه در سه دور مناظرات شرایط خوبی از برخی کاندیدا‌ها دیده نشد؛ آن‌ها به جای داشتن برنامه و صحبت درباره برنامه‌هایشان مباحث دیگری را مطرح کردند، صدا و سیما هم نمره قابل قبولی از دید مردم نگرفت.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در جمع‌بندی با بیان اینکه در طول هشت سال گذشته تمام ظرفیت‌های کشور در مسیر غرب و برجام دیده شد، تصریح کرد: اکنون زمانی است که مردم انتخاب درست داشته باشند، این را هم بدانند که دشمنان با القای مشارکت کم به دنبال توطئه هستند، ملت ما نشان داده که به رغم تمام نگرانی‌ها از دولت، خود را موظف به دفاع از حریم کشور و نظام می‌داند، لذا صحنه انتخابات یک نمایش بزرگ است.

خودزنی ممنوع
بدون تردید آرای رئیس‌جمهور منتخب کشور نه تنها عامل افزایش انگیزه در بین کابینه دولت سیزدهم برای افزایش سطح خدمت‌رسانی به مردم خواهد بود بلکه می‌تواند پشتوانه مناسبی برای پیشبرد امور کشور در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای نیز به شمار آید، کمااینکه دولت برآمده از مشارکت حداکثری قدرت چانه‌زنی بیشتری در تعاملات بین‌المللی و مذاکرات مختلف خواهد داشت، به شرط آنکه رئیس‌جمهور منتخب در آغاز زمامداری، با سخنان هیجانی و احساسی نظیر خزانه کشور خالی است و سیلو‌های کشور از کالا‌های اساسی خالی است، آب در آسیب دشمن نریزد و خود عامل تضعیف دولت در عرصه‌های مختلف بین‌المللی نشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار